StoryEditor
Sieci i centra handlowe
25.01.2024 10:07

49 - tyle obiektów rozbudowanych i nowych powitało klientów i klientki w 2023 r. wg Polskiej Rady Centrów Handlowych

Centr handlowe wyrastają w Polsce jak grzyby po deszczu. / Igor Karimov via Unsplash
W 2023 roku w Polsce powstało 35 nowych obiektów handlowych, a 14 istniejących obiektów zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Całkowita powierzchnia handlowa tych obiektów wyniosła ponad 424 tysiące metrów kwadratowych GLA. W pierwszym półroczu oddano do użytku 149 tysięcy metrów kwadratowych GLA, a w drugim półroczu kolejne 275 tysięcy metrów kwadratowych GLA. W rezultacie, na koniec 2023 roku łączna powierzchnia polskich obiektów handlowych przekroczyła 13,38 miliona metrów kwadratowych GLA.

Największa liczba nowych obiektów handlowych w roku 2023 została otwarta w Wielkopolsce, gdzie funkcjonuje aż 7 z nich. Dodatkowo, w siedmiu różnych województwach oddano do użytku po 3 nowe obiekty. Firmy Trei Real Estate Poland i LCP Properties były najbardziej aktywnymi inwestorami, otwierając po 3 nowe parki handlowe każda. Natomiast największymi inwestycjami uruchomionymi w 2023 roku były Galeria Bawełnianka w Bełchatowie, Park Handlowy Elbląg i Karuzela Biała Podlaska. Parki handlowe stanowiły dominujący typ nowych inwestycji, odpowiedzialne za 83 proc. nowej powierzchni handlowej. Ponadto, istniejące obiekty handlowe były modernizowane i rozbudowywane. Na przykład w Warszawie ponownie otwarto centrum handlowe Fort Wola, a galeria Atrium Promenada przeszła kompleksową modernizację. Dodatkowo, w Jeleniej Górze przekształcono dawny obiekt Tesco w centrum handlowe E.Leclerc.

Podział nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przedstawia się następująco: 81 proc. stanowią centra handlowe, 17 proc. to parki handlowe, a 2 proc. to centra wyprzedażowe typu outlet. Nasycenie krajowe nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Nieco ponad połowa tej powierzchni znajduje się w 8 największych aglomeracjach, natomiast pozostałe obszary skupiają się w ośrodkach o populacji od poniżej 100 tysięcy do 400 tysięcy mieszkańców.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) to organizacja non-profit, która skupia ponad 200 członków związanych z sektorem handlu i usług. Jest to czołowa organizacja pozarządowa, działająca przez ponad dwie dekady na rzecz rozwoju tej branży. PRCH wspiera i reprezentuje swoich członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym, dążąc do tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury oraz unikalnych doświadczeń dla konsumentów.

Czytaj także: Pepco odnotowuje rekordowy kwartał, Dealz prymusem w grupie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
03.03.2025 17:36
Rituals otwiera 66. sklep w Polsce, i zarazem pierwszy w Olsztynie
Sklep Rituals w Złotych Tarasach (Warszwa)M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Już 5 marca o godzinie 10 Rituals otworzy swój 66. sklep w Polsce, tym razem w olsztyńskiej Galerii Warmińskiej. Z okazji otwarcia na pierwszych 50 odwiedzających czekać będą specjalne torby z upominkami.

Na klientów z okazji otwarcia czeka również szereg specjalnych promocji cenowych. Na dodatkowe korzyści mogą liczyć także członkowie programu lojalnościowego My Rituals, którzy dokonają zakupów za minimum 190 zł (otrzymają oni mini patyczki zapachowe w prezencie). 

Czytaj też: Najnowszy sklep Rituals otwarty w Złotych Tarasach [DUŻO ZDJĘĆ]

Jak podkreśla Rituals, otwarcie sklepu w Olsztynie to kontynuacja dynamicznego rozwoju marki w Polsce.

W lutym Rituals Cosmetics powitało swoich klientów w trzech nowych lokalizacjach: 5 lutego w CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej, 12 lutego w Port Łódź, a 26 lutego w Galerii Olimpia w Bełchatowie. 

Każdy nowy sklep to nie tylko przestrzeń zakupowa, ale też miejsce, gdzie można odnaleźć chwilę wytchnienia i radości w swojej codziennej pielęgnacji.

Już niedługo ogłoszone zostaną kolejne otwarcia – zapowiada Rituals.

Czytaj też: Rituals podsumowało 2024 rok, wśród osiągnięć m.in. pierwszy sklep w Japonii

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
24.02.2025 11:22
Małe galerie rosną, średnie tracą klientów – zróżnicowane wyniki centrów handlowych w 2024 roku
(fot. Shutterstock)Shutterstock

W 2024 roku centra handlowe w Polsce odnotowały niewielki spadek odwiedzalności, jednak mimo to ich obroty utrzymały się na dodatnim poziomie. Według Retail Institute liczba klientów zmniejszyła się o 1 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, a wskaźnik L4L – oparty na analizie tych samych galerii i liczby dni handlowych – spadł o 0,2 proc. Pomimo tego, obroty najemców wzrosły o 1,4 proc. rok do roku, co wskazuje na zwiększoną wartość pojedynczych transakcji i większe wydatki konsumentów w sklepach stacjonarnych.

Sytuacja na rynku detalicznym pozostawała pod wpływem ogólnej kondycji gospodarki, która po okresie spowolnienia zaczęła się stopniowo stabilizować. Inflacja na koniec roku wyniosła 3,6 proc., co było znaczną poprawą w porównaniu do 2023 roku, jednak dodatkowe obciążenia, takie jak przywrócenie 5-procentowego VAT-u na żywność i wzrost cen energii, osłabiły siłę nabywczą Polaków. Jednocześnie pozytywnymi czynnikami dla handlu były rosnące wynagrodzenia oraz niskie bezrobocie, co pozwalało konsumentom na dalsze zakupy, choć w bardziej przemyślany sposób.

Handel stacjonarny od kilku lat mierzy się z dynamicznymi zmianami na rynku – od pandemii COVID-19 i ograniczeń handlowych po skutki wojny w Ukrainie i rosnących kosztów życia. Konsumenci dostosowują się do tych wyzwań, kupując rzadziej, ale bardziej świadomie, a także wybierając różne formaty handlu, zarówno tradycyjne, jak i online. Według ekspertów Retail Institute kluczowymi kategoriami wzrostu w centrach handlowych pozostają moda, usługi beauty oraz rozrywka, które wciąż przyciągają klientów mimo zmieniających się nawyków zakupowych.

Różne formaty centrów handlowych radziły sobie odmiennie w 2024 roku. Małe galerie handlowe odnotowały wzrost odwiedzalności o 0,7 proc. oraz wzrost obrotów o 6,3 proc., szczególnie w sektorach gastronomii, zdrowia i urody oraz elektroniki. Centra średniej wielkości miały trudniejszy rok, z 2,1-procentowym spadkiem odwiedzalności i 2-procentowym spadkiem obrotów, co pokazuje ich problem ze znalezieniem niszy na rynku. Duże obiekty handlowe utrzymały swoją pozycję, notując 0,7-procentowy spadek odwiedzalności, ale jednocześnie wzrost L4L o 0,2 proc. i wzrost obrotów o 1,3 proc. Ostatecznie dane pokazują, że mimo spadku liczby klientów, centra handlowe potrafią dostosować się do nowych warunków rynkowych, utrzymując wzrost wartości sprzedaży.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. marzec 2025 17:53