Sieć DM-drogerie markt – największy konkurent Rossmanna – obecna dotąd na 13 rykach europejskich, potwierdziła swoje wejście do Polski. Czy ten potężny gracz jest w stanie odnieść sukces również w Polsce?
DM to lider rynku drogeryjnego w Niemczech, sieć jest obecna również w Austrii, Czechach, Krajach Bałkańskich i we Włoszech. Teraz przyszedł czas na Polkę. – W Polsce zbudowanie mocnej pozycji nie musi być oczywiste, gównie ze względu na pozycję Rossmanna oraz dojrzałość samego rynku drogeryjnego. Może to być na pewno dodatkowy bodziec do walki konkurencyjnej dla graczy już obecnych w Polsce – mówi Michał Kokoszkiewicz, dziennikarz wiadomoscihandlowe.pl, autor programu „Wiadomości Handlowe”, nadawanego w telewizji Biznes24.
Zobacz cały program o sieci DM
Poproszony o skomentowanie inwestycji DM w Polsce, Łukasz Barbacki, ekspert rynku kosmetycznego, właściciel firmy Barbacki Consulting, podkreśla, że dziś można jedynie snuć domysły, jaka będzie strategia sieci DM, ale nie zakłada, by była ona nastawiona na rozłożone na wiele lat zagospodarowanie polskiego rynku. Spodziewa się raczej agresywnej ekspansji.
– Ogromne uderzenie w sieci sklepów drogeryjnych, wywołane pandemią, które nie zostało zrekompensowane sprzedażą e-commerce, zmusiło DM do poszukiwania nowego rynku zbytu dla utrzymania sprzedaży. A potencjał rynku jest określony. Patrząc na to, co dzieje się w okresie pandemii, rynek ma tendencję raczej spadkową niż mocno rosnącą, w związku z tym podział tego tortu będzie krwawy. Na miejscu graczy drogeryjnych obecnych już na rynku czułbym się zaniepokojony. Kluczowa będzie walka o dobre lokalizacje – mówi Łukasz Barbacki. – Inaczej DM będzie walczyć ze swoim największym konkurentem – Rossmannem, inaczej – z mniejszymi graczami. Jeśli strategią DM będzie opanowanie małych miast i miasteczek, jest to zła informacja dla handlu tradycyjnego – dodaje.
Sieć DM w roku obrotowym 2019/20 - osiągnęła 11,5 mld euro przychodu (wzrost o 2,9 proc. względem poprzedniego roku). Największym rynkiem są Niemcy, gdzie DM jest liderem i jej przychód wyniósł 8,5 mld euro. DM ma 3700 sklepów i ponad 60 tys. pracowników w 13 krajach. Dla porównania Rossmann w 2020 r. osiągnął 10,3 mld euro przychodu. Prowadzi 4200 drogerii w 8 państwach.