StoryEditor
Franczyza
23.08.2017 00:00

Stowarzyszenie Kosmeteria pobudza drogerie do wspólnego działania

Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria zapowiada działania marketingowe, które mają zaktywizować należące do sieci drogerie i przyciągnąć do nich nowych, młodych konsumentów.

O tym co dotychczas zostało zrobione i o swoich planach zarząd stowarzyszenia poinformował właścicieli drogerii na pierwszej konferencji handlowej, która odbyła się w niedzielę 20 sierpnia w Strykowie. Wzięło w niej udział około 60 właścicieli sklepów. Najważniejsze zmiany dotyczą aktywności marketingowej sieci. Mają prowadzić do tego, aby Kosmeteria stała się rozpoznawalna, aby konsumenci dowiedzieli się o jej ofercie, wprowadzanych nowościach i prowadzonych akcjach promocyjnych. 

Konsument na celowniku

Zarząd stowarzyszenia zadbał o to, aby konto Kosmeterii na facebooku było aktywne i codziennie pojawiają się na nim informacje kierowane do konsumentów. Prowadzi je zewnętrzna agencja marketingowa. Odżyła także strona internetowa sieci. Stowarzyszenie chce jednak pójść dalej. W planach jest m.in. budowanie klubu lojalnych klientek Kosmeterii. W działaniach marketingowych sieć zamierza posiłkować się narzędziami projektu Face&Look (pismo, portal). – Mamy przede wszystkim uzyskać od F&L wsparcie w zakresie dotarcia do ostatecznych konsumentów, na czym nam najbardziej zależy. Będziemy też wspólnie organizować eventy z udziałem celebrytów i inne działania promocyjne. Chcemy, żeby nasze drogerie odżyły i aby pojawili się w nich młodzi konsumenci. Mamy nadzieję, że nam się to uda – mówi Jerzy Kwiatkowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Sklepów Kosmeteria. Na konferencji w Strykowie projekt tej współpracy przedstawił Jacek Kaczanowski reprezentujący F&L. 

Sami zarządzamy siecią

– Decyzyjność w zakresie działania sieci absolutnie leży po stronie zarządu stowarzyszenia, nie zatrudniliśmy menedżera, nadal sami zarządzamy Kosmeterią. F&L będzie dla nas natomiast wsparciem marketingowym, ponieważ sami nie mamy w tym zakresie dostatecznego doświadczenia ani narzędzi pozwalających nam szybko zbudować wśród konsumentek świadomość istnienia Kosmeterii. Mamy natomiast doświadczenie w  handlu, znamy problemy właścicieli sklepów, bo sami prowadzimy drogerie i widzimy, że dlatego jesteśmy dla uczestników sieci wiarygodni – stwierdza Jerzy Kwiatkowski. Tymczasem na swoim profilu na facebooku Face&Look już informuje, że od września ruszy Kosmeteria F&L Club i a Kosmeterie nazywa "swoimi drogeriami".

Polski detal jest potrzebny producentom

Jerzy Kwiatkowski wielokrotnie podkreśla, że głęboko wierzy w handel detaliczny, w to, że polskie sklepy kosmetyczne mogą nadal istnieć i dobrze sobie radzić na rynku. Potrzebują jednak nowoczesnych narzędzi marketingowych, środków na inwestycje i wsparcia ze strony producentów. – Detal jest potrzebny firmom kosmetycznym. Dyrektorzy handlowi, z którymi się spotykamy przyznają to. Prosimy ich więc o to, aby zastanowili się, jak właścicielom sklepów pomóc. Jedni sobie radzą na rynku lepiej, inni gorzej, ale na pewno ci ludzie nie są nieudacznikami. Przez 20 lat prowadzą swoje biznesy. Z różnych powodów bywają zagubieni, ale jeśli poda im się rękę i da realne, a nie pozorne wsparcie, będą nadal prowadzić swoje małe firmy, również pracując na sukces producentów – tłumaczy Jerzy Kwiatkowski.

