StoryEditor
Drogerie
14.08.2018 00:00

Właściciel sieci drogerii Hebe przejmuje prawa do marki Biedronka

Pod koniec lipca Jeronimo Martins i spółka Optimum Mark zawarły porozumienie, którego celem jest połączenie obu tych spółek. Spółka Optimum Mark formalnie jest właścicielem praw zarówno do znaku towarowego "Biedronka", jak i do szeregu marek własnych portugalskiej grupy Jeronimo Martins.

Jak zadeklarowały firmy, Jeronimo Martins Polska przejmie cały majątek Optimum Mark. W zamian za to właściciel drugiej spółki otrzyma ponad 8,2 mln akcji Jeronimo Martins o wartości nominalnej 10 zł każda. Jedynym właścicielem Optimum Mark jest firma Warta – Retail & Services Investments B.V. z siedzibą w Amsterdamie.

Jak wynika z analizy raportów i dokumentacji firmy Optimum Mark, to spółka, która służyła do rejestrowania znaków towarowych należących do Jeronimo Martins. Firma posiadała m.in. prawa do znaku towarowego Biedronka czy Kraina Wędlin.

Spółka Optimum Mark powstała w 2004 roku. Jej kapitał zakładowy to blisko 100 mln złotych. W zarządzie zasiadają: Marcin Ładak, Marek Złakowski i Luis Filipe Aguiar Gomes de Araujo, czyli przedstawiciele Jeronimo Martins w Polsce. Co więcej, właściciel Optimum Mark - Warta - Retail & Services Investments B.V. to jednocześnie formalny (i jedyny) właściciel Jeronimo Martins Polska i spółka zależna Jeronimo Martins SGPS, czyli portugalskiej grupy Jeronimo Martins.

W 2017 roku Optimum Mark zanotowało przychody operacyjne w wysokości... 489,3 mln złotych. Jednocześnie koszty działalności wynosiły nieco ponad 50 mln złotych, w tym wynagrodzenia – zaledwie 30 tys. złotych (pieniądze trafiły tylko do zarządu). Zysk brutto przekroczył w ubiegłym roku 420 mln złotych, a zysk netto – 302 mln złotych.

Tak dobre wyniki finansowe przy niskich kosztach funkcjonowania wynikają z charakteru działalności Optimum Mark. Firma pobiera wynagrodzenie z tytułu korzystania przez inne spółki praw do znaków towarowych, w tym np. znaku Biedronka. Oprócz tego Optimum Mark udziela pożyczek innym firmom z grupy kapitałowej JMP. Jednocześnie oficjalnie spółka nie zatrudnia żadnych pracowników.

Optimum Mark wprost przyznaje w raportach i sprawozdaniach, że niemal cała działalność opiera się na współpracy z firmami powiązanymi. Jednocześnie 93 proc. wszystkich przychodów pochodzi z działalności na terenie Polski.

Zgodnie z warunkami połączenia, wszystkie aktywa Optimum Mark trafią do spółki Jeronimo Martins Polska. Oznacza to, że JMP "odzyska" prawa m.in. do marki Biedronka.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
20.12.2024 11:11
Hubert Iwanowski odchodzi z dm Drogerie Markt Polska — kto go zastąpi?
Hubert Iwanowski, dyrektor obszaru marketingu i zakupów, DM Drogerie MarktKatarzyna Bochner

Drogeria dm ogłosiła istotne zmiany personalne w swoim zarządzie, które mają zapewnić dalszy dynamiczny rozwój marki w Polsce. Wprowadzenie nowych dyrektorów oraz podsumowanie wyników finansowych mają pomóc utrzymać silną pozycję dm w Europie.

Drogeria dm, lider na rynku europejskim, poinformowała o zakończeniu współpracy z dotychczasowym Dyrektorem Obszaru Zakupów i Marketingu, Hubertem Iwanowskim. Jego miejsce zajmą Barbara Schmehl i Grzegorz Gerus, wybrani z wewnętrznych struktur firmy. Zmiana ta ma na celu utrzymanie ciągłości strategii i dalsze wzmacnianie pozycji dm na polskim rynku. Hubert Iwanowski odegrał kluczową rolę w budowaniu struktur dm oraz przygotowaniu jej debiutu w Polsce, przyczyniając się do stabilnego rozwoju marki.

W roku obrotowym 2023/2024 drogeria dm osiągnęła imponujące wyniki finansowe. Łączna sprzedaż w 14 krajach europejskich wyniosła 17,74 miliardów euro, z czego aż 12,47 miliardów euro pochodziło z działalności w Niemczech. Firma zatrudnia ponad 89 100 pracowników w Europie, z czego ponad 60 300 w Niemczech. Popularność marki potwierdza tytuł najchętniej wybieranej drogerii według ankiety Kundenmonitor 2024.

Nowi dyrektorzy mają przed sobą wyzwanie związane z kontynuacją dynamicznego rozwoju dm w Polsce, obejmującego kolejne otwarcia drogerii oraz skalowanie działalności. Zarząd dm podkreśla, że strategia marki na rynku polskim pozostaje niezmienna, a wprowadzone zmiany mają przyczynić się do dalszego wzmacniania pozycji dm jako lidera w branży.

Czytaj także: Henri Hampe i Markus Trojansky, dm Drogerie Markt: Pojawiliśmy się w Polsce i nie zamierzamy już się wycofać

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 15:35