StoryEditor
Apteki
14.08.2018 00:00

Seniorzy w aptece nie tylko po leki

Osoby starsze odwiedzają aptekę regularnie i kupują statystycznie dużo leków. Chociaż atmosfera rzadko może odwieść ich od zamierzonego kupna. Kontakt z farmaceutą oraz jakość obsługi są dla nich bardzo ważne – wynika z ogólnopolskiego raportu badawczego na temat pacjentów aptek przeprowadzonego w ramach programu „Apteczne (R)ewolucje”.

Według badania osoby starsze stanowią trzecią pod względem wielkości grupę osób odwiedzających apteki – 17,8 proc. wszystkich ankietowanych. To emeryci i renciści, najczęściej kobiety powyżej 60. roku życia. Odwiedzają to miejsce regularnie – przynajmniej raz w miesiącu. Pojawiają się tam, aby wykonać badania profilaktyczne i wykupić potrzebne preparaty. Przyjmują nie tylko leki na receptę, ale także suplementy zalecone przez lekarza. Liczą przy tym na pomoc farmaceuty w wyborze tańszych zamienników. Suma, jaką są w stanie wydać w aptece na pół roku, wynosi średnio 714 złotych. Seniorzy odwiedzają farmaceutów także okazjonalnie, w związku z chorobami przewlekłymi. To jednak nie wszystkie powody. Osoby w podeszłym wieku są wyjątkową grupą pacjentów, która jako jedyna potrzebuje bliższego kontaktu interpersonalnego z farmaceutą.

Starsi ludzie statystycznie częściej niż młodzi bywają samotni. Samotność prowadzi do degeneracji układu nerwowego, dlatego osoby samotne próbują go regenerować poprzez najbardziej korzystne formy kontaktu. Najwięcej benefitów przynosi przełamywanie intymności, czyli na przykład opowiadanie o swoich problemach. Kontakt starszego człowieka z farmaceutą pozwala na dyskusje o bolączkach, ale też na przekomarzanie się. Są to dwa sposoby, dzięki którym pacjenci w podeszłym wieku zyskują poprzez kontakt z farmaceutą. To może powodować, że seniorzy pojawiają się w aptece nawet wtedy, kiedy tego nie potrzebują – tłumaczy Zbigniew Kowalski, ekspert programu „Apteczne (R)ewolucje”.

Okiem seniora

Osoby w podeszłym wieku najbardziej ze wszystkich grup doceniają kulturę osobistą pracowników apteki. Liczy się dla nich dyskrecja oraz intymność w rozmowie. Dostrzegają, czy farmaceuta jest szczerze zainteresowany udzieleniem pomocy i angażuje się w kontakt. Ze względu na to, że zaspokajają wiele swoich potrzeb społecznych właśnie w aptece, cenią szybkie przełamywanie barier komunikacyjnych. Za bardzo istotne uważają uzyskanie wyczerpującej odpowiedzi od farmaceuty na wszystkie zadane pytania. Szybkość obsługi również ma dla nich duże znaczenie. Na drodze budowania lepszej relacji z seniorem, farmaceuta powinien pamiętać także o tym, że niektórzy z nich słabiej słyszą. Warto więc mówić wyraźniej, wolniej, a czasami też głośniej.

Apteka miejscem przyjaznym pacjentowi

Starsi potrzebują większej uwagi i troski ze strony farmaceuty. Mają specjalne oczekiwania i różnorodne potrzeby. – Dlatego farmaceuta musi wykazać się szczególnym zrozumieniem osoby starszej, wykazać dużo empatii. Czasem w ferworze obowiązków trudno powstrzymać irytację i zadbać o uśmiech, ale kiedy pacjent wraca, wiemy, że było warto zapanować nad emocjami. Ta grupa pacjentów najczęściej też zwraca uwagę na nasze kompetencje i je docenia, dziękując dobrym słowem w trakcie wizyty – dodaje mgr farm. Anna Kobylińska, ekspert programu „Apteczne (R)ewolucje”.

