StoryEditor
Apteki
19.03.2021 00:00

Sprzedaż apteczna w lutym to niemal 3 mld zł

Rynek apteczny w lutym 2021 roku zanotował sprzedaż na poziomie 2,9 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2020 spadła o 395,1 mln zł (-11,8 proc.). Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zwiększyła się o 86,5 mln zł (+3 proc.). Cały rok powinien jednak przynieść sprzedaż na poziomie 38,8 mld zł, czyli o 2,8 proc. więcej niż w roku 2020.

Obrót statystycznej apteki w lutym 2021 wyniósł 221 tys. zł, był to spadek o 9,1 proc. względem analogicznego okresu 2020 roku.

W porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. Wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się dla jednego analizowanego segmentu. Sprzedaż leków refundowanych wyniosła 969,6 mln zł i spadła o 90,3 mln zł (-8,5 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 850,8 mln zł i wzrosła o 107,1 mln zł (+14,4 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1,1 mln zł i spadła o 414,1 mln zł (-27,2 proc.).

W porównaniu do poprzedniego miesiąca wartość monitorowanych segmentów zwiększyła się w dwóch analizowanych segmentach. Sprzedaż leków refundowanych wzrosła o 116,6 mln zł (+13,7 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wzrosła o 193,6 mln zł (+29,5 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej spadła o 221,4 mln zł (-16,7 proc.).

Średnia cena detaliczna leku w lutym wyniosła 23,7 zł i wzrosła o 0,7 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2020 r. cena wzrosła o 7,6 proc. Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 29,6 zł (wzrost o 1.4 proc. vs luty 2020), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 29,9 zł (wzrost o 8,7 proc. vs luty 2020), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 18,5 zł (wzrost o 7,6 proc. vs luty 2020).

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w lutym br. wyniosła 24,6 proc. i była niższa o 1,8 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2020 r., a w porównaniu do stycznia marża wzrosła o 1,8 proc.

W lutym refundacja leków osiągnęła wartość 728 mln zł, tj. o 8,2 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2020 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w lutym 24,7 proc. i był wyższy o 2,1 pp. W porównaniu do poprzedniego miesiąca oraz wyższy o 1 pp. w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku.

Prognoza: sprzedaż na koniec 2021 r. całego rynku aptecznego wyniesie 38,8 mld zł, o 2,8 proc. więcej niż w roku 2020. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,6 mld zł (+2,9 proc. w stosunku do 2020 roku).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
28.10.2024 09:30
Super-Pharm alarmuje o wycieku danych osobowych swoich klientów
Super-Pharm w Galerii Mokotów, Warszawa. Nowy koncept 2021Super-Pharm

W ubiegłą sobotę do zainteresowanych osób została rozesłana informacja, że 21 października 2024 roku doszło do naruszenia ochrony danych w serwisie internetowym Super-Pharm, spowodowanego atakiem hakerskim. W wyniku incydentu potencjalnie wyciekły dane osobowe klientów, a firma natychmiast podjęła działania mające na celu zabezpieczenie systemów i ochronę użytkowników.

Atak hakerski, który miał miejsce 21 października 2024 roku, wykorzystał lukę w oprogramowaniu sklepu internetowego Adobe Commerce (Magento), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę. Skutkiem incydentu był potencjalny wyciek danych klientów serwisu Super-Pharm, obejmujący imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła do konta. W przypadku części użytkowników mogły również zostać pobrane informacje takie jak data urodzenia i płeć. Firma zapewnia, że hasła były zabezpieczone za pomocą kryptograficznego haszowania, co utrudnia ich nieautoryzowane wykorzystanie.

W odpowiedzi na incydent Super-Pharm podjęło natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia systemu oraz ochrony danych klientów. Firma zablokowała dostęp do systemu atakującemu i we współpracy z dostawcą usunęła lukę, która umożliwiła przeprowadzenie ataku. Dodatkowo wzmocniono zabezpieczenia oraz wdrożono narzędzia mające na celu ochronę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Incydent został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, policji oraz CERT Polska – zespołu reagującego na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie.

Super-Pharm apeluje do swoich klientów o zachowanie ostrożności i zaleca zmianę haseł używanych w serwisie oraz w innych miejscach w Internecie, gdzie stosowane były te same dane uwierzytelniające. Firma sugeruje również szczególną uwagę na podejrzane wiadomości e-mail, które mogą zawierać próby phishingu. Klienci mogą kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta lub inspektorem ochrony danych w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat incydentu.

Czytaj także: Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.10.2024 10:06
IQVIA: Wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce we wrześniu 2024 roku wyniosła 4,6 miliarda złotych
shutterstock

Rynek aptek w Polsce wciąż się rozwija, a dane za wrzesień 2024 roku pokazują istotne zmiany zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i e-commerce. Wzrosty wartości sprzedaży oraz zmiany w strukturze rynku wskazują na rosnącą rolę największych graczy, takich jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm.

We wrześniu 2024 roku wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce wyniosła 4,6 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie rynek e-commerce w segmencie produktów zdrowotnych osiągnął wartość 185 milionów złotych, co przekłada się na wzrost o 15,6 proc.. Te dane wskazują na dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży farmaceutycznej.

Analiza dynamiki rynku Consumer Health (CH) pokazuje, że sprzedaż w aptekach stacjonarnych spadła o 4,6 proc., podczas gdy średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła 127,79 zł. Udział sprzedaży online w rynku produktów CH osiągnął 12,7 proc., co podkreśla rosnące zainteresowanie zakupami przez internet w tej kategorii. W Polsce działa obecnie 13 sieci aptek wirtualnych, co stanowi 2,0 proc. wzrost w porównaniu do zeszłego roku.

W czołówce firm dominujących na rynku CH znalazły się takie korporacje jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm, które odnotowały wzrosty odpowiednio o 13,9 proc., 25,8 proc. i 11,9 proc.. Najlepiej sprzedające się produkty to Magne B6 Forte (+15,3 proc.), IbuVit D3 (+53,7 proc.) oraz Rutinoscorbin (+11,1 proc.). Te wyniki wskazują na znaczący wpływ marek premium oraz specjalistycznych suplementów diety na wzrost wartości rynku aptek w Polsce.

Czytaj także: Farmaceuta jak lekarz. Pacjenci idą do apteki po poradę nie tylko po leki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. listopad 2024 12:26