StoryEditor
Apteki
28.01.2019 00:00

PMR: Zmniejszy się siła przetargowa sieci aptek wobec hurtowni

Rynek hurtu aptecznego nie będzie rósł tak dynamicznie jak w latach ubiegłych. Jednak przed większym wyhamowaniem ustrzegą go takie zjawiska jak ograniczenie rozwoju sieci placówek aptecznych. Zmniejszy się tym samym ich siła przetargowa wobec hurtowni, co pozwoli na utrzymanie lub nawet podniesienie cen w hurcie – wynika z raportu PMR „Rynek dystrybucji farmaceutycznej w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”.

Według raportu PMR „Rynek dystrybucji farmaceutycznej w Polsce 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024”, w ciągu pięciu najbliższych lat wartość sprzedaży hurtowej do aptek będzie rosła średnio 4,5 proc. rocznie. Wobec niedawnych średniorocznych wzrostów – o prawie 6 proc. w latach 2007-2018 – oznacza to spadek dynamiki na rynku hurtu aptecznego.

Tanie marki własne obniżają wartość rynku

Za te spadki odpowiadać będzie m.in. polityka refundacyjna państwa skoncentrowana na lekach generycznych. Prowadzi to do znaczących spadków cen leków refundowanych, których nie równoważy wzrost wolumenu sprzedaży. Nie lepiej jest w obszarze leków OTC. Dla zysków z ich sprzedaży zagrożeniem jest rosnące portfolio tanich marek własnych oferowanych przez czołowe hurtownie i sieci.

Kolejnym problemem, na który wskazuje PMR, są przepisy ustawy o VAT, które weszły w życie 1 lipca 2018 r. Regulują one sposób zapłaty za fakturę VAT zwany mechanizmem podzielonej płatności (split payment). Może to doprowadzić do kłopotów z płynnością finansową hurtowni farmaceutycznych, które dotychczas korzystały z podatku VAT do czasu rozliczenia z urzędem skarbowym. Przy równoczesnych opóźnieniach w regulowaniu należności przez apteki może to spowodować duże problemy dla hurtowni.

Słabnie siła negocjacyjna sieci aptek 

Tym negatywnym zjawiskom towarzyszyć jednak będą czynniki wpływające pozytywnie na rynek hurtu aptecznego. Jednym z nich jest spodziewane ograniczenie rozwoju sieci, a tym samym zmniejszenie ich siły przetargowej wobec hurtowni, co wiąże się ze wzrostem cen.

Bardziej znaczącemu wyhamowaniu dynamiki wzrostów zapobiegać będą też czynniki epidemiologiczne oraz rozwój Programu 75+. Motorami rozwoju rynku będą takie kategorie, jak leki hormonalne i leki stosowane w chorobach krwi i układu krwiotwórczego.

Zgodnie z raportem, na wyniki hurtowni farmaceutycznych będą mieć również czynniki makroekonomiczne. Wysoka dynamika konsumpcji gospodarstw domowych, dobra sytuacja na rynku pracy i wzrost dochodu rozporządzalnego istotnie przyczynią się do wzrostu wartości rynku sprzedaży leków do aptek.

Rośnie grupa konsumentów leków 

W ocenie PMR, nie bez znaczenia pozostaje też czynnik demograficzny, a więc malejąca liczba osób w wieku produkcyjnym i przedprodukcyjnym oraz rosnąca liczba osób w wieku poprodukcyjnym. Wzrost udziału osób starszych, będących istotną grupą konsumentów leków, pozytywnie wpłynie na popyt, zwiększając tym samym wartość sprzedaży leków do aptek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
28.10.2024 09:30
Super-Pharm alarmuje o wycieku danych osobowych swoich klientów
Super-Pharm w Galerii Mokotów, Warszawa. Nowy koncept 2021Super-Pharm

W ubiegłą sobotę do zainteresowanych osób została rozesłana informacja, że 21 października 2024 roku doszło do naruszenia ochrony danych w serwisie internetowym Super-Pharm, spowodowanego atakiem hakerskim. W wyniku incydentu potencjalnie wyciekły dane osobowe klientów, a firma natychmiast podjęła działania mające na celu zabezpieczenie systemów i ochronę użytkowników.

Atak hakerski, który miał miejsce 21 października 2024 roku, wykorzystał lukę w oprogramowaniu sklepu internetowego Adobe Commerce (Magento), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę. Skutkiem incydentu był potencjalny wyciek danych klientów serwisu Super-Pharm, obejmujący imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła do konta. W przypadku części użytkowników mogły również zostać pobrane informacje takie jak data urodzenia i płeć. Firma zapewnia, że hasła były zabezpieczone za pomocą kryptograficznego haszowania, co utrudnia ich nieautoryzowane wykorzystanie.

W odpowiedzi na incydent Super-Pharm podjęło natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia systemu oraz ochrony danych klientów. Firma zablokowała dostęp do systemu atakującemu i we współpracy z dostawcą usunęła lukę, która umożliwiła przeprowadzenie ataku. Dodatkowo wzmocniono zabezpieczenia oraz wdrożono narzędzia mające na celu ochronę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Incydent został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, policji oraz CERT Polska – zespołu reagującego na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie.

Super-Pharm apeluje do swoich klientów o zachowanie ostrożności i zaleca zmianę haseł używanych w serwisie oraz w innych miejscach w Internecie, gdzie stosowane były te same dane uwierzytelniające. Firma sugeruje również szczególną uwagę na podejrzane wiadomości e-mail, które mogą zawierać próby phishingu. Klienci mogą kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta lub inspektorem ochrony danych w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat incydentu.

Czytaj także: Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.10.2024 10:06
IQVIA: Wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce we wrześniu 2024 roku wyniosła 4,6 miliarda złotych
shutterstock

Rynek aptek w Polsce wciąż się rozwija, a dane za wrzesień 2024 roku pokazują istotne zmiany zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i e-commerce. Wzrosty wartości sprzedaży oraz zmiany w strukturze rynku wskazują na rosnącą rolę największych graczy, takich jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm.

We wrześniu 2024 roku wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce wyniosła 4,6 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie rynek e-commerce w segmencie produktów zdrowotnych osiągnął wartość 185 milionów złotych, co przekłada się na wzrost o 15,6 proc.. Te dane wskazują na dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży farmaceutycznej.

Analiza dynamiki rynku Consumer Health (CH) pokazuje, że sprzedaż w aptekach stacjonarnych spadła o 4,6 proc., podczas gdy średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła 127,79 zł. Udział sprzedaży online w rynku produktów CH osiągnął 12,7 proc., co podkreśla rosnące zainteresowanie zakupami przez internet w tej kategorii. W Polsce działa obecnie 13 sieci aptek wirtualnych, co stanowi 2,0 proc. wzrost w porównaniu do zeszłego roku.

W czołówce firm dominujących na rynku CH znalazły się takie korporacje jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm, które odnotowały wzrosty odpowiednio o 13,9 proc., 25,8 proc. i 11,9 proc.. Najlepiej sprzedające się produkty to Magne B6 Forte (+15,3 proc.), IbuVit D3 (+53,7 proc.) oraz Rutinoscorbin (+11,1 proc.). Te wyniki wskazują na znaczący wpływ marek premium oraz specjalistycznych suplementów diety na wzrost wartości rynku aptek w Polsce.

Czytaj także: Farmaceuta jak lekarz. Pacjenci idą do apteki po poradę nie tylko po leki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. listopad 2024 04:30