StoryEditor
Apteki
26.10.2021 00:00

Sprzedaż apteczna rośnie. We wrześniu wszystkie jej segmenty były na plusie

Rynek apteczny we wrześniu 2021 roku zanotował sprzedaż na poziomie 3,7 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2020 wzrosła o ponad 483 mln zł (+15 proc.). Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zwiększyła się o 521,5 mln zł (+16,5 proc.). Obrót statystycznej apteki w wrześniu 2021 wyniósł 278,5 tys. zł i był to wzrost o 17,5 proc. względem analogicznego okresu 2020 roku – wynika z danych PEX PharmaSequence.

W porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. wszystkie monitorowane segmenty zwiększyły swoja wartość. Sprzedaż leków refundowanych wyniosła 1,1 mld zł i wzrosła o 91 mln zł (+8,7 proc.). Sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 899 mln zł i wzrosła o 171,8 mln zł (+23,6 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1,6 mld zł i wzrosła o 217 mln zł (+15, 4 proc.).

Wszystkie monitorowane segmenty zwiększyły swoją wartość także w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Sprzedaż leków refundowanych wzrosła o 138,1 mln zł (+13,9 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wzrosła o 99,8 mln zł (+12,5 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wzrosła o 282 mln zł (+21 proc.).

Średnia cena detaliczna leku we wrześniu wyniosła 24 zł i wzrosła o 0,1 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2020 r. cena wzrosła o 5 proc. Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 30,20 zł (wzrost o 3,6 proc. vs wrzesień 2020). Średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 31 zł (wzrost o 5,1 proc. vs wrzesień 2020). Średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 18,90 zł (wzrost o 7 proc. vs wrzesień 2020).

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków we wrześniu br. wyniosła 26,2 proc. i była wyższa o 2,5 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2020 r., a w porównaniu do sierpnia marża wzrosła o 4,4 proc.

We wrześniu refundacja leków osiągnęła wartość 846 mln zł, tj. o 7,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w wrześniu 22,9 proc. i był niższy o 0,7 pp. w porównaniu do poprzedniego miesiąca oraz niższy o 1,6 pp. w porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku.

Zgodnie z prognozą PEX PharmaSequence sprzedaż na koniec 2021 r. całego rynku aptecznego wyniesie 39,6 mld zł, co jest kwotą większą o 5,1 proc. w porównaniu do roku 2020. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,5 mld zł (+1,9 proc. w stosunku do 2020 roku).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
28.10.2024 09:30
Super-Pharm alarmuje o wycieku danych osobowych swoich klientów
Super-Pharm w Galerii Mokotów, Warszawa. Nowy koncept 2021Super-Pharm

W ubiegłą sobotę do zainteresowanych osób została rozesłana informacja, że 21 października 2024 roku doszło do naruszenia ochrony danych w serwisie internetowym Super-Pharm, spowodowanego atakiem hakerskim. W wyniku incydentu potencjalnie wyciekły dane osobowe klientów, a firma natychmiast podjęła działania mające na celu zabezpieczenie systemów i ochronę użytkowników.

Atak hakerski, który miał miejsce 21 października 2024 roku, wykorzystał lukę w oprogramowaniu sklepu internetowego Adobe Commerce (Magento), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę. Skutkiem incydentu był potencjalny wyciek danych klientów serwisu Super-Pharm, obejmujący imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła do konta. W przypadku części użytkowników mogły również zostać pobrane informacje takie jak data urodzenia i płeć. Firma zapewnia, że hasła były zabezpieczone za pomocą kryptograficznego haszowania, co utrudnia ich nieautoryzowane wykorzystanie.

W odpowiedzi na incydent Super-Pharm podjęło natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia systemu oraz ochrony danych klientów. Firma zablokowała dostęp do systemu atakującemu i we współpracy z dostawcą usunęła lukę, która umożliwiła przeprowadzenie ataku. Dodatkowo wzmocniono zabezpieczenia oraz wdrożono narzędzia mające na celu ochronę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Incydent został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, policji oraz CERT Polska – zespołu reagującego na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie.

Super-Pharm apeluje do swoich klientów o zachowanie ostrożności i zaleca zmianę haseł używanych w serwisie oraz w innych miejscach w Internecie, gdzie stosowane były te same dane uwierzytelniające. Firma sugeruje również szczególną uwagę na podejrzane wiadomości e-mail, które mogą zawierać próby phishingu. Klienci mogą kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta lub inspektorem ochrony danych w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat incydentu.

Czytaj także: Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.10.2024 10:06
IQVIA: Wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce we wrześniu 2024 roku wyniosła 4,6 miliarda złotych
shutterstock

Rynek aptek w Polsce wciąż się rozwija, a dane za wrzesień 2024 roku pokazują istotne zmiany zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i e-commerce. Wzrosty wartości sprzedaży oraz zmiany w strukturze rynku wskazują na rosnącą rolę największych graczy, takich jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm.

We wrześniu 2024 roku wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce wyniosła 4,6 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie rynek e-commerce w segmencie produktów zdrowotnych osiągnął wartość 185 milionów złotych, co przekłada się na wzrost o 15,6 proc.. Te dane wskazują na dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży farmaceutycznej.

Analiza dynamiki rynku Consumer Health (CH) pokazuje, że sprzedaż w aptekach stacjonarnych spadła o 4,6 proc., podczas gdy średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła 127,79 zł. Udział sprzedaży online w rynku produktów CH osiągnął 12,7 proc., co podkreśla rosnące zainteresowanie zakupami przez internet w tej kategorii. W Polsce działa obecnie 13 sieci aptek wirtualnych, co stanowi 2,0 proc. wzrost w porównaniu do zeszłego roku.

W czołówce firm dominujących na rynku CH znalazły się takie korporacje jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm, które odnotowały wzrosty odpowiednio o 13,9 proc., 25,8 proc. i 11,9 proc.. Najlepiej sprzedające się produkty to Magne B6 Forte (+15,3 proc.), IbuVit D3 (+53,7 proc.) oraz Rutinoscorbin (+11,1 proc.). Te wyniki wskazują na znaczący wpływ marek premium oraz specjalistycznych suplementów diety na wzrost wartości rynku aptek w Polsce.

Czytaj także: Farmaceuta jak lekarz. Pacjenci idą do apteki po poradę nie tylko po leki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. listopad 2024 12:29