W porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się dla jednego analizowanego segmentu. Sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 858,5 mln zł i wzrosła o 10 mln zł (+1,2 proc.). Natomiast sprzedaż leków refundowanych wyniosła 1 mld zł i spadła o 201 mln zł (-15 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1,5 mld zł i spadła o 409,5 mln zł (-21,3 proc.).
W porównaniu do poprzedniego miesiąca wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się we wszystkich analizowanych segmentach. Sprzedaż leków refundowanych wzrosła o 157,4 mln zł (+16 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wzrosła o 7,8 mln zł (+0,9 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wzrosła o 409,5 mln zł (+37 proc.).
Średnia cena detaliczna leku w marcu wyniosła 23,7 zł i spadła o 0,1 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2020 r. cena wzrosła o 10 proc.
Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 29,6 zł (wzrost o 2,7 proc. vs marzec 2020), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 30 zł (wzrost o 9,2 proc. vs marzec 2020), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 18,4 zł (wzrost o 11 proc. vs marzec 2020).
Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w marcu br. wyniosła 24,9 proc. i była niższa o 2,2 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2020 r., a w porównaniu do lutego marża wzrosła o 1 proc.
W marcu refundacja leków osiągnęła wartość 850 mln zł, tj. o 14,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2020 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w marcu 24,1 proc. i był niższy o 0,6 pp. w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Nie zmienił się natomiast w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku.
Według prognozy Pex PharmaSequence sprzedaż na koniec 2021 r. całego rynku aptecznego wyniesie 38,9 mld zł, o 3,2 proc. więcej niż w roku 2020. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,7 mld zł (+3.2 proc. w stosunku do 2020 roku).