StoryEditor
Apteki
14.07.2022 00:00

W aptekach wartość sprzedaży wobec ubiegłego roku rośnie za sprawą wyższych cen

Rynek apteczny w maju 2022 roku zanotował sprzedaż na poziomie 3,5 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2021 wzrosła o 456 mln zł (+14,6 proc.). Ceny leków zwiększyły się o ponad 8 proc. (wyjątkiem są leki refundowane, gdzie ten wzrost wyniósł niecałe 3 proc. vs maj 2021). Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w maju br. wyniosła 24,9 proc. i była wyższa o 2 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2021 r. – wynika z raportu PEX PharmaSequence.

Rynek apteczny w maju 2022 roku zanotował sprzedaż na poziomie 3,5 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2021 wzrosła o 456 mln zł (+14,6 proc.). Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zmniejszyła się o 183 mln zł (-4.9 proc.). Obrót statystycznej apteki w maju 2022 wyniósł 275 tys. zł i był to wzrost o 17 proc. względem analogicznego okresu 2021 roku – wynika z raportu PEX PharmaSequence.

Raport PEX PharmaSequence wykazała też, że w  porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r. wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się w maju 2022 roku we wszystkich analizowanych segmentach. Sprzedaż leków refundowanych osiągnęła ponad 1 mld zł i wzrosła o 53,7 mln zł (+5,3 proc.). Sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 971 mln zł i wzrosła o 178 mln zł (+22,5 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1,5 mln zł i wzrosła o 219,5 mln zł (+17,1 proc.).

W porównaniu do poprzedniego miesiąca sprzedaż spadła dla wszystkich analizowanych segmentów. Sprzedaż leków refundowanych spadła o 21,5 mln zł (-2 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych spadła o 14,4 mln zł (-1,5 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej spadła o 147 mln zł (-8,9 proc.). Średnia cena detaliczna leku w maju wyniosła 25,5 zł i wzrosła o 1,3 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2021 r. cena wzrosła o 6,4 proc..

Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 30,5 zł (wzrost o 2,6 proc. vs maj 2021), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 33 zł (wzrost o 8,4 proc. vs maj 2021), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 20,20 zł (wzrost o 8,9 proc. vs maj 2021). Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w maju br. wyniosła 24,9 proc. i była wyższa o 2 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2021 r., a w porównaniu do kwietnia marża spadła o 1,1 proc.

W maju refundacja leków osiągnęła wartość 812 mln zł, tj. o 5,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w maju 22,7 proc. i był wyższy o 0,7 pp. w porównaniu do poprzedniego miesiąca oraz niższy o 1,9 pp. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
28.10.2024 09:30
Super-Pharm alarmuje o wycieku danych osobowych swoich klientów
Super-Pharm w Galerii Mokotów, Warszawa. Nowy koncept 2021Super-Pharm

W ubiegłą sobotę do zainteresowanych osób została rozesłana informacja, że 21 października 2024 roku doszło do naruszenia ochrony danych w serwisie internetowym Super-Pharm, spowodowanego atakiem hakerskim. W wyniku incydentu potencjalnie wyciekły dane osobowe klientów, a firma natychmiast podjęła działania mające na celu zabezpieczenie systemów i ochronę użytkowników.

Atak hakerski, który miał miejsce 21 października 2024 roku, wykorzystał lukę w oprogramowaniu sklepu internetowego Adobe Commerce (Magento), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę. Skutkiem incydentu był potencjalny wyciek danych klientów serwisu Super-Pharm, obejmujący imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła do konta. W przypadku części użytkowników mogły również zostać pobrane informacje takie jak data urodzenia i płeć. Firma zapewnia, że hasła były zabezpieczone za pomocą kryptograficznego haszowania, co utrudnia ich nieautoryzowane wykorzystanie.

W odpowiedzi na incydent Super-Pharm podjęło natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia systemu oraz ochrony danych klientów. Firma zablokowała dostęp do systemu atakującemu i we współpracy z dostawcą usunęła lukę, która umożliwiła przeprowadzenie ataku. Dodatkowo wzmocniono zabezpieczenia oraz wdrożono narzędzia mające na celu ochronę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Incydent został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, policji oraz CERT Polska – zespołu reagującego na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie.

Super-Pharm apeluje do swoich klientów o zachowanie ostrożności i zaleca zmianę haseł używanych w serwisie oraz w innych miejscach w Internecie, gdzie stosowane były te same dane uwierzytelniające. Firma sugeruje również szczególną uwagę na podejrzane wiadomości e-mail, które mogą zawierać próby phishingu. Klienci mogą kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta lub inspektorem ochrony danych w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat incydentu.

Czytaj także: Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.10.2024 10:06
IQVIA: Wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce we wrześniu 2024 roku wyniosła 4,6 miliarda złotych
shutterstock

Rynek aptek w Polsce wciąż się rozwija, a dane za wrzesień 2024 roku pokazują istotne zmiany zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i e-commerce. Wzrosty wartości sprzedaży oraz zmiany w strukturze rynku wskazują na rosnącą rolę największych graczy, takich jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm.

We wrześniu 2024 roku wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce wyniosła 4,6 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie rynek e-commerce w segmencie produktów zdrowotnych osiągnął wartość 185 milionów złotych, co przekłada się na wzrost o 15,6 proc.. Te dane wskazują na dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży farmaceutycznej.

Analiza dynamiki rynku Consumer Health (CH) pokazuje, że sprzedaż w aptekach stacjonarnych spadła o 4,6 proc., podczas gdy średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła 127,79 zł. Udział sprzedaży online w rynku produktów CH osiągnął 12,7 proc., co podkreśla rosnące zainteresowanie zakupami przez internet w tej kategorii. W Polsce działa obecnie 13 sieci aptek wirtualnych, co stanowi 2,0 proc. wzrost w porównaniu do zeszłego roku.

W czołówce firm dominujących na rynku CH znalazły się takie korporacje jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm, które odnotowały wzrosty odpowiednio o 13,9 proc., 25,8 proc. i 11,9 proc.. Najlepiej sprzedające się produkty to Magne B6 Forte (+15,3 proc.), IbuVit D3 (+53,7 proc.) oraz Rutinoscorbin (+11,1 proc.). Te wyniki wskazują na znaczący wpływ marek premium oraz specjalistycznych suplementów diety na wzrost wartości rynku aptek w Polsce.

Czytaj także: Farmaceuta jak lekarz. Pacjenci idą do apteki po poradę nie tylko po leki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 03:23