StoryEditor
Sieci i centra handlowe
16.05.2024 16:47

6 centrów handlowych sprzedanych. Nowego właściciela mają między innymi CH Janki i wrocławska Korona

Do grona sprzedany parków handlowych należą między innymi podwarszawskie CH Janki. / Wiadomości Handlowe
Cromwell Property Group sprzedał sześć centrów handlowych czeskiemu funduszowi inwestycyjnemu. Transakcja obejmowała sześć dużych centrów handlowych: CH Janki pod Warszawą oraz CH Korona we Wrocławiu, CH Kometa w Toruniu, CH Tulipan w Łodzi, CH Ster w Szczecinie i CH Rondo w Bydgoszczy. Są to znane i popularne obiekty w swoich miastach, które od lat mają ugruntowaną pozycję.

Łączna sprzedana powierzchnia handlowa wynosi ponad 220 tys. mkw., a wartość transakcji to około 285 mln euro. Dotychczas centra te należały do Cromwell Property Group, inwestora na rynku nieruchomości i zarządzającego funduszami działającego na trzech kontynentach. Na dzień 31 grudnia 2023 roku, firma zarządzała w Europie aktywami o wartości 3,9 mld euro, obejmującymi ponad 165 nieruchomości i 1560 najemców. Nowym właścicielem centrów handlowych został czeski fundusz inwestycyjny Star Capital Finance, który posiada już tego typu obiekty w Czechach. Firma zdecydowała się inwestować w Polsce, ze względu na korzystne warunki dla inwestycji w nieruchomości handlowe.

Te obiekty cieszą się dużą rozpoznawalnością wśród lokalnych społeczności dzięki swoim atrakcyjnym lokalizacjom, ugruntowanej pozycji rynkowej oraz bogatej ofercie sklepów, co przyczynia się do ich dużej frekwencji każdego roku. Dla przykładu, centrum handlowe Janki zapewnia klientom 61 tys. m kw. powierzchni handlowej, na którą składają się 131 sklepów, 20 restauracji, 34 punkty usługowe i ponad 3 tys. miejsc parkingowych. Całkowita sprzedana powierzchnia handlowa tych obiektów to ponad 220 tys. m kw. Wartość transakcji, w której nieruchomości te zmieniły właściciela, opiewała na 285 milionów euro.

W ostatnich kwartałach obserwuje się rosnące zainteresowanie zagranicznych inwestorów aktywami z sektora parków handlowych. Tym bardziej istotna jest ta duża transakcja, obejmująca sześć wiodących i dobrze prosperujących centrów handlowych. Pozyskanie inwestora z regionu CEE jest korzystne dla polskiego rynku inwestycyjnego i potwierdza trend napływu kapitału z tej części Europy, jak twierdzi Mateusz Skubiszewski, dyrektor Działu Rynków Kapitałowych w BNP Paribas Real Estate Poland, który doradzał przy transakcji. Eksperci z BNP Paribas Real Estate uważają, że tak duża transakcja sprzedaży jest dowodem na pozytywny trend na rynku. Firma pracuje również nad kilkoma innymi transakcjami, które powinny zostać sfinalizowane w nadchodzących kwartałach, potwierdzając dobrą perspektywę dla inwestycji w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce.

Czytaj także: CBRE: W Polsce buduje się głównie parki handlowe w małych miastach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
01.07.2024 11:46
Galerie i centra handlowe w końcu na plusie
Centrum handlowe Blue City w Warszawie.Shutterstock
Galerie i centra handlowe w Polsce odnotowują długo oczekiwany wzrost liczby odwiedzających. W pierwszych pięciu miesiącach 2024 roku ruch w tych obiektach zwiększył się o 95 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zwiększenie liczby unikalnych klientów o 173 proc. w tym samym okresie świadczy o rosnącym zainteresowaniu zakupami stacjonarnymi. Jest to wyraźna poprawa po trudnym roku 2023, kiedy to wiele obiektów zmagało się z małą frekwencją i spadkami przychodów.

Badania przeprowadzone przez firmę Proxi.cloud wykazały, że największy wzrost ruchu odnotowano w województwach łódzkim (136 proc.), mazowieckim (112 proc.) oraz świętokrzyskim (111 proc.). Te regiony przewodzą w pozytywnych zmianach, podczas gdy województwa warmińsko-mazurskie, podkarpackie i zachodniopomorskie zanotowały spadki. Mateusz Nowak z Proxi.cloud tłumaczy, że różnice te wynikają głównie z kondycji ekonomicznej poszczególnych regionów, gdzie bogatsze województwa, takie jak mazowieckie, radzą sobie lepiej dzięki większej sile nabywczej mieszkańców.

