StoryEditor
Apteki
25.05.2021 00:00

Sprzedaż w aptekach jest lepsza niż przed rokiem

Rynek apteczny w kwietniu 2021 roku zanotował sprzedaż na poziomie 3,3 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2020 wzrosła o 502 mln zł (+18 proc.). Natomiast wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zmniejszyła się o 243,5 mln zł (-6.9 proc.) – wynika z raportu Pex PharmaSequence.

W porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się we wszystkich analizowanych grupach produktowych. Sprzedaż leków refundowanych wyniosła 1,073 mld zł i wzrosła o 132,6 mln zł (+14,1 proc.). Sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 813,9 mln zł i wzrosła o 223 mln zł (+37,7 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1,371 mld zł i wzrosła o 143,7 mln zł (+11,7 proc.) – wynika z raportu Pex PharmaSequence.

W porównaniu do poprzedniego miesiąca wartość monitorowanych segmentów spadła dla wszystkich analizowanych segmentów. Sprzedaż leków refundowanych spadła o 53,8 mln zł (-4.8 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych spadła o 44,6 mln zł (-5.2 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej spadła o 145, 1 mln zł (-9.6 proc.).

Średnia cena detaliczna leku w kwietniu wyniosła 23,9 zł i wzrosła o 1,1 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2020 r. cena wzrosła o 7,5 proc. Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 30 zł (wzrost o 3,9 proc. vs kwiecień 2020), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 30,5 zł (wzrost o 10,8 proc. vs kwiecień 2020), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 18,4 zł (wzrost o 9 proc. vs kwiecień 2020).

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w kwietniu br. wyniosła 24,5 proc. i nie uległa zmianie w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2020 r., a w porównaniu do marca marża spadła o 1,5 proc.

W kwietniu refundacja leków osiągnęła wartość 812 mln zł, tj. o 13,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w kwietniu 24,7 proc. i był wyższy o 0,6 pp. w porównaniu do poprzedniego miesiąca oraz niższy o 1 pp. w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku.

Według prognozy Pex PharmaSequence sprzedaż na koniec 2021 r. całego rynku aptecznego wyniesie 39 mld zł, czyli o 3,5 proc. więcej niż w roku 2020. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,6 mld zł (+3 proc. w stosunku do 2020 roku).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
09.04.2025 13:38
Zmiany w zarządzie Super-Pharm: nowi członkowie z doświadczeniem w branży FMCG i technologii
Super-Pharm

Zgodnie z najnowszym wpisem opublikowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, w spółce Super-Pharm doszło do znaczących zmian personalnych na szczeblu zarządczym. Ze składu zarządu wykreślono Michała Przybysza, który pełnił funkcję członka zarządu. To oznacza zakończenie jego kadencji i istotne przetasowanie w strukturze kierowniczej firmy.

W miejsce Michała Przybysza do zarządu powołano dwóch nowych członków – Tomasza Mietułkę oraz Tomasza Stryczyńskiego. Tomasz Mietułka posiada wieloletnie doświadczenie w branży FMCG, zdobyte m.in. w takich firmach jak Upfield, Makro oraz Unilever. Z kolei Tomasz Stryczyński związany był wcześniej z sektorem technologicznym, pracując w firmie eFitness, co może wskazywać na kierunek rozwoju kompetencji zarządu Super-Pharm.

Zmiany zostały formalnie zarejestrowane przez sąd, co oznacza ich oficjalne obowiązywanie. Tym samym, struktura zarządu spółki została poszerzona o dwóch nowych członków, co może mieć istotny wpływ na strategię operacyjną i dalszy rozwój sieci. Super-Pharm, jako znana sieć aptek i drogerii, funkcjonuje na rynku polskim od lat, a zmiany w kadrze zarządzającej mogą świadczyć o planowanych nowych kierunkach działania.

