Pod koniec września Rossmann wszedł do Kosowa. To szósty rynek zagraniczny sieci. Market będzie zaopatrywany z Albanii, gdzie Rossmann jest dobrze znany. Także wielu mieszkańców Kosowa odwiedza placówki sieci w Albanii. Póki co, detaliście nie zagrozi tam konkurencja ze strony sieci dm, która najbliższe placówki ma w Serbii, ale nie w regionie Kosovar.
– Niemieckie drogerie muszą poszukiwać okazji na rynkach zagranicznych, bo rodzimy jest coraz bardziej nasycony. W Niemczech firmy stawiają na premiumizację, by zwiększyć sprzedaż, ale mimo tych wysiłków liczby pokazują, że coraz większa część przychodów jest generowana za granicą – to skutek wchodzenia na nowe rynki lub ekspansji sieci w krajach, gdzie są już obecne – wyjaśnia Frauke Vor dem Berge, analityk detalu w firmie LZ Retailytics.
Na rynkach zagranicznych niemieckie sieci konkurują głównie ze sobą nawzajem, tylko w nielicznych przypadkach muszą walczyć z silnymi operatorami lokalnymi. W swojej ekspansji dm, Rossmann and Müller kierują się głównie na wschód, natomiast nie zapuściły korzeni na zachód od Niemiec. Może to wynikać z faktu, że niemiecki koncept drogeryjny nie jest tam zbyt popularny, a rynki również są bardzo nasycone. Inne formaty – np. hipermarkety we Francji – także mają dobrą ofertę produktów z kategorii zdrowie i uroda.
– Należy się spodziewać kolejnych inauguracji działalności na nowych rynkach, także na tych bardzo trudnych. Sieci drogeryjne wydają się nabierać odwagi, ponieważ osiągnęły skalę biznesu, która stanowi wystarczającą bazę dla eksperymentów. Aby odnosić sukcesy, muszą jednak zbudować i utrzymać lojalność miejscowych klientów. To kwestia kluczowa w świetle kurczących się możliwości wzrostu sprzedaży w Niemczech – kontynuuje Frauke Vor dem Berge.
Źródło: Frauke Vor dem Berge, Retail Analyst, LZ Retailytics, „German Drugstores Conquer Europe”