Za realne wsparcie dla detalu uważa m.in. ujednolicenie warunków zakupowych. Cena wyjściowa, jego zdaniem, powinna być taka sama dla wszystkich sklepów niezależnie od skali działania i obrotu, jaki robią z danym producentem czy dystrybutorem. – Po konferencji jestem zbudowany. Widzę, że nasze intencje zrozumieli również właściciele sklepów. Także ci, którzy do tej pory byli „singlami” – najsilniejsi w sieci sami mogli negocjować dla siebie lepsze warunki. Tymczasem najważniejsza jest lojalność wobec sieci. Działając wspólnie możemy osiągnąć więcej niż w pojedynkę, a przede wszystkim utrzymać na rynku polski detal – podkreśla Jerzy Kwiatkowski.

Żeby to nie był tylko szyld

Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria zostało zarejestrowane w czerwcu br. Jest kontynuacją sieci Kosmeteria – Eksperci Urody, którą założyła 5 lat temu firma Brodr. Jorgensen na bazie klubu sklepów marki Gosh. Pod koniec marca br. Brodr. Jorgensen zrezygnował z prowadzenia sieci i oddał zarządzanie nią w ręce samych właścicieli drogerii, uznając, że będzie im łatwiej się skonsolidować i zrozumieć, gdy na czele sieci stanie ktoś z wewnątrz. Dodatkowo za przeszkodę w dotychczasowym budowaniu sieci firma Brodr. Jorgensen, mająca w swoim portfolio znane marki (np. Gosh, Lumene), uznała to, że była traktowana przez innych producentów jako konkurent, a nie partner biznesowy.

Opinia samych właścicieli sklepów o Kosmeterii była nie najlepsza. Wielu stwierdzało, że pozostały tylko szyldy na sklepach, a sama sieć nie istnieje. Właściciele drogerii powołując stowarzyszenie, postanowili udowodnić, że to nieprawda. Jerzy Kwiatkowski, właściciel drogerii Renata w Polkowicach, od lat aktywnie działający w radzie sieci Kosmeteria, postawił sobie za cel  ponowne zaktywizowanie członków sieci.   

Relacje z Ambrą

Stowarzyszenie ściśle współpracuje z hurtownią Ambra, która jest obecnie głównym dostawcą do Kosmeterii i ma podpisane centralne umowy z producentami przede wszystkim produktów masowych.  – Jesteśmy wskazanym przez zarząd sieci głównym dystrybutorem Kosmeterii. Towar producentów, z którymi mamy podpisane umowy przechodzi przez nasze magazyny – mówi Bartłomiej Kubit, dyrektor generalny w firmie Ambra (Grupa Eurocash). – Dostarczamy także drogeriom narzędzia marketingowe, które są również stosowane w zarządzanej przez nas sieci drogerii Koliber, takie jak gazetki reklamowe, plakaty promocyjne, organizujemy konferencje i targi handlowe oraz szkolenia. Natomiast Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria we własnym zakresie prowadzi negocjacje z niektórymi, szczególnie niszowymi, producentami i we własnym zakresie organizuje część działań promocyjnych – wyjaśnia Bartłomiej Kubit. Producenci, którzy nie współpracują z Ambrą, a chcą dostarczać towar do drogerii Kosmeteria, mogą to robić bezpośrednio przez swoje siły sprzedaży na warunkach ustalonych ze stowarzyszeniem. Taki towar nie trafia już do magazynów Ambry. Dystrybutor nie odpowiada także za windykację należności. 

Umowy z nowymi dostawcami

Stowarzyszenie Sklepów Kosmeteria chce się skoncentrować na współpracy z dostawcami, których strategią sprzedaży nie jest masowa dystrybucja, i których oferta handlowa da sklepom szansę na podniesienie ich rentowności. Zarząd stowarzyszenia poinformował, że podpisał już pierwsze umowy o współpracy z takimi dostawcami jak Brodr. Jorgensen, Miller Solingen, Ava i Elfa Pharm i prowadzi rozmowy z kolejnymi, m.in. Pierre René, Floslek, Inter Vion i Top Choice.

