Międzynarodowa firma doradcza Colliers International wzięła pod lupę ofertę handlowo-usługową w warszawskich biurowcach. Badanie objęło ok. 300 budynków oraz blisko 200 pracowników. Eksperci sprawdzili m.in. jakie oczekiwania mają pracownicy biur względem infrastruktury handlowo-usługowej w miejscu swojego zatrudnienia oraz na co mogą liczyć obecnie.
W około 500 nowoczesnych biurowcach Warszawy pracuje dziś ponad pół miliona osób, spędzając w nich często ponad osiem godzin dziennie. W związku z niską stopą bezrobocia, trwa walka o pozyskanie talentów, a przyjazne biuro i jego otoczenie stają się jednymi z elementów motywacyjnych. Sklepy w biurowcach otwierają m.in. sieci drogerii Rossmann i Natura.
- Trend zmiany przestrzeni pracy i otoczenia biznesowego będzie się umacniał, co pozytywnie wpłynie na popyt na powierzchnie biurowe i rozwój jakościowy tego rynku. Pochodną tej tendencji jest zwiększanie i urozmaicanie przez deweloperów oferty handlowo-usługowej w swoich inwestycjach - mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.
W przebadanej na potrzeby raportu grupie pracowników jedynie 30% było zadowolonych z oferty handlowo-usługowej w swoich miejscach pracy. Pomimo dość rozwiniętej infrastruktury gastronomicznej w biurowcach, najczęściej doskwiera brak kantyn z prostymi posiłkami dobrej jakości i w przystępnej cenie. Pracownicy akcentują również problem małej różnorodności oferty i zbyt wysokie ceny. Wśród oczekiwanych udogodnień wymieniano często klub fitness lub siłownię i sklep z artykułami spożywczymi.
Pracownicy oczekują także bogatszej oferty z sektora zdrowie i uroda – kobiety aptek i drogerii, a mężczyźni więcej usług, m.in. fryzjerskich. Wynik badania potwierdził także, że osoby pracujące w warszawskich biurowcach chciałyby mieć dostęp do sklepów odzieżowych czy z akcesoriami modowymi.