Jednym z kluczowych czynników wpływających na poprawę sytuacji w centrach handlowych była redukcja inflacji oraz wzrost wynagrodzeń, które przewyższyły wzrost wydatków. Dzięki temu, konsumenci mieli więcej pieniędzy do dyspozycji, co przełożyło się na wzrost zakupów. Dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD), zauważa, że galerie handlowe powoli odbudowują się po zapaści spowodowanej pandemią COVID-19, a popyt na powierzchnie handlowe rośnie, co widać po coraz mniejszej liczbie wolnych lokali do wynajęcia.

Tego typu obiektom ewidentnie coraz lepiej się powodzi. Wychodzą one z trendu dyskontyzacji rynku i tzw. potaniania zakupów. Podniosły zarówno opłaty czynszowe, jak i eksploatacyjne. Wiedzą, że klienci ich sklepów stawiają na wyższą półkę. Zatem butikom i tak opłaca się prowadzić działalność w tego typu placówkach. Dla przykładu, 10 transakcji premium daje większy zarobek niż 50 tanich. Jednak wiadomość, że unikalnych klientów przybyło, może doprowadzić do kolejnych wzrostów opłat za lokale

- podkreśla dr. Faliński.

Analiza zachowań konsumentów przeprowadzona przez Proxi.cloud, obejmująca ponad 28 milionów konsumentów, wykazała, że przeciętny czas wizyty w galeriach handlowych nieznacznie się skrócił. Mimo to, wzrost liczby unikalnych klientów jest wyraźnym sygnałem poprawy. Dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud zaznacza jednak, że dla pełnej oceny kondycji finansowej tych obiektów konieczne są szczegółowe analizy danych finansowych. Wzrost liczby klientów może bowiem prowadzić do wyższych opłat czynszowych, co z kolei może wpłynąć na decyzje najemców.

Eksperci są zgodni, że o ile nie nastąpi drastyczny wzrost inflacji, galerie i centra handlowe mogą liczyć na dalszy wzrost ruchu i liczby klientów. Pomimo dynamicznego rozwoju e-commerce, zakupy stacjonarne wciąż cieszą się popularnością wśród Polaków. Możliwość odbioru zamówień online w centrach handlowych stanowi dodatkowy atut, który przyciąga klientów do tych obiektów. Mateusz Nowak z Proxi.cloud podkreśla, że bieżąca sytuacja ekonomiczna oraz wskaźnik inflacji będą kluczowe dla dalszego rozwoju tego sektora. Dr Sarna dodaje, że o ile nie nastąpi żadne drastyczne tąpnięcie na rynku, można spodziewać się dalszych wzrostów w zakresie ruchu i liczby unikalnych klientów.

Czytaj także: Tajemnicze wózki Auchan w nowej wersji — tym razem także z kosmetykami

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
26.06.2024 10:52
Rossmann w nowym parku handlowym w Węgrowie
Smart Park w Węgowie, wizualizacjafot. materiały inwestora
Drogeria Rossmann znalazła się wśród najemców nowego parku handlowego, który powstaje w Węgrowie. Operatorem logistycznym będzie Biedronka.

Węgrów to niewielka, licząca około 11 tys. mieszkańców, miejscowość na wschodzie Polski nad rzeką Liwiec. Przy rondzie im. Bohaterów Bitwy pod Węgrowem powstaje w niej kompaktowy park handlowy.

Smart Park Węgrów ma 6600 mkw. powierzchni najmu. Znajdą się w nim sklepy popularnych sieci handlowych. Operatorem spożywczym będzie Biedronka. Ofertę drogeryjną zapewni sieć Rossmann.

Mix najemców tworzą także Dealz, Sinsay, Martes Sport i Media Expert.

Obiekt budują Smart Park Poland i RG Leasing. Firmy planują rozwój w różnych regionach kraju, z co najmniej 11 kolejnymi inwestycjami w mniejszych miastach w Polsce. 

Czytaj także: Drogerie dm i Rossmann w parku handlowym Silwana – największym kompleksie handlowym w województwie lubuskim

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 03:12