StoryEditor
Apteki
27.05.2020 00:00

Sprzedaż w aptekach spada, ale na koniec 2020 r. wartość rynku będzie większa niż przed rokiem

Rynek apteczny w kwietniu 2020 roku zanotował sprzedaż na poziomie 2,79 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2019 spadła o 209,6 mln zł, co stanowi spadek o 7 proc. Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zmniejszyła się o 1,34 mld zł (spadek o 32,5 proc.). Obrót statystycznej apteki w kwietniu 2020 wyniósł 204 tys. zł i było to mniej o 2,4 proc. względem analogicznego okresu 2019 roku – wynika z raportu PEX PharmaSequence.

W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. wartość rynku aptecznego spadła dla wszystkich segmentów. Sprzedaż leków refundowanych wyniosła 940,6 mln zł i spadła o 99,6 mln zł (-9,6 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 590,9 mln zł i spadła o 83,3 mln zł (-12,4 proc.), a wartość produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1 228,2 mln zł i była niższa o 27,7 mln zł (-2,2 proc.).

W porównaniu do marca 2020 roku sprzedaż spadła dla wszystkich segmentów. Sprzedaż leków refundowanych spadła o 387,4 mln zł (-29,2 proc.), sprzedaż leków pełnopłatnych spadła o 257 mln zł (-30,4 proc.), natomiast sprzedaż odręczna zmniejszyła się o 698,4 mln zł (-36,3 proc.).

Średnia cena detaliczna leku w kwietniu wyniosła 22,3 zł i wzrosła o 3,6 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2019 r. cena wzrosła o 3,9 proc. Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 28,8 zł (wzrost o 1,9 proc. vs kwiecień 2019), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 27,5 zł (wzrost o 5,8 proc. vs kwiecień 2019), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 16,9 zł (wzrost o 3,6 proc. vs kwiecień 2019).

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w kwietniu br. wyniosła 24,5 proc. i była wyższa o 1 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2019 r., a w porównaniu do marca marża spadła o 3,6 proc.

W kwietniu refundacja leków osiągnęła wartość 717 mln zł, tj. o 8,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w kwietniu 25,7 proc. i był wyższy o 1,7 p.p. w stosunku do marca 2020 r., oraz niższy o 0,4 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku.

Według prognozy PEX PharmaSequence, sprzedaż na koniec 2020 r. całego rynku aptecznego wyniesie niecałe 38,3 mld zł, o 3 proc. więcej niż w roku 2019. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,7 mld zł (+2.2 proc. w stosunku do 2019 roku).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
28.10.2024 09:30
Super-Pharm alarmuje o wycieku danych osobowych swoich klientów
Super-Pharm w Galerii Mokotów, Warszawa. Nowy koncept 2021Super-Pharm

W ubiegłą sobotę do zainteresowanych osób została rozesłana informacja, że 21 października 2024 roku doszło do naruszenia ochrony danych w serwisie internetowym Super-Pharm, spowodowanego atakiem hakerskim. W wyniku incydentu potencjalnie wyciekły dane osobowe klientów, a firma natychmiast podjęła działania mające na celu zabezpieczenie systemów i ochronę użytkowników.

Atak hakerski, który miał miejsce 21 października 2024 roku, wykorzystał lukę w oprogramowaniu sklepu internetowego Adobe Commerce (Magento), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę. Skutkiem incydentu był potencjalny wyciek danych klientów serwisu Super-Pharm, obejmujący imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła do konta. W przypadku części użytkowników mogły również zostać pobrane informacje takie jak data urodzenia i płeć. Firma zapewnia, że hasła były zabezpieczone za pomocą kryptograficznego haszowania, co utrudnia ich nieautoryzowane wykorzystanie.

W odpowiedzi na incydent Super-Pharm podjęło natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia systemu oraz ochrony danych klientów. Firma zablokowała dostęp do systemu atakującemu i we współpracy z dostawcą usunęła lukę, która umożliwiła przeprowadzenie ataku. Dodatkowo wzmocniono zabezpieczenia oraz wdrożono narzędzia mające na celu ochronę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Incydent został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, policji oraz CERT Polska – zespołu reagującego na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie.

Super-Pharm apeluje do swoich klientów o zachowanie ostrożności i zaleca zmianę haseł używanych w serwisie oraz w innych miejscach w Internecie, gdzie stosowane były te same dane uwierzytelniające. Firma sugeruje również szczególną uwagę na podejrzane wiadomości e-mail, które mogą zawierać próby phishingu. Klienci mogą kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta lub inspektorem ochrony danych w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat incydentu.

Czytaj także: Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.10.2024 10:06
IQVIA: Wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce we wrześniu 2024 roku wyniosła 4,6 miliarda złotych
shutterstock

Rynek aptek w Polsce wciąż się rozwija, a dane za wrzesień 2024 roku pokazują istotne zmiany zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i e-commerce. Wzrosty wartości sprzedaży oraz zmiany w strukturze rynku wskazują na rosnącą rolę największych graczy, takich jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm.

We wrześniu 2024 roku wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce wyniosła 4,6 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie rynek e-commerce w segmencie produktów zdrowotnych osiągnął wartość 185 milionów złotych, co przekłada się na wzrost o 15,6 proc.. Te dane wskazują na dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży farmaceutycznej.

Analiza dynamiki rynku Consumer Health (CH) pokazuje, że sprzedaż w aptekach stacjonarnych spadła o 4,6 proc., podczas gdy średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła 127,79 zł. Udział sprzedaży online w rynku produktów CH osiągnął 12,7 proc., co podkreśla rosnące zainteresowanie zakupami przez internet w tej kategorii. W Polsce działa obecnie 13 sieci aptek wirtualnych, co stanowi 2,0 proc. wzrost w porównaniu do zeszłego roku.

W czołówce firm dominujących na rynku CH znalazły się takie korporacje jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm, które odnotowały wzrosty odpowiednio o 13,9 proc., 25,8 proc. i 11,9 proc.. Najlepiej sprzedające się produkty to Magne B6 Forte (+15,3 proc.), IbuVit D3 (+53,7 proc.) oraz Rutinoscorbin (+11,1 proc.). Te wyniki wskazują na znaczący wpływ marek premium oraz specjalistycznych suplementów diety na wzrost wartości rynku aptek w Polsce.

Czytaj także: Farmaceuta jak lekarz. Pacjenci idą do apteki po poradę nie tylko po leki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 08:56