Sami producenci dość ostrożnie wypowiadają się na temat działań Kosmeterii. – Faktycznie jesteśmy zachęcani do współpracy, ale nie podjęliśmy do tej pory żadnych rozmów – mówi Robert Zeszutek, dyrektor sprzedaży, Pierre Rene. – Podjęliśmy próbę usystematyzowanej współpracy z całą siecią, ale to się nie udało. Obecnie pracujemy więc z pojedynczymi sklepami, wytypowanymi przez naszych regionalnych przedstawicieli, na indywidualnych warunkach – przyznaje Jarosław Topolski, prezes zarządu firmy Elfa Pharm. – Jeszcze nie wiadomo, jak to się ułoży. Przyglądamy się. Nie chcę komentować dotychczasowych działań – mówi reprezentant kolejnej firmy, chce pozostać anonimowy. Są też takie firmy, jak Biosensual, produkująca naturalne świece, która pisze na facebooku: "Gratulujmy! Wspaniała inicjatywa. Cieszymy się, że jesteśmy częścią tego projektu, dołożymy starań w jego promocję"

Jak zapewnił nas Jerzy Kwiatkowski, koszty działania stowarzyszenia są ograniczone do minimum, a wszystkie środki pozyskane z umów z firmami i markami, będą przeznaczane na wsparcie dla detalistów.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
11.01.2024 10:00
Ruszył portal franczyzawhandlu.pl – pierwsze źródło wiedzy dla franczyzobiorców i franczyzodawców
Portal franczyzawhandlu.pl ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijaćmateriały własne
Franczyzawhandlu.pl to portal dla obecnych i przyszłych franczyzobiorców, dla ludzi szukających pomysłu na ciekawy i dochodowy biznes, a także baza wiedzy dla tych, którzy chcą skutecznie rozwijać już prowadzone biznesy. Jesteś przedsiębiorcą? Koniecznie sprawdź, co jeszcze znajdziesz się na stronach portalu franczyzawhandlu.pl.

Projekt franczyzawhandlu.pl dedykowany jest m.in. przyszłym przedsiębiorcom, osobom poszukującym pomysłu na siebie i swoją przyszłość, a także tym, którzy szukają wskazówek, jak efektywnie rozwijać już prowadzony biznes w ramach systemów franczyzowych i partnerskich. Portal ma pomagać im odnaleźć się w gąszczu przepisów prawnych, a także nawigować w poruszaniu się między urzędami.

Serwis ma być platformą wymiany myśli i pomysłów, a nie jedynie miejscem, w którym publikuje się metryczki i oferty. Kluczową misją portalu będzie tworzenie społeczności dla małych i średnich firm detalicznych z sektora FMCG.

 

Przewodnik dla franczyzobiorców

 

Portal ma być praktycznym przewodnikiem po biznesie franczyzowym, który będzie pomagał budować wartość firmy i wiedzę o tym, jak ją rozwijać. Na stronach portalu podpowiadamy, jak otworzyć własny biznes i efektywnie nim zarządzać. Nie zabraknie porad dla przedsiębiorców na temat obecnych i przyszłych rozwiązań prawnych, sukcesji, sporządzania umów czy też zatrudnienia cudzoziemców lub osób z niepełnosprawnościami (ale pełnosprawnych w biznesie).

Dziennikarze, eksperci i naukowcy współpracujący w ramach projektu będą chcieli wspierać przedsiębiorców w dokonywaniu właściwych wyborów biznesowych, szkoleniu i doskonaleniu. Będą wskazywać jak skutecznie rozwijać biznes i utrzymać jego konkurencyjność na bardzo wymagającym rynku. Pomogą tworzyć przewodnik technologiczny franczyzobiorcy, który pozwoli wykorzystać obecny potencjał biznesu, a także nawigować w nowej, cyfrowej, pełnej wyzwań rzeczywistości.

Wielu franczyzobiorców polega na własnym doświadczeniu i wiedzy. Portal franczyzawhandlu.pl będzie miał za zadanie przekonanie ich do testowania i wdrażania nowych rozwiązań tak produktowych, jak i komunikacyjnych (social media), ale także technologii i narzędzi pozwalających efektywniej zarządzać placówkami handlowymi (personelem, zamówieniami, asortymentem, itd.).

