StoryEditor
Apteki
11.02.2019 00:00

Rosja: Magnit buduje potężną sieć aptek

Jeden z największych światowych detalistów planuje otworzyć 2 tys. aptek. Decyzja o rozwoju biznesu aptecznego zapadła po udanych testach rozpoczętych w 2017 roku.

Magnit należy do czołówki firm rozwijających sieci detaliczne w Rosji. Pomimo planów otwarcia kolejnych sklepów i rozwoju nowego projektu - sieci aptek, w tym roku spółka chce zmodernizować około 2 tys. już działających sklepów.

Przypomnijmy, że apteczny biznes to nowy projekt firmy Magnit. Pierwsze apteki rosyjskiego detalisty działającego na rynku produktów szybko zbywalnych zostały otwarte w ramach programu pilotażowego w 2017 roku. W 2018 roku otworzono ponad 51 aptek. Testy pokazały, że zapotrzebowanie konsumentów na tego typu placówki handlowe jest duże. Towary i środki lecznicze w aptekach zlokalizowanych przy sklepach sieci Magnit kupuje co dziesiąty klient, który robi zakupy spożywcze.

Przygotowując podwaliny do aptecznego biznesu spółka kupiła aktywa dwóch firm zajmujących się dystrybucją produkcji farmaceutycznej. We wrześniu ub.r. spółka córka Magnita, firma Tander nabyła 100 proc. udziałów w moskiewskiej firmie Farmasistems, działającej w branży farmaceutycznej.

Farmasistems ma licencję na hurtową działalność w branży. Zajmuje się zakupem środków leczniczych bezpośrednio od producentów w celu zatowarowania aptek należących do sieci Magnit. Rosyjski gigant spożywczy kupił też dystrybutora farmaceutycznego SIA Group, który współpracuje z ponad 250 wiodącymi producentami z Rosji, Europy, Stanów Zjednoczonych, Indii i Japonii.

Kolejnym projektem spółki Magnit jest budowa sieci sklepów małoformatowych zlokalizowanych na osiedlach mieszkaniowych. Jest on realizowany we współpracy z Pocztą Rosji. To również nowy koncept na rosyjskim rynku.

Pierwsze sklepy zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie z placówkami pocztowymi zostały otwarte w czerwcu 2018 roku w Moskwie, Kraju Krasnodarskim i obwodzie riazańskim. Dla sieci Magnit uruchomienie punktów handlowych przy oddziałach pocztowych oznacza poszerzenie geografii działalności i możliwość wejścia na obszary, gdzie otwarcie sklepów tradycyjnych jest ekonomicznie nieuzasadnione.

W ofercie tradycyjnych sklepów działających pod szyldem Magnit jest od 200 do 800 SKU. Natomiast, w przypadku zlokalizowanych przy oddziałach pocztowych znajduje się około 50 pozycji towarowych. Na obszarach wiejskich to przede wszystkim podstawowe produkty spożywcze i chemia gospodarcza. W miastach w ofercie sklepów są też wyroby cukiernicze i gastronomiczne.

Planuje się, że 2019 roku Magnit zachowa tempo rozwoju sieci sklepów. Rok temu pod tym szyldem przybyło 2059 placówek handlowych. Rosyjska firma zwraca na siebie uwagę ekspertów analizujących światowe rynki handlowe. Znajduje się na liście Top-250 sieci handlowych Global Powers of Retailing sporządzanej przez firmę konsultingową Deloitte.

W najnowszej edycji Magnit przesunął się o 6 pozycji do góry z 57 na 51 miejsce. Na liście największych światowych detalistów znalazły się też inne rosyjskie firmy – X5 Retail Group, Lenta i Dixy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
09.04.2025 13:38
Zmiany w zarządzie Super-Pharm: nowi członkowie z doświadczeniem w branży FMCG i technologii
Super-Pharm

Zgodnie z najnowszym wpisem opublikowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, w spółce Super-Pharm doszło do znaczących zmian personalnych na szczeblu zarządczym. Ze składu zarządu wykreślono Michała Przybysza, który pełnił funkcję członka zarządu. To oznacza zakończenie jego kadencji i istotne przetasowanie w strukturze kierowniczej firmy.

W miejsce Michała Przybysza do zarządu powołano dwóch nowych członków – Tomasza Mietułkę oraz Tomasza Stryczyńskiego. Tomasz Mietułka posiada wieloletnie doświadczenie w branży FMCG, zdobyte m.in. w takich firmach jak Upfield, Makro oraz Unilever. Z kolei Tomasz Stryczyński związany był wcześniej z sektorem technologicznym, pracując w firmie eFitness, co może wskazywać na kierunek rozwoju kompetencji zarządu Super-Pharm.