Co decyduje o wyborze apteki?

Nie tylko jakość obsługi wpływa na wybór konkretnej placówki. szerokość asortymentu, a w szczególności dostępność leków na receptę oraz ceny preparatów to czynniki ważne dla osób po 60 r.ż. Kluczowa jest też bliskość apteki od miejsca zamieszkania. Osoby starsze przykładają wagę także do czystości i porządku, wyraźnego podziału i oznakowania produktów. Sprzęt medyczny w aptece to dodatkowa korzyść – ponad 40 proc. badanych w podeszłym wieku korzysta z ciśnieniomierza.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zdrowie
11.03.2025 14:58
DOZ inspiruje kobiety kampanią "Zatrzymaj się dla siebie"
Inicjatywa ma na celu uświadomienie kobietom, jak istotne jest dobre samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizycznemat.pras. DOZ.pl

Druga edycja kampanii "Zatrzymaj się dla siebie", która wystartowała z okazji Dnia Kobiet, ma przypominać kobietom o ich własnym dobrostanie oraz być zaproszeniem do refleksji i działania. Twórcy oraz zaproszeni do inicjatywy goście podkreślają, że dbanie o własne potrzeby nie powinno być luksusem, a koniecznością dla zachowania zdrowia i sprawności.

Czas na oddech i regenerację

Inicjatywa ma na celu uświadomienie kobietom, jak istotne jest dobre samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Poprzez różnorodne działania kampania zachęca do regularnego poświęcania czasu na relaks i regenerację, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lepsze zdrowie. 

Głównym źródłem informacji o projekcie jest strona internetowa gdzie oprócz wyselekcjonowanych produktów znajdziemy praktyczne porady dotyczące pielęgnacji ciała i ducha, a także suplementacji. Dzięki krótkim filmom instruktażowym, m.in. z technikami masażu czy prostymi ćwiczeniami, wiedza przekazywana jest w łatwo przyswajalnej formie.

Dla osób szukających doraźnej ulgi od stresu, DOZ.pl przygotował transmisję na żywo na Instagramie z Leną Panczenko, ekspertką mindfulness, która podczas sesji prezentuje proste ćwiczenia oddechowe oraz techniki relaksacyjne. Ich praktykowanie pozwala redukować ból, uspokajać układ nerwowy i mózg, regulować akcję serca, a nawet zmieniać połączenia neuronalne.

Rozmowy, które dodają sił

Czasem wystarczy jedna inspirująca rozmowa, by zainicjować pozytywne zmiany w życiu. Dlatego do udziału w kampanii zostały zaproszone dwie wyjątkowe kobiety: Bogna Sworowska – modelka i bizneswoman oraz Daria Łukowska – popularyzatorka wiedzy o zdrowiu i śnie. W intymnych oraz motywujących rozmowach z Natalią Szymańczyk, znaną podcasterką i dziennikarką, opowiedzą o swoich osobistych doświadczeniach w poszukiwaniu wewnętrznej równowagi i sposobach radzenia sobie z wyzwaniami codzienności.

Święta [jak Dzień Kobiet] to również pretekst, aby powiedzieć stop. Teraz jest mój czas, skoncentruję się na sobie. Na swoim zdrowiu – psychicznym i fizycznym, dobrostanie, własnej przyjemności. Jeśli osiągniemy taki stan, że prawie codziennie czujemy się ze sobą dobrze, to jest to – mówi Bogna Sworowska w rozmowie.

Odcinki specjalne podcastu Natalii Szymańczyk będą dostępne w marcu na platformach Spotify i YouTube.