 

Franczyzobiorcy fundamentem gospodarki

 

Serwis będzie budował prestiż i pozytywny wizerunek franczyzobiorców i niezależnych detalistów. Pokażemy, że sektor małych i średnich przedsiębiorców to fundament polskiej gospodarki i społeczności lokalnej. To ludzie, którzy odnoszą sukces i z których społeczeństwo powinno być dumne.

– Chcemy pokazywać ludzi prowadzących swoje sklepy, bohaterów codzienności, którzy budują siłę lokalnych gospodarek i integrują wokół siebie lokalne społeczności. - Trzeba to pokazać i pomóc im, aby mogli jeszcze szerzej dzielić się swoją energią, wiedzą i inicjatywą. Chcemy, aby byli przykładem i inspiracją dla innych przedsiębiorców – podkreśla Tomasz Kolmasiak, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

 

Poprawiać biznes, edukować przedsiębiorców

 

Franczyzawhandlu.pl ma służyć edukacji, szkoleniu, ale także pracy nad nawykami oraz przyzwyczajeniami właścicieli sklepów franczyzowych i sklepów niezależnych. To wszystko po to, aby lepiej rozumieli oni, dlaczego tak potrzebne są im nowe rozwiązania, technologie, koncepty marketingowe i produktowe oraz w jaki sposób wdrożenie zmian w sklepach będzie w stanie podnieść konkurencyjność i atrakcyjność placówek dla konsumenta.

Jednym z kluczowych zadań portalu będzie pomoc prowadzącym sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe w modernizacji już działających placówek. Platforma ma łączyć doświadczenie i wiedzę weteranów niezależnego handlu z innowacjami i nowościami, które oferują producenci FMCG i dostawcy usług. Będziemy wspierać ich we wdrażaniu rozwiązań i wprowadzaniu nowych produktów, które mogą pomóc nie tylko we wzroście sprzedaży, ale także zdobyciu nowych klientów.

– Wielu właścicieli sklepów z długim stażem mówi: "Handluję od 5, 10, 20, 30 lat i wiem najlepiej, co jest najlepsze dla mojego sklepu i klientów". Naszym zdaniem też tak jest, ale to nie znaczy, że te placówki nie mogą działać jeszcze lepiej i efektywniej, przynosząc korzyści nie tylko właścicielowi, ale także dostawcom. Dlatego na konkretnych przykładach będziemy pokazywać, jak wdrożenia nowych rozwiązań i wprowadzanie dodatkowych kategorii produktowych, czy nowości, jest w stanie zapewnić swoim klientom lepszą ofertę, cenę i jakość obsługi – kreśli wizję portalu Łukasz Stępniak, redaktor naczelny portalu wiadomoscihandlowe.pl, którego redakcja współtworzy projekt dedykowany franczyzie.

I dodaje: – Będziemy wskazywać, jak zmienia się otoczenie rynkowe i konsument, jakich zmian wymaga zarządzanie sklepem, a przede wszystkim zarządzanie kategorią. Chcemy to robić we współpracy z najlepszymi ekspertami, w tym dostawcami, ale także detalistami, którzy zdecydowali się na wprowadzenie zmian skutkujących bardzo pozytywnymi efektami. Będziemy konsekwentnie pokazywać i namawiać do tego przedsiębiorców.

Nowy portal będzie platformą dla największych firm takich jak Unilever, Mondelez, Nestle, Calsberg czy Żywiec, które będą chciały w sposób wiarygodny komunikować się z detalistami, aby pokazać im, że można w stosunkowo prosty sposób pracować efektywniej zwiększając sprzedaż z mkw. i budować marże i czerpać większe zyski z prowadzonego biznesu.

