StoryEditor
Sieci i centra handlowe
22.02.2021 00:00

Burza z powodu badań tabletek do zmywarek UOKiK. Biedronka zaprotestowała i oto efekt

Jak podaje portal money.pl, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał tabletki do zmywarek w laboratorium z akredytacją w zakresie... paliw ciekłych, a nie chemii gospodarczej. Ostatnie miejsce w zestawieniu zajął produkt Biedronki, więc sieć zleciła ponowne badania. Wyniki okazały się diametralnie różne. Z czego to wynikało?

Jak przypomina portal, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi cykl badań "UOKiK testuje”, w którym poddaje badaniom m.in. różnego rodzaju detergenty czy środki higieniczne. Ostatnio wziął pod lupę tabletki do zmywarek oraz pieluszki dla dzieci oraz proszki do prania. W teście dotyczącym tabletek do zmywarek przetestowano 10 najpopularniejszych marek tych produktów, które zostały wytypowane przez Inspekcję Handlową.

Wyniki badań opublikowano na stronie internetowe UOKiK. Najskuteczniejsze okazały się tabletki marki Finish, a najmniej Kraft Ultimate (wyprodukowane dla Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki).

Czytaj też: UOKiK prześwietlił tabletki do zmywarek. Co wykazało badanie?

Jak się okazuje, nie wszyscy jednak się z nimi zgodzili, np. Biedronka, która zleciła nowe badania i wyszły jej zupełnie inne wyniki. Portugalska sieć postanowiła sama przeprowadzić badanie tabletek do zmywarek biorąc pod uwagę produkt testowany przez UOKiK, który wcale nie był najczęściej kupowany, ale również ten, który sprzedaje się w Biedronce najlepiej, czyli Kraft All in One.

Badania zlecono laboratorium TensioConsult w Niemczech, które korzysta z oficjalnej, międzynarodowej metody badawczej stosowanej przy ocenie właściwości myjących tabletek do zmywarek - IKW. Wyniki tego testu były całkowicie różne, do opublikowanych przez UOKiK. Kapsułki Fairy Platinum i Kraft Ultimate uzyskały najwyższe właściwości myjące na polskim rynku. Kraft All in One, znalazł się również bardzo wysoko w zestawieniu. Z kolei te produkty, które wg UOKiK zajmują czołowe miejsca, wg niemieckiego laboratorium znalazły się na końcu rankingu. Do tego UOKiK wybrał do testu droższy produkt z tych oferowanych przez Biedronkę.

To nie jedyni niezadowoleni. Sprzeciw wyraziło również Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego, do którego należą takie marki jak Henkel, Procter & Gamble, Hebe (jego właścicielem również jest Jeronimo Martins), Rossmann czy Biedronka.

PSPKD wystosowało list do Urzędu, w którym podkreśla, że metodologia badań stosowanych przez UOKiK nie jest rzetelna a wyniki badań wprowadzają konsumenta w błąd.

W odpowiedzi UOKiK zaznacza, że przeprowadza badania w akredytowanych laboratoriach. Jednym z nich jest laboratorium w Bydgoszczy, które akredytację posiada, ale w zakresie badań paliw ciekłych – benzyny bezołowiowej, oleju napędowego oraz biopaliw, a nie na tabletek do zmywarek.

Biuro prasowe UOKiK tłumaczy, że w Polsce nie ma laboratorium badawczego, które miałoby akredytację na wszystkie metody przyjęte dla porównania produktów w ramach "UOKiK testuje", więc dużą trudność sprawiłoby zlecanie wykonania takich testów "na zewnątrz". Dodaje, że laboratorium w Bydgoszczy stosowało procedury badawcze, które zostały potwierdzone przez zespół specjalistów, badających przez długi czas m.in. chemię gospodarczą.

Wątpliwości dotyczą też metodologii badawczej, w przypadku testu tabletek do zmywarek chodzi o sposób doboru i wytwarzania zabrudzeń. UOKiK odrzuca zarzuty i twierdzi, że testy były przeprowadzone w sposób rzetelny.

– W naszej opinii metodologia testów, sposób doboru i wytwarzania zabrudzeń są prawidłowe i odpowiednie dla projektu „UOKiK testuje”. Opracowujemy metody analizy, które weryfikuje grono profesjonalistów. Warto podkreślić, że testy realizowane są w sposób całkowicie niezależny, rzetelny i z należytą starannością – utrzymuje biuro prasowe Urzędu.

Producenci detergentów sugerują zmianę laboratorium i współpracę z niezależnymi placówkami akredytowanymi do badania środków chemii gospodarczej. Jednak Urząd uważa, że dążenie PSPKD do tego, aby zlecali wykonanie testów przez „niezależne, akredytowane do badań środków chemii gospodarczej laboratoriów”, jest nieporozumieniem. 

– W Polsce nie ma laboratorium badawczego, posiadającego akredytacje wszystkich metod badawczych w zakresie parametrów określonych przez UOKiK dla poszczególnych, testowanych produktów. Wskazywane przez Stowarzyszenie informacje i metodologie opracowane m.in. przez niemieckie stowarzyszenie branżowe IKW, były wykorzystywane przy opracowywaniu metod badawczych stosowanych przez laboratoria UOKiK – utrzymuje biuro prasowe UOKiK.

