Z danych PEX PharmaSequence wynika, że tylko siedem spośród największych klas produktów sprzedawanych w aptekach bez recepty zanotowała wzrost sprzedaży w marcu 2021 r. wobec ubiegłego roku. Jest wśród nich witamina D, preparaty na włosy i paznokcie, leki nasenne i uspokajające, preparaty nawilżające do oczu. Spadła natomiast sprzedaż witaminy C, leków na przeziębienie i odporność, preparatów przeciwkaszlowych, przeciwbólowych i na zatoki.
– Panika zakupowa w 2020 r. zaciemnia porównanie, ale przekaz jest jasny. Potrzebujemy odporności, spokoju, wypoczętych oczu i zadbania o urodę – uważa dr Jarek Frąckowiak, prezes PEX PharmaSequence.
Według niego sezonu przeziębień i alergicznego niemal brak. Dlatego można przypuszczać, że przyszedł czas na produkty life-style. Potwierdzają to dane PEX PharmaSequence, z których wynika, że zainteresowaniem cieszą się prearaty, które w percepcji konsumentów wiążą się z rehabilitacją pokowidową lub zwiększeniem odporności przed wirusem.
Z danych, które zbiera firma badawcza wynika także, że klienci rzadziej chodzą do aptek, ale kupują więcej i więcej wydają.
– Rośnie inflacja. Wrażliwość cenowa konsumentów nie jest tak duża jak kiedyś – za to wrażliwość na nowe produkty (nowe SKU czy uzupełnienie nowymi produktami popularnych linii) pewnie będzie większa niż kiedyś – uważa prezes PEX PharmaSequence.