 

Niepełnosprawności nie mogą być barierą

 

Zrównoważona zielona transformacja nie dotyczy tylko największych firm, ale także sektora MŚP. Chcemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes. Kwestie związane z raportowaniem ESG będą miały wpływ na całą gospodarkę, dlatego sektor MŚP także powinien się przygotować do nadchodzących zmian, jak również rozwijać wiedzę i świadomość w kwestii zrównoważonego biznesu i wszystkich jego aspektów. Będziemy pisać o tym, jak wdrożyć rozwiązania, które nie tylko będą chronić środowisko i poprawią wizerunek, ale realnie przełożą się na bardziej efektywny i oszczędny biznes.

Ważną częścią misji naszego serwisu będzie promocja inkluzywności i wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Chcemy pokazywać, że biznes mogą prowadzić wszyscy, którzy tego chcą i mają odpowiednią wiedzę. – Niepełnosprawności nie mogą być barierą rozwoju osobistego i biznesowego; chcemy pokazać, w jaki sposób osoby z niepełnosprawnościami mogą nie tylko prowadzić sklep franczyzowy, ale także pomagać franczyzodawcom tworzyć placówki przyjazne dla ludzi z niepełnosprawnościami – podkreśla Ewelina Marczukajtis, redaktor portalu franczyzawhandlu.pl.

Oprócz tego na portalu nie zabraknie najnowszych informacji ze świata biznesu franczyzowego. Otwarcia kolejnych placówek, przejęcia, zmiany prezesów, wywiady z najważniejszymi osobami z branży, innowacje oraz nowe produkty i usługi – to tylko wycinek tego, co znajdzie na łamach nowego portalu franczyzawhandlu.pl.

Aby ułatwić wybór osobom chcącym otworzyć własny punkt franczyzowy, prezentujemy katalog kilkudziesięciu systemów dostępnych na polskim rynku. Będzie on systematycznie poszerzany o nowe franczyzy.

Obecna wersja portalu jest dopiero pierwszym krokiem w rozwoju tego projektu. W przyszłości planujemy kolejne moduły edukacyjne, a także rozwijanie platformy, która integrowałaby wokół siebie przedsiębiorców prowadzących sklepy, punkty usługowe i gastronomiczne, ale także ekspertów i praktyków oraz franczyzodawców, tak aby zaoferować miejsce dialogu i wypracowania nowych rozwiązań dla sektora MSP.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Franczyza
01.08.2023 16:47
Projekt ustawy franczyzowej opublikowany. Jakie daje uprawnienia franczyzodawcom, przed czym chroni franczyzobiorców?
Ustawa franczyzowa ma umocnić franczyzobiorców wobec franczyzodawców i uregulować rynek licencji udzielanych na prowadzenie działalności pod szyldem dawców franczyzyShutterstock
Ukazał się projekt ustawy franczyzowej, który ma uregulować rynek franczyzy w Polsce, określić wzajemne zobowiązania franczyzodawców i franczyzobiorców oraz umocnić pozycję przedsiębiorców korzystających z franczyzowych licencji. Czy nowy projekt franczyzowy wpłynie na organizację takich sieci, jak DP Drogerie Polskie, Drogerie Jasmin, Droogerie Koliber, Drogerie Laboo, Drogerie Sekret Urody, drogerie Blue Stop Drogerie Natura i wreszcie na plany Super-Pharm?

Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało projekt ustawy franczyzowej (projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy - Prawo własności przemysłowej), który reguluje tę formę współpracy pomiędzy uczestnikami rynku tworzącymi sieci handlowe.

Do czego zobowiązuje umowa franczyzy?

Zgodnie z projektem ustawy

„przez umowę franczyzy franczyzodawca zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, udostępnić franczyzobiorcy do korzystania za wynagrodzeniem koncepcję lub technikę prowadzenia działalności gospodarczej oraz rzeczy lub prawa służące wykonywaniu tej działalności, w szczególności nazwę przedsiębiorstwa, znaki towarowe i patenty, a franczyzobiorca zobowiązuje się do prowadzenia we własnym imieniu i na własny rachunek działalności gospodarczej w oparciu o udostępnioną koncepcję lub technikę, rzeczy lub prawa".  

Umowa licencyjna wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy dokumentowej.

Co musi się znaleźć w umowie franczyzowej?