Jak ustalił portal money.pl, po opublikowaniu przez UOKiK wyników testów np. tabletek do zmywarek, wielu producentów odczuło negatywne skutki w swojej działalności biznesowej – dla wielu z nich ranking był podstawą do renegocjacji umów handlowych.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
17.12.2024 11:24
Mystery boxy ze zwrotów konsumenckich w Kauflandzie — w paczkach wszystko, od szamponów do smartfonów
Kaufland ma w Polsce ok. 250 sklepówShutterstock

Kaufland wprowadza innowacyjne automaty Mystery-Pack, oferujące paczki zwrotów w atrakcyjnych cenach. Pierwsze urządzenia pojawiły się w grudniu w Niemczech, a w planach jest ich obecność w 100 lokalizacjach. Jak działa nowy projekt i czym przyciąga klientów?

W grudniu sieć sklepów Kaufland uruchomiła automaty Mystery-Pack, które oferują paczki ze zwrotami konsumenckimi, nieodebranymi przesyłkami i niedoręczalnymi paczkami. Wprowadzenie nowatorskich urządzeń rozpoczęto od 50 lokalizacji w Niemczech, jednak firma zapowiada, że w przyszłości automaty pojawią się w około 100 sklepach. Pierwsze urządzenie stanęło w Höchstadt w Bawarii i odniosło natychmiastowy sukces – w ciągu kilku tygodni sprzedano aż 1500 paczek.

@ichbinbilliger.de Kaufland Penny und sogar Action Mystery Box zu einem Hammer Preis ist wieder da #mysterybox #mysterygift #mysteryboxviral #kaufland #penny #action ♬ Originalton - RetourenBros

Automaty z „Mystery-Packs” znajdują się w strefach przedkasowych wybranych marketów Kaufland. Klienci mogą nabyć jedną z paczek w cenie od 10 do 15 euro. Wewnątrz znajdują się produkty pochodzące z przesyłek, które nie zostały odebrane przez adresatów po zamówieniu w sklepach internetowych. Zawartość paczek, obejmująca zarówno drobne akcesoria, jak i urządzenia elektroniczne, jest starannie zabezpieczona i pozostaje tajemnicą aż do chwili ich otwarcia.

Claudia Gurr, starsza kierowniczka w Kaufland, podkreśla, że automaty są uzupełnieniem oferty usług dodatkowych, które umożliwiają klientom załatwienie innych spraw podczas codziennych zakupów. Firma od dawna rozwija podobne rozwiązania, jak fotokioski czy jeździki dla dzieci, by zwiększyć komfort klientów.

Za projekt odpowiadają zarówno firmy, jak i osoby prywatne, które uzupełniają automaty Mystery-Pack. Przesyłki przechodzą wyrywkowe kontrole jakości, a ich zawartość musi spełniać standardy odpowiednie dla osób niepełnoletnich. Kaufland, będący częścią Grupy Schwarz, działa w 1500 lokalizacjach w Europie i zatrudnia ponad 155 000 pracowników. W Polsce sieć posiada już 250 sklepów i konsekwentnie rozwija swoją ofertę.

Czytaj także: Kaufland uruchamia marketplace w Polsce. Jakie są warunki współpracy dla sprzedawców?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
10.12.2024 14:43
Carrefour Polska rozwija strefy OUTLET – w tym dodając do nich kosmetyki i chemię
Od teraz w ofercie outletowej klienci Carrefoura znajdą też kosmetyki i chemię gospodarczą.Sebastian Góra

Carrefour Polska dynamicznie rozwija koncept stref OUTLET, oferując klientom nie tylko produkty non-food, ale także artykuły spożywcze, chemię domową i kosmetyki. W nowym modelu in-out, produkty te będą dostępne w limitowanych ilościach do wyczerpania zapasów. Rozszerzona oferta pojawiła się już w 10 lokalizacjach, m.in. w Warszawie, Krakowie i Łodzi, i jest częścią strategii sieci, która od 2020 roku otworzyła blisko 250 stref OUTLET w całej Polsce.

Nowy asortyment stref OUTLET obejmuje ponad 2000 produktów, w tym m.in. środki czystości, higieniczne oraz kosmetyki, dostępne w atrakcyjnych cenach zaczynających się od 29 groszy. Produkty grupowane są w kategorie cenowe, takie jak „do 5 zł” czy „super oferty”, co pozwala klientom łatwo znaleźć najlepsze okazje. Rotacja asortymentu odbywa się co tydzień, co stanowi dodatkową zachętę do częstych wizyt. Carrefour planuje także wprowadzenie stref OUTLET w formacie „mini” w sklepach franczyzowych, co pozwoli dotrzeć do jeszcze większej liczby klientów.

Teraz do oferty OUTLETu dołączamy asortyment spożywczy i produkty z szeroko rozumianego FMCG. Są to wyselekcjonowane artykuły, których nie można znaleźć w naszej standardowej ofercie, dodatkowo oferowane w bardzo atrakcyjnych cenach. Naszym celem jest ciągłe zaskakiwanie naszych klientów, tak aby nie tylko odpowiadać na ich oczekiwania, ale również kreować nowe potrzeby

- powiedział Paweł Gadawski, dyrektor Działu Produktów Suchych.

Wprowadzenie chemii gospodarczej i kosmetyków do oferty OUTLET wpisuje się w strategię Carrefour, której celem jest nie tylko reagowanie na potrzeby klientów, ale także ich kreowanie. Jak podkreśla Gadawski, dzięki innowacyjnemu podejściu i konkurencyjnym cenom, strefy OUTLET stają się istotnym elementem strategii handlowej Carrefour, umacniając pozycję sieci na rynku detalicznym w Polsce.

Czytaj także: Carrefour oferuje klientom i klientkom tajemnicze koszyki kosmetyczne w ponad 170 sklepach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 07:08