StoryEditor
Drogerie
09.01.2024 15:00

Boots zwiększa udziały w rynku. Sukcesem okazała się sprzedaż w okresie przedświątecznym

Boots oferuje ponad 500 marek pielęgnacji skóry i włosów. W ubiegłym roku sieć wprowadziła prawie 4 tys. nowych linii.  / mat. prasowe
Boots odnotował rekordową sprzedaż w Black Friday. Także cały listopad był dla detalisty najlepszy w historii. W efekcie w pierwszym kwartale roku obrotowego 2024 (zakończonym 30 listopada 2023 r.) brytyjska sieć odnotowała wzrost udziału w rynku, a także wzrost sprzedaży detalicznej.

Sieć Boots poinformowała, że pierwszy kwartał roku obrotowego 2024 (zakończony 30 listopada 2023 r.) był dla niej jedenastym kwartałem z rzędu, gdy notowała wzrosty udziałów w rynku oraz wzrosty sprzedaży detalicznej. Ta ostatnia urosła o 9,8 proc., w porównaniu do wzrostu o 8,7 proc. w roku poprzednim.

Za wynik w dużej mierze odpowiada sprzedaż podczas Black Friday oraz w całym listopadzie, podczas których sklep internetowy boots.com osiągnął odpowiednio najwyższą w historii sprzedaż dzienną i miesięczną. Sprzedaż w sklepach stacjonarnych również była wysoka, wzrosła o ponad 7 proc. w tygodniu zakończonym Czarnym Piątkiem. 

Najlepsza sprzedaż notowały wtedy kategorie Electrical Beauty, Skincare, Premium Beauty oraz perfumy. Jak podaje Boots, butelka zapachu sprzedawana była co sekundę.

W całym kwartale liczba odwiedzin w sklepach wzrosła o 7 proc. Wszystkie formaty odnotowały zwiększoną sprzedaży r/r. Jednak szczególnie dobrze radziły sobie lokalizacje flagowe i turystyczne.

Boots poinfomował także, że sprzedaż online stanowi obecnie 19,2 proc. całkowitej sprzedaży detalicznej. Sprzedaż w sklepie boots.com urosła o 17,5 proc., a aplikację drogerii pobiera coraz więcej użytkowników. Tych aktywnych jest obecnie 7,2 mln.

Sprzedaż produktów kosmetycznych wzrosła w pierwszym kwartale 2024 r. o 11,4 proc., do czego przyczyniły się utrzymujące się dobre wyniki segmentów Skincare i Premium Beauty. Haircare odnotował wzrost sprzedaży o 10 proc., wzmocniony wprowadzeniem na boots.com 10 marek produktów do pielęgnacji włosów profesjonalnych i salonowych. Natomiast No7, która jest marką nr 1 w dziedzinie pielęgnacji skóry w Wielkiej Brytanii, odnotowała wzrost sprzedaży o ponad 13 proc.

Zainteresowaniem cieszyły się też produkty marki własnej Boots, zwłaszcza z kategorii pielęgnacji skóry i opieki zdrowotnej.

Sieć Boots łączy ofertę drogeryjną z apteką, dlatego informacje o kwartalnych wynikach dotyczą także opieki zdrowotnej i sprzedaży leków. W tych ostatnich sprzedaż także rosła, napędzana wzrostem w segmencie leków gastrycznych i produktów związanych z planowaniem rodziny. O 12 proc. r/r wzrosła też liczba zamówień ze strony Boots Online Doctor.  Największym zainteresowaniem cieszyły się preparaty antykoncepcji awaryjnej i na zaburzenia erekcji.

W omawianym kwartale apteki Boots wykonały ponad milion szczepień przeciw grypie, a także prawie 90 tys. szczepień przypominających przeciwko Covid-19. Często wykonywaną usługa była też kontrola ciśnienia krwi, która wykonano ponad 78 tys. razy. 

Sebastian James, dyrektor zarządzający Boots UK i ROI, powiedział:

Jestem bardzo podbudowany sposobem, w jaki ludzie reagują na zmiany, które wprowadziliśmy, zwłaszcza w naszych biznesach cyfrowych i kosmetycznych. Naprawdę miło jest widzieć, że coraz więcej klientów wybiera Bootsa.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Drogerie
20.12.2024 11:11
Hubert Iwanowski odchodzi z dm Drogerie Markt Polska — kto go zastąpi?
Hubert Iwanowski, dyrektor obszaru marketingu i zakupów, DM Drogerie MarktKatarzyna Bochner

Drogeria dm ogłosiła istotne zmiany personalne w swoim zarządzie, które mają zapewnić dalszy dynamiczny rozwój marki w Polsce. Wprowadzenie nowych dyrektorów oraz podsumowanie wyników finansowych mają pomóc utrzymać silną pozycję dm w Europie.

Drogeria dm, lider na rynku europejskim, poinformowała o zakończeniu współpracy z dotychczasowym Dyrektorem Obszaru Zakupów i Marketingu, Hubertem Iwanowskim. Jego miejsce zajmą Barbara Schmehl i Grzegorz Gerus, wybrani z wewnętrznych struktur firmy. Zmiana ta ma na celu utrzymanie ciągłości strategii i dalsze wzmacnianie pozycji dm na polskim rynku. Hubert Iwanowski odegrał kluczową rolę w budowaniu struktur dm oraz przygotowaniu jej debiutu w Polsce, przyczyniając się do stabilnego rozwoju marki.

W roku obrotowym 2023/2024 drogeria dm osiągnęła imponujące wyniki finansowe. Łączna sprzedaż w 14 krajach europejskich wyniosła 17,74 miliardów euro, z czego aż 12,47 miliardów euro pochodziło z działalności w Niemczech. Firma zatrudnia ponad 89 100 pracowników w Europie, z czego ponad 60 300 w Niemczech. Popularność marki potwierdza tytuł najchętniej wybieranej drogerii według ankiety Kundenmonitor 2024.

Nowi dyrektorzy mają przed sobą wyzwanie związane z kontynuacją dynamicznego rozwoju dm w Polsce, obejmującego kolejne otwarcia drogerii oraz skalowanie działalności. Zarząd dm podkreśla, że strategia marki na rynku polskim pozostaje niezmienna, a wprowadzone zmiany mają przyczynić się do dalszego wzmacniania pozycji dm jako lidera w branży.

Czytaj także: Henri Hampe i Markus Trojansky, dm Drogerie Markt: Pojawiliśmy się w Polsce i nie zamierzamy już się wycofać

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. grudzień 2024 18:42