Nie później niż 14 dni przed zawarciem umowy franczyzy franczyzodawca musi udostępnić franczyzobiorcy aktualny dokument informacyjny oraz wzorzec umowy franczyzy.

Taki dokument powinien zawierać co najmniej:

1) dane identyfikujące franczyzodawcę;

2) opis działalności gospodarczej franczyzodawcy, w szczególności liczbę zawartych umów franczyzy, według stanu na koniec poprzedniego roku kalendarzowego;

3) opis działalności, która ma być wykonywana przez franczyzobiorcę;

4) sposób ustalania wynagrodzenia franczyzodawcy;

5) opis świadczeń franczyzodawcy, w szczególności wymienienie udostępnianych do korzystania koncepcji lub techniki działalności gospodarczej, rzeczy lub praw;

6) informację o szacunkowej wartości wydatków lub nakładów niezbędnych do poniesienia przez franczyzobiorcę w celu rozpoczęcia wykonywania umowy franczyzy;

7) informację o szacowanej wysokości przychodów franczyzobiorcy oraz o sposobie jej wyliczenia;

8) informację o zobowiązaniu franczyzobiorcy do zawierania umów z podmiotami trzecimi wskazanymi przez franczyzodawcę, o ile przewiduje się zawieranie takich umów;

9) informację o zakresie i środkach nadzoru franczyzodawcy nad sposobem wykonywania umowy franczyzy przez franczyzobiorcę, w szczególności o zakresie dostępu do tajemnic

przedsiębiorstwa franczyzobiorcy oraz o prawie franczyzodawcy do wydawania wytycznych i poleceń, o ile przewiduje się nadzór franczyzodawcy nad sposobem wykonywania umowy franczyzy przez franczyzobiorcę;

10) informację o zasadach przejścia praw i obowiązków wynikających z umowy franczyzy oraz przystępowania nowej osoby do umowy po stronie franczyzobiorcy, o ile przewiduje się taką możliwość;

11) informację o zdarzeniach stanowiących podstawę nałożenia kar umownych oraz o sposobie ustalania ich wysokości, o ile przewiduje się nakładanie kar umownych;

12) okres obowiązywania umowy franczyzy i warunki jej przedłużenia;

13) terminy wypowiedzenia umowy franczyzy;

14) informację o zakazie konkurencji, w tym o terminach obowiązywania tego zakazu, o ile przewiduje się zakaz konkurencji.

 

Kiedy franczyzobiorca może wypowiedzieć umowę?

Franczyzobiorca może wypowiedzieć umowę franczyzy ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli franczyzodawca nie udostępnił mu informacyjnego lub zawarł w nim informacje nierzetelne albo nieprawdziwe dotyczące spraw mających istotne znaczenie, a uzasadnione jest przypuszczenie, że gdyby franczyzobiorca był należycie o nich poinformowany, to nie zawarłby umowy. Franczyzobiorca może wypowiedzieć umowę przed upływem 30 dni od momentu, kiedy dowiedział się o wyżej wymienionych. Uprawnienie to wygasa w ciągu roku od dnia zawarcia umowy franczyzowej.

Dodatkowo franczyzodawca jest obowiązany do naprawienia szkody wyrządzonej franczyzobiorcy, która powstała przez zamieszczenie w dokumencie informacyjnym nierzetelnych albo nieprawdziwych informacji, chyba że nie ponosi winy.

Franczyzobiorca może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli doszło do rażącego naruszenia przez franczyzodawcę istotnego postanowienia umowy wywołującego nieodwracalne skutki albo franczyzodawca pomimo pisemnego upomnienia nadal narusza istotne postanowienia umowy franczyzy.

Umowa zawarta na czas nieoznaczony może być wypowiedziana przez franczyzobiorcę na trzy miesiące naprzód.

Czego nie może franczyzobiorca?

O ile strony nie postanowiły inaczej, franczyzobiorca obowiązany jest do zachowania w tajemnicy udostępnionej przez franczyzodawcę poufnej koncepcji lub techniki prowadzenia działalności gospodarczej, a obowiązek zachowania tajemnicy nie jest ograniczony w czasie.  