Zmiany zostały formalnie zarejestrowane przez sąd, co oznacza ich oficjalne obowiązywanie. Tym samym, struktura zarządu spółki została poszerzona o dwóch nowych członków, co może mieć istotny wpływ na strategię operacyjną i dalszy rozwój sieci. Super-Pharm, jako znana sieć aptek i drogerii, funkcjonuje na rynku polskim od lat, a zmiany w kadrze zarządzającej mogą świadczyć o planowanych nowych kierunkach działania.

Obecna decyzja zarządcza wpisuje się w szerszy kontekst zmian organizacyjnych, jakie zachodzą w branży detalicznej i zdrowotnej. Rosnąca konkurencja i postępująca digitalizacja wymagają od spółek elastyczności i dostosowania kompetencji kadry zarządzającej. Nowi członkowie zarządu Super-Pharm mają doświadczenie zarówno w dużych korporacjach międzynarodowych, jak i w środowiskach technologicznych, co może przynieść firmie nowe impulsy rozwojowe.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Zdrowie
11.03.2025 14:58
DOZ inspiruje kobiety kampanią "Zatrzymaj się dla siebie"
Inicjatywa ma na celu uświadomienie kobietom, jak istotne jest dobre samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizycznemat.pras. DOZ.pl

Druga edycja kampanii "Zatrzymaj się dla siebie", która wystartowała z okazji Dnia Kobiet, ma przypominać kobietom o ich własnym dobrostanie oraz być zaproszeniem do refleksji i działania. Twórcy oraz zaproszeni do inicjatywy goście podkreślają, że dbanie o własne potrzeby nie powinno być luksusem, a koniecznością dla zachowania zdrowia i sprawności.

Czas na oddech i regenerację

Inicjatywa ma na celu uświadomienie kobietom, jak istotne jest dobre samopoczucie – zarówno psychiczne, jak i fizyczne. Poprzez różnorodne działania kampania zachęca do regularnego poświęcania czasu na relaks i regenerację, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lepsze zdrowie. 

Głównym źródłem informacji o projekcie jest strona internetowa gdzie oprócz wyselekcjonowanych produktów znajdziemy praktyczne porady dotyczące pielęgnacji ciała i ducha, a także suplementacji. Dzięki krótkim filmom instruktażowym, m.in. z technikami masażu czy prostymi ćwiczeniami, wiedza przekazywana jest w łatwo przyswajalnej formie.

Dla osób szukających doraźnej ulgi od stresu, DOZ.pl przygotował transmisję na żywo na Instagramie z Leną Panczenko, ekspertką mindfulness, która podczas sesji prezentuje proste ćwiczenia oddechowe oraz techniki relaksacyjne. Ich praktykowanie pozwala redukować ból, uspokajać układ nerwowy i mózg, regulować akcję serca, a nawet zmieniać połączenia neuronalne.

Rozmowy, które dodają sił

Czasem wystarczy jedna inspirująca rozmowa, by zainicjować pozytywne zmiany w życiu. Dlatego do udziału w kampanii zostały zaproszone dwie wyjątkowe kobiety: Bogna Sworowska – modelka i bizneswoman oraz Daria Łukowska – popularyzatorka wiedzy o zdrowiu i śnie. W intymnych oraz motywujących rozmowach z Natalią Szymańczyk, znaną podcasterką i dziennikarką, opowiedzą o swoich osobistych doświadczeniach w poszukiwaniu wewnętrznej równowagi i sposobach radzenia sobie z wyzwaniami codzienności.

Święta [jak Dzień Kobiet] to również pretekst, aby powiedzieć stop. Teraz jest mój czas, skoncentruję się na sobie. Na swoim zdrowiu – psychicznym i fizycznym, dobrostanie, własnej przyjemności. Jeśli osiągniemy taki stan, że prawie codziennie czujemy się ze sobą dobrze, to jest to – mówi Bogna Sworowska w rozmowie.

Odcinki specjalne podcastu Natalii Szymańczyk będą dostępne w marcu na platformach Spotify i YouTube.

OZ.pl ma również niespodziankę: konkurs z nagrodami dla użytkowniczek portalu. Aby wziąć udział i mieć szansę wygranej, należy podzielić się swoimi sposobami na dbanie o siebie w wolnym czasie. Odpowiedzi (w formie komentarzy do posta na Instagramie) można publikować do 16 marca 2025 roku na profilu marki. Szczegóły konkursu zawarte są w regulaminie, dostępnym na stronie internetowej DOZ.pl.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 02:09