StoryEditor
Apteki
11.02.2019 00:00

Rosja: Magnit buduje potężną sieć aptek

Jeden z największych światowych detalistów planuje otworzyć 2 tys. aptek. Decyzja o rozwoju biznesu aptecznego zapadła po udanych testach rozpoczętych w 2017 roku.

Magnit należy do czołówki firm rozwijających sieci detaliczne w Rosji. Pomimo planów otwarcia kolejnych sklepów i rozwoju nowego projektu - sieci aptek, w tym roku spółka chce zmodernizować około 2 tys. już działających sklepów.

Przypomnijmy, że apteczny biznes to nowy projekt firmy Magnit. Pierwsze apteki rosyjskiego detalisty działającego na rynku produktów szybko zbywalnych zostały otwarte w ramach programu pilotażowego w 2017 roku. W 2018 roku otworzono ponad 51 aptek. Testy pokazały, że zapotrzebowanie konsumentów na tego typu placówki handlowe jest duże. Towary i środki lecznicze w aptekach zlokalizowanych przy sklepach sieci Magnit kupuje co dziesiąty klient, który robi zakupy spożywcze.

Przygotowując podwaliny do aptecznego biznesu spółka kupiła aktywa dwóch firm zajmujących się dystrybucją produkcji farmaceutycznej. We wrześniu ub.r. spółka córka Magnita, firma Tander nabyła 100 proc. udziałów w moskiewskiej firmie Farmasistems, działającej w branży farmaceutycznej.

Farmasistems ma licencję na hurtową działalność w branży. Zajmuje się zakupem środków leczniczych bezpośrednio od producentów w celu zatowarowania aptek należących do sieci Magnit. Rosyjski gigant spożywczy kupił też dystrybutora farmaceutycznego SIA Group, który współpracuje z ponad 250 wiodącymi producentami z Rosji, Europy, Stanów Zjednoczonych, Indii i Japonii.

Kolejnym projektem spółki Magnit jest budowa sieci sklepów małoformatowych zlokalizowanych na osiedlach mieszkaniowych. Jest on realizowany we współpracy z Pocztą Rosji. To również nowy koncept na rosyjskim rynku.

Pierwsze sklepy zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie z placówkami pocztowymi zostały otwarte w czerwcu 2018 roku w Moskwie, Kraju Krasnodarskim i obwodzie riazańskim. Dla sieci Magnit uruchomienie punktów handlowych przy oddziałach pocztowych oznacza poszerzenie geografii działalności i możliwość wejścia na obszary, gdzie otwarcie sklepów tradycyjnych jest ekonomicznie nieuzasadnione.

W ofercie tradycyjnych sklepów działających pod szyldem Magnit jest od 200 do 800 SKU. Natomiast, w przypadku zlokalizowanych przy oddziałach pocztowych znajduje się około 50 pozycji towarowych. Na obszarach wiejskich to przede wszystkim podstawowe produkty spożywcze i chemia gospodarcza. W miastach w ofercie sklepów są też wyroby cukiernicze i gastronomiczne.

Planuje się, że 2019 roku Magnit zachowa tempo rozwoju sieci sklepów. Rok temu pod tym szyldem przybyło 2059 placówek handlowych. Rosyjska firma zwraca na siebie uwagę ekspertów analizujących światowe rynki handlowe. Znajduje się na liście Top-250 sieci handlowych Global Powers of Retailing sporządzanej przez firmę konsultingową Deloitte.

W najnowszej edycji Magnit przesunął się o 6 pozycji do góry z 57 na 51 miejsce. Na liście największych światowych detalistów znalazły się też inne rosyjskie firmy – X5 Retail Group, Lenta i Dixy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
09.12.2024 14:48
Dr.Max uruchomił holistyczny koncept, łączący sklep, usługi kosmetyczne i well-being
Oferta salonu Bjut by Dr. Max to nie tylko ​​luksusowe kosmetyki i perfumy, ale też profesjonalna opieka i doradztwomat.pras.

Bjut by Dr. Max to nowy koncept, zaprezentowany przez lidera europejskiego rynku farmaceutycznego – wywodzącej się z Czech sieci Dr.Max. Pierwszy salon otwarto w Pradze 1 grudnia.

Jestem dumny, że mogę podzielić się wprowadzeniem na rynek Bjut by Dr.Max, rewolucyjnej koncepcji w dziedzinie zdrowia i urody” - pochwalił się we wpisie na LinkedIn Miguel Martins da Silva, dyrektor ds. łańcucha dostaw Grupy Dr. Max.

W sieci aptek Dr.Max wierzymy, że piękno i zdrowie są nierozłączne. Bjut by Dr.Max łączy najwyższej klasy produkty i usługi kosmetyczne z naszą specjalistyczną wiedzą w dziedzinie farmacji i zdrowia, aby stworzyć nowy standard: piękno napędzane takimi wartościami, jak well-being i długowieczność” – dodał dyrektor, zaznaczając, że koncept ma ambicję być czymś znacznie więcej, niż drogerią czy sklepem z kosmetykami. 

image
Oferta Bjut by Dr. Max to m.in. profesjonalne usługi kompleksowej analizy włosów oraz skóry
mat.pras,

Zdaniem da Silvy Bjut by Dr. Max ma stać się przestrzenią, będącej miejscem spotkania nauki i dbałości o siebie (self-care) – miejscem, gdzie klientki i klienci znajdą dobrane przez specjalistów produkty oraz usługi, skoncentrowane na pięknie, poprawie zdrowia i samopoczucia.  

Koncept Bjut w założeniu stawia na holistyczne podejście, gdzie piękno to coś znacznie szerszego, niż tylko skóra – chodzi też o witalność i pewność siebie” – podkreśla da Silva.

Oferta salonu Bjut by Dr. Max to obecnie nie tylko ​​luksusowe kosmetyki i perfumy, ale też profesjonalna opieka i doradztwo, usługi kompleksowej analizy włosów oraz skóry, a także zabiegi pielęgnacyjne. Koncept zakłada indywidualne podejście do potrzeb swoich klientów i długoterminową opiekę nad nimi.

image
Pierwszy salon Bjut by Dr. Max otwarto w stolicy Czech
mat.pras.

Dr.Max Polska to jedna z najbardziej rozpoznawalnych sieci franczyzowych aptek także w naszym kraju. Należy do międzynarodowego holdingu Dr.Max – lidera na rynku farmaceutycznym w Czechach i na Słowacji, działającego w kilku europejskich krajach. Poza Czechami, Słowacją i Polską sieć skupia się głównie na takich rynkach, jak Rumunia, Serbia czy Włochy.

Czytaj też: Sieć aptek Dr.Max uruchomiła e-drogerię

W Polsce w ramach sieci franczyzowej Dr.Max działa blisko 550 aptek, a także apteka internetowa.

Warto przypomnieć, że również z Czech wywodzi się jeden z największych działających w Polsce sklepów internetowych z perfumami i kosmetykami – Notino.

Czytaj też: Dr.Max, Top Estetic i Notino cieszą się największym zaufaniem kupujących kosmetyki przez internet

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 13:05