OZ.pl ma również niespodziankę: konkurs z nagrodami dla użytkowniczek portalu. Aby wziąć udział i mieć szansę wygranej, należy podzielić się swoimi sposobami na dbanie o siebie w wolnym czasie. Odpowiedzi (w formie komentarzy do posta na Instagramie) można publikować do 16 marca 2025 roku na profilu marki. Szczegóły konkursu zawarte są w regulaminie, dostępnym na stronie internetowej DOZ.pl.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
07.03.2025 15:05
Bezpieczna i szybka recepta online – poznaj jej zalety
fot. materiał partnera

Przyjmujesz na stałe leki lub potrzebujesz, aby lekarz szybko wystawił Ci receptę bez konieczności wizyty w przychodni? Dowiedz się, jak działa recepta online i skorzystaj z nowoczesnych rozwiązań telemedycznych.

Recepta online to usługa medyczna, która pozwala na szybkie i bezpieczne uzyskanie potrzebnych leków bez konieczności osobistej wizyty u lekarza. To nowoczesne rozwiązanie jest szczególnie przydatne dla osób zapracowanych, starszych czy mieszkających w trudno dostępnych lokalizacjach. Jak działa recepta elektroniczna i jakie są jej najważniejsze zalety? O tym dowiesz się w tym artykule.

Czym jest recepta online?

E-recepta to elektroniczna forma tradycyjnej recepty, którą pacjent otrzymuje po konsultacji z lekarzem przeprowadzonej zdalnie. Może to być teleporada, wideo konsultacja lub wypełnienie specjalnego formularza medycznego. Po zatwierdzeniu przez lekarza recepta online trafia do systemu i można ją zrealizować w dowolnej aptece, podając kod dostępu i numer PESEL.

Czy e-recepta jest bezpieczna?

Korzystanie z recepty w wersji cyfrowej jest w pełni bezpieczne, ponieważ system telemedyczny spełnia rygorystyczne standardy ochrony danych pacjentów. Każda recepta jest wystawiana przez licencjonowanego lekarza, a dostęp do historii leczenia jest możliwy tylko dla uprawnionych osób. Dzięki temu pacjenci mogą mieć pewność, że ich dane medyczne są chronione i że otrzymane leki są zgodne z ich stanem zdrowia.

Najważniejsze zalety recepty online

E-recepta to rozwiązanie, które oszczędza czas, eliminując konieczność wizyt w przychodni. Jest to również sposób na zwiększenie dostępności do leczenia, szczególnie dla osób mieszkających w odległych miejscowościach lub mających trudności w poruszaniu się. Dodatkowo recepta elektroniczna zmniejsza ryzyko zgubienia dokumentu, a historia leczenia jest zawsze dostępna na Internetowym Koncie Pacjenta. To również wygodne rozwiązanie w nagłych sytuacjach, gdy pacjent potrzebuje szybkiego dostępu do leków.

W jaki sposób uzyskać e-receptę?

Proces uzyskania recepty online jest wyjątkowo prosty. Dzięki nowoczesnym systemom telemedycznym pacjent może skonsultować się z lekarzem w dogodnym dla siebie czasie. Wystarczy:

  • Skontaktować się z lekarzem poprzez platformę telemedyczną lub aplikację medyczną.
  • Przeprowadzić konsultację – lekarz oceni stan zdrowia pacjenta i zdecyduje o zasadności wystawienia recepty.
  • Otrzymać e-receptę w formie kodu SMS lub e-maila, który można także znaleźć na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).
  • Wykupić lek w dowolnej aptece, podając kod oraz numer PESEL.

Recepta online to wygodne i bezpieczne rozwiązanie, które znacząco ułatwia dostęp do niezbędnych leków. Dzięki niej pacjenci mogą skorzystać z konsultacji medycznej bez wychodzenia z domu, oszczędzając czas i unikając kolejek w przychodniach. To przyszłość opieki zdrowotnej, która zwiększa komfort pacjentów i pozwala na lepszą organizację leczenia. Jeśli jeszcze nie korzystałeś z recepty w wersji cyfrowej, warto spróbować i przekonać się o jej zaletach!

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
02. kwiecień 2025 02:38