StoryEditor
Sieci i centra handlowe
13.08.2024 16:40

CBRE: Parki rządzą powierzchnią handlową w Polsce

Park handlowy Vis a Vis Wilanów (fot. mat. prasowe) / mat. prasowe

Polska przestrzeń handlowa rośnie w siłę, a jej głównym motorem napędowym są parki handlowe. W pierwszej połowie 2024 roku aż 91 proc. nowo oddanej powierzchni handlowej stanowiły właśnie te obiekty. Jakie są kluczowe liczby i trendy na rynku handlowym?

Polski rynek handlowy przeżywa intensywny rozwój, a głównym elementem tego wzrostu są parki handlowe. W pierwszej połowie 2024 roku oddano do użytku 210,2 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego aż 91 proc. stanowiły właśnie parki handlowe. W tym okresie pojawiły się 23 nowe obiekty zakupowe, z których 21 to właśnie parki handlowe. Dodatkowo rozbudowano 9 istniejących już obiektów, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tym segmentem rynku.

Warto zwrócić uwagę na geograficzne przesunięcie zainteresowania deweloperów. Coraz częściej inwestują oni w małych miastach, gdzie obecnie znajduje się już 27 proc. całkowitej powierzchni handlowej w Polsce. Najszybszy wzrost powierzchni handlowej obserwowany jest właśnie w miejscowościach liczących do 100 tys. mieszkańców. Duża część nowej przestrzeni handlowej (54 proc.) powstaje właśnie w tych małych miejscowościach, co potwierdza rosnącą atrakcyjność tego rynku.

Według raportu CBRE, warunki do rozwoju sektora handlowego w Polsce ulegają systematycznej poprawie. Inflacja, która na początku roku wynosiła 3,7 proc., spadła do 2,6 proc. w czerwcu, co sprzyja zwiększeniu konsumpcji. Sprzedaż detaliczna w pierwszej połowie 2024 roku wzrosła o 4,9 proc. w ujęciu rocznym. Właściciele sklepów, dostosowując się do nowych realiów, rozwijają strategię omnichannel, łącząc sprzedaż stacjonarną z online. To działanie wpisuje się w trend „phygital”, który integruje fizyczne i cyfrowe doświadczenia zakupowe.

Na koniec drugiego kwartału 2024 roku w Polsce w budowie znajdowało się 573,4 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 76 proc. stanowiły parki handlowe. Warto również podkreślić, że koszty wynajmu powierzchni handlowej w parkach handlowych są zdecydowanie niższe niż w dużych centrach handlowych, wynosząc średnio 9-12 euro za mkw. miesięcznie. W Warszawie wynajem powierzchni handlowej w najlepszych centrach handlowych to koszt od 100 do 130 euro za mkw., a w innych dużych miastach 40-60 euro za mkw. na miesiąc.

Czytaj także: Precordia Capital i Septyma nabyły udziały w parku handlowym Vis à Vis Wilanów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
17.12.2024 11:24
Mystery boxy ze zwrotów konsumenckich w Kauflandzie — w paczkach wszystko, od szamponów do smartfonów
Kaufland ma w Polsce ok. 250 sklepówShutterstock

Kaufland wprowadza innowacyjne automaty Mystery-Pack, oferujące paczki zwrotów w atrakcyjnych cenach. Pierwsze urządzenia pojawiły się w grudniu w Niemczech, a w planach jest ich obecność w 100 lokalizacjach. Jak działa nowy projekt i czym przyciąga klientów?

W grudniu sieć sklepów Kaufland uruchomiła automaty Mystery-Pack, które oferują paczki ze zwrotami konsumenckimi, nieodebranymi przesyłkami i niedoręczalnymi paczkami. Wprowadzenie nowatorskich urządzeń rozpoczęto od 50 lokalizacji w Niemczech, jednak firma zapowiada, że w przyszłości automaty pojawią się w około 100 sklepach. Pierwsze urządzenie stanęło w Höchstadt w Bawarii i odniosło natychmiastowy sukces – w ciągu kilku tygodni sprzedano aż 1500 paczek.

