Od kilku tygodni sieci handlowe informują o głębokich obniżkach cen towarów. Jako pierwsze stałe obniżki cen ogłosiła 10 lipca br. Biedronka. Za Biedronką podążył Lidl, który 14 lipca br. obniżył regularne ceny 100 produktów. Również do 100 produktów listę tę powiększyła Biedronka. 21 lipca do cenowej rywalizacji dołączyła sieć Netto, a następnie sieć Intermarche, która obniżyła podstawowe ceny 700 produktów. Sieć Carrefour na początku sierpnia ogłosiła, że w ramach „Akcji Antyinflacja” schodzi z cen w swoich hipermarketach i supermarletach (blisko 2 tys. produktów).
Rossmann 10 sierpnia br. rozesłał komunikat do mediów informując, że „Mimo inflacji, a w zasadzie ze względu na wysokie ceny, Rossmann obniżył, czasami prawie o połowę ceny 216 popularnych, używanych na co dzień produktów”. Tu podawaliśmy szczegóły: Rossmann obniżył ceny 216 produktów ze swojej oferty
8 sierpnia opublikowana została gazetka promocyjna sieci drogerii Natura z krzykliwym hasłem Niższe ceny do -45 proc. na tysiące produktów i wyszczególnionymi markami, których produkty można kupić taniej.
Plakaty informujące o obniżkach pojawiły się też w drogeriach sieci, a kampanie promocyjne w mediach społecznościowych. Obecnie Natura ruszyła natomiast z wielką wyprzedażą, a na pierwszej stronie gazetki promocyjnej wystawiła modne perfumy - asortyment najbardziej poszukiwany na promocjach. Wszystko to w ramach akcji „Oszczędzanie mamy w Naturze”, która rozpoczęła się w marcu br. Wówczas w drogeriach pojawiły się regały, na których promowane są najlepsze cenowe oferty dostępne w danym okresie.
Polski rynek kosmetyczny jest bardzo konkurencyjny, a handel kosmetykami opiera się na promocjach. Jeszcze rok temu, prognozując trendy na 2023 r. wielu mówiło, że żonglowanie ceną musi się skończyć, bo ani producenci ani sieci drogeryjne nie wytrzymają takiego modelu sprzedaży. Bieżący rok zmienił jednak wszystko. Początek roku przyniósł podwyżki cen surowców, opakowań, mediów. logistyki, kosztów pracy i innych, a w rezultacie - podwyżki (niejednokrotne) cen kosmetyków na półkach. Konsumenci długo byli cierpliwi, ale wszelkie dane pokazują, że zasoby finansowe Polaków kurczą się, a ich pierwszym wyborem są produkty w korzystnych cenach. Według raportu NielsenIQ Shopper Trends 2023, 34 proc. kupujących twierdzi, że kupuje więcej marek własnych niż w poprzednim roku. Przekłada się to na wzrost wydatków w dyskontach – 67 proc. deklaruje, że najwięcej wydaje w dyskontach, wobec 60 proc. deklaracji w badaniu rok wcześniej.
Czytaj więcej: NielsenIQ: Dyskonty nadal zyskują udziały w sprzedaży artykułów z koszyka chemiczno-kosmetycznego
Sieci drogeryjne nie mogą zostać obojętne na ruchy w handlu u konkurentów, którzy także sprzedają kosmetyki i wyrażnie widać, że powróciły do komunikacji swoich ofert przez niskie ceny i promocje.