Obecna decyzja zarządcza wpisuje się w szerszy kontekst zmian organizacyjnych, jakie zachodzą w branży detalicznej i zdrowotnej. Rosnąca konkurencja i postępująca digitalizacja wymagają od spółek elastyczności i dostosowania kompetencji kadry zarządzającej. Nowi członkowie zarządu Super-Pharm mają doświadczenie zarówno w dużych korporacjach międzynarodowych, jak i w środowiskach technologicznych, co może przynieść firmie nowe impulsy rozwojowe.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zdrowie
11.03.2025 14:58
DOZ inspiruje kobiety kampanią "Zatrzymaj się dla siebie"
Inicjatywa ma na celu uświadomienie kobietom, jak istotne jest dobre samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizycznemat.pras. DOZ.pl

Druga edycja kampanii "Zatrzymaj się dla siebie", która wystartowała z okazji Dnia Kobiet, ma przypominać kobietom o ich własnym dobrostanie oraz być zaproszeniem do refleksji i działania. Twórcy oraz zaproszeni do inicjatywy goście podkreślają, że dbanie o własne potrzeby nie powinno być luksusem, a koniecznością dla zachowania zdrowia i sprawności.

Czas na oddech i regenerację

Inicjatywa ma na celu uświadomienie kobietom, jak istotne jest dobre samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Poprzez różnorodne działania kampania zachęca do regularnego poświęcania czasu na relaks i regenerację, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lepsze zdrowie. 

Głównym źródłem informacji o projekcie jest strona internetowa gdzie oprócz wyselekcjonowanych produktów znajdziemy praktyczne porady dotyczące pielęgnacji ciała i ducha, a także suplementacji. Dzięki krótkim filmom instruktażowym, m.in. z technikami masażu czy prostymi ćwiczeniami, wiedza przekazywana jest w łatwo przyswajalnej formie.

Dla osób szukających doraźnej ulgi od stresu, DOZ.pl przygotował transmisję na żywo na Instagramie z Leną Panczenko, ekspertką mindfulness, która podczas sesji prezentuje proste ćwiczenia oddechowe oraz techniki relaksacyjne. Ich praktykowanie pozwala redukować ból, uspokajać układ nerwowy i mózg, regulować akcję serca, a nawet zmieniać połączenia neuronalne.

Rozmowy, które dodają sił

Czasem wystarczy jedna inspirująca rozmowa, by zainicjować pozytywne zmiany w życiu. Dlatego do udziału w kampanii zostały zaproszone dwie wyjątkowe kobiety: Bogna Sworowska – modelka i bizneswoman oraz Daria Łukowska – popularyzatorka wiedzy o zdrowiu i śnie. W intymnych oraz motywujących rozmowach z Natalią Szymańczyk, znaną podcasterką i dziennikarką, opowiedzą o swoich osobistych doświadczeniach w poszukiwaniu wewnętrznej równowagi i sposobach radzenia sobie z wyzwaniami codzienności.

Święta [jak Dzień Kobiet] to również pretekst, aby powiedzieć stop. Teraz jest mój czas, skoncentruję się na sobie. Na swoim zdrowiu – psychicznym i fizycznym, dobrostanie, własnej przyjemności. Jeśli osiągniemy taki stan, że prawie codziennie czujemy się ze sobą dobrze, to jest to – mówi Bogna Sworowska w rozmowie.

Odcinki specjalne podcastu Natalii Szymańczyk będą dostępne w marcu na platformach Spotify i YouTube.

OZ.pl ma również niespodziankę: konkurs z nagrodami dla użytkowniczek portalu. Aby wziąć udział i mieć szansę wygranej, należy podzielić się swoimi sposobami na dbanie o siebie w wolnym czasie. Odpowiedzi (w formie komentarzy do posta na Instagramie) można publikować do 16 marca 2025 roku na profilu marki. Szczegóły konkursu zawarte są w regulaminie, dostępnym na stronie internetowej DOZ.pl.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. kwiecień 2025 22:21