Kodeks Dobrych Praktyk przygotowywany przez PharmaNET będzie się odnosił m.in. do kwestii samodzielności farmaceuty, roli i zadań kierownika apteki czy tak istotnej dziś opieki farmaceutycznej, a także innych przepisów ustawy o zawodzie farmaceuty, takich jak: regulacje usług farmaceutycznych czy normy dotyczące urlopów szkoleniowych.
– Jesteśmy na etapie opracowania założeń Kodeksu, który przedyskutujemy z przedstawicielami branży aptecznej. Członkami naszego związku są firmy, które są właścicielami co czwartej apteki
w Polsce. Są to zarówno sieci duże i małe, krajowe i zagraniczne, należące do farmaceutów, jak
i przedsiębiorców nie będących farmaceutami. Konsultacje będą więc prowadzone bardzo szeroko,
a wnioski z dyskusji przekażemy do dalszego opracowania specjalistom – prawnikom, farmaceutom, ekonomistom – mówi Marcin Piskorski, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET.
Informuje też, że w pracach nad kodeksem PharmaNET pozostaje w kontakcie z Głównym Inspektoratem Farmaceutycznym.
– Chcemy bowiem wypracować rozwiązania zgodne z literą i duchem prawa, z korzyścią dla pacjentów, w zgodzie z treścią i założeniami Konstytucji Biznesu, która wprowadza zasadę przyjaznej interpretacji przepisów, domniemania uczciwości przedsiębiorcy oraz zasadę proporcjonalności w działaniu organów – podkreśla Piskorski.
W ocenie przedsiębiorców aptecznych niezwykle ważne jest, aby nowowprowadzone regulacje wykorzystać przede wszystkim do jak najsprawniejszego wdrożenia opieki farmaceutycznej. Według nich, stanowi ona realną szansę na umocnienie roli farmaceuty i na wykorzystanie potencjału aptek, jako miejsc świadczenia kompleksowych usług zdrowotnych. Rozszerzenie katalogu usług możliwych do świadczenia w aptece sprawiłoby, że każda z wizyt w aptece niosłaby większą wartość dla pacjentów.
– W pracach nad Kodeksem Dobrych Praktyk chcemy odwołać się do najlepszych rozwiązań z rynku europejskiego. W większości krajów Europy odpowiednie procedury wprowadzono dawno temu
i z biegiem lat przeszły one weryfikację regulatora, farmaceutów, pacjentów i właścicieli aptek. Wykorzystamy także doświadczenia innych zawodów medycznych, gdzie zasada przyjaznej współpracy, niezależności i odpowiedzialności stosowana jest od lat, z korzyścią dla pacjentów – dodaje prezes PharmaNET.