@ichbinbilliger.de Kaufland Penny und sogar Action Mystery Box zu einem Hammer Preis ist wieder da #mysterybox #mysterygift #mysteryboxviral #kaufland #penny #action ♬ Originalton - RetourenBros

Automaty z „Mystery-Packs” znajdują się w strefach przedkasowych wybranych marketów Kaufland. Klienci mogą nabyć jedną z paczek w cenie od 10 do 15 euro. Wewnątrz znajdują się produkty pochodzące z przesyłek, które nie zostały odebrane przez adresatów po zamówieniu w sklepach internetowych. Zawartość paczek, obejmująca zarówno drobne akcesoria, jak i urządzenia elektroniczne, jest starannie zabezpieczona i pozostaje tajemnicą aż do chwili ich otwarcia.

Claudia Gurr, starsza kierowniczka w Kaufland, podkreśla, że automaty są uzupełnieniem oferty usług dodatkowych, które umożliwiają klientom załatwienie innych spraw podczas codziennych zakupów. Firma od dawna rozwija podobne rozwiązania, jak fotokioski czy jeździki dla dzieci, by zwiększyć komfort klientów.

Za projekt odpowiadają zarówno firmy, jak i osoby prywatne, które uzupełniają automaty Mystery-Pack. Przesyłki przechodzą wyrywkowe kontrole jakości, a ich zawartość musi spełniać standardy odpowiednie dla osób niepełnoletnich. Kaufland, będący częścią Grupy Schwarz, działa w 1500 lokalizacjach w Europie i zatrudnia ponad 155 000 pracowników. W Polsce sieć posiada już 250 sklepów i konsekwentnie rozwija swoją ofertę.

Czytaj także: Kaufland uruchamia marketplace w Polsce. Jakie są warunki współpracy dla sprzedawców?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
10.12.2024 14:43
Carrefour Polska rozwija strefy OUTLET – w tym dodając do nich kosmetyki i chemię
Od teraz w ofercie outletowej klienci Carrefoura znajdą też kosmetyki i chemię gospodarczą.Sebastian Góra

Carrefour Polska dynamicznie rozwija koncept stref OUTLET, oferując klientom nie tylko produkty non-food, ale także artykuły spożywcze, chemię domową i kosmetyki. W nowym modelu in-out, produkty te będą dostępne w limitowanych ilościach do wyczerpania zapasów. Rozszerzona oferta pojawiła się już w 10 lokalizacjach, m.in. w Warszawie, Krakowie i Łodzi, i jest częścią strategii sieci, która od 2020 roku otworzyła blisko 250 stref OUTLET w całej Polsce.

Nowy asortyment stref OUTLET obejmuje ponad 2000 produktów, w tym m.in. środki czystości, higieniczne oraz kosmetyki, dostępne w atrakcyjnych cenach zaczynających się od 29 groszy. Produkty grupowane są w kategorie cenowe, takie jak „do 5 zł” czy „super oferty”, co pozwala klientom łatwo znaleźć najlepsze okazje. Rotacja asortymentu odbywa się co tydzień, co stanowi dodatkową zachętę do częstych wizyt. Carrefour planuje także wprowadzenie stref OUTLET w formacie „mini” w sklepach franczyzowych, co pozwoli dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów.

Teraz do oferty OUTLETu dołączamy asortyment spożywczy i produkty z szeroko rozumianego FMCG. Są to wyselekcjonowane artykuły, których nie można znaleźć w naszej standardowej ofercie, dodatkowo oferowane w bardzo atrakcyjnych cenach. Naszym celem jest ciągłe zaskakiwanie naszych klientów, tak aby nie tylko odpowiadać na ich oczekiwania, ale również kreować nowe potrzeby

- powiedział Paweł Gadawski, dyrektor Działu Produktów Suchych.

Wprowadzenie chemii gospodarczej i kosmetyków do oferty OUTLET wpisuje się w strategię Carrefour, której celem jest nie tylko reagowanie na potrzeby klientów, ale także ich kreowanie. Jak podkreśla Gadawski, dzięki innowacyjnemu podejściu i konkurencyjnym cenom, strefy OUTLET stają się istotnym elementem strategii handlowej Carrefour, umacniając pozycję sieci na rynku detalicznym w Polsce.

Czytaj także: Carrefour oferuje klientom i klientkom tajemnicze koszyki kosmetyczne w ponad 170 sklepach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 12:19