Franczyzobiorca nie może również bez zgody franczyzodawcy przenieść na inną osobę praw z umowy franczyzy, ani wnieść ich tytułem wkładu do spółki.

Spadek przychodów franczyzobiorcy a wynagrodzenie dla franczyzodawcy

Franczyzobiorca, w wyjątkowych okolicznościach, może liczyć na zmniejszenie opłaty, którą wnosi do franczyzodawcy.

Jeżeli wskutek okoliczności, za które franczyzobiorca nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby, zwykły przychód z działalności franczyzobiorcy uległ znacznemu zmniejszeniu, franczyzobiorca może żądać proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia, które przekazuje franczyzodawcy za czas, w którym przychód uległ znacznemu zmniejszeniu. Zmniejszenie wynagrodzenia franczyzodawcy następuje w drodze powództwa lub zarzutu uprawnionego.

Kiedy franczyzodawca może wypowiedzieć umowę?

Franczyzodawca może wypowiedzieć umowę franczyzy ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli  franczyzobiorca nie podjął działalności gospodarczej w oparciu o umowę franczyzy w okresie sześciu miesięcy od dnia zawarcia umowy albo trwale zaprzestał jej prowadzenia. Ma do tego prawo również wtedy, gdy wobec franczyzobiorcy prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie objętym umową franczyzy lub franczyzobiorca utracił pełną zdolność do czynności prawnych. Franczyzobiorca pożegna się z franczyzową siecią, jeśli w sposób rażący naruszył   postanowienia umowy wywołując nieodwracalne skutki albo pomimo upomnienia na piśmie nadal narusza istotne postanowienia umowy franczyzy. Może się stać także wtedy, gdy, pomimo wezwania do zapłaty na piśmie,  franczyzobiorca dopuszcza się zwłoki z zapłatą wynagrodzenia franczyzodawcy za dwa pełne okresy płatności.

Umowa zawarta na czas nieoznaczony może być wypowiedziana przez franczyzodawcę na sześć miesięcy naprzód, chyba że w umowie przewidziano dłuższy termin wypowiedzenia.

Po rozwiązaniu umowy franczyzy zakaz konkurencji może obejmować zobowiązanie franczyzobiorcy do nietworzenia konkurencyjnego systemu franczyzowego przez okres nie dłuższy niż rok.

Drogeryjne sieci franczyzowe w Polsce

Franczyzowy rynek drogeryjny w Polsce nie rozwija się. Od lat w systemach tych działają sieci DP Drogerie Polskie, Drogerie Jasmin, Drogerie Sekret Urody, Drogerie Laboo, Drogerie Koliber i Blue Drogerie. Nie jest to jednak twarda franczyza, która nakładałaby na właścicieli sklepów rygorystyczne wymagania. Sieci zbudowane zostały wokół hurtowni kosmetycznych i najczęściej korzyść jest obopólna. Hurtownie utrzymują rynek zbytu, a właściciele sklepów korzystają z dobrych ofert zakupowych i marketingu prowadzonego przez organizatora sieci. 

W systemie franczyzowym działała kilka lat temu sieć drogerii Jawa. Obecnie otwiera wyłącznie własne sklepy i zarządza przestrzenią kosmetyczno-chemiczną w sklepach spożywczo-przemysłowych. 

– Jeśli chodzi o otwieranie drogerii franczyzowych to od dłuższego czasu nie ma chętnych do prywatnych inwestycji w rynek drogerii. W tym segmencie skupiamy się na umacnianiu istniejących stoisk chemiczno-kosmetycznych w sklepach spożywczo-przemysłowych. Sieć Jawa koncentruje się na otwieraniu własnych salonów – powiedziała nam Edyta Kresińska, doradca zarządu ds. marketingu w spółce Jawa. 

Franczyzowych sklepów nie zlikwidowała, ale też nie rozwija sieć drogerii Natura.

Niedawno natomiast powrót do koncepcji franczyzy zasygnalizowała sieć Super-Pharm.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2024 19:42