W 2016 roku liczba aptek w Polsce wzrosła o około 7,2 proc. W 35 proc. polskich gmin występuje jedna apteka.
Ponad 30 proc. aptek posiada własną stronę internetową. Dla zdecydowanej większości pracowników aptek internet stanowi źródło pozyskiwania zawodowej wiedzy. 85 proc. z nich bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach internetowych (e-learning), 41 proc. w konferencjach online przynajmniej kilka razy w ciągu roku.
Ponadto rośnie znaczenie rekomendacji aptecznych. W zależności od kategorii produktu, rekomendacja farmaceuty generuje od 20 do ponad 40 proc. sprzedaży.
Pozycję preparatów w aptekach budują różnego rodzaju aktywności firm farmaceutycznych (wizyty przedstawicieli, szkolenia, warunki handlowe, promocje dla pacjentów, ekspozycja produktu w aptece). Z badań GfK wynika, iż udzielając rekomendacji farmaceuci najczęściej kierują się skutecznością preparatu.
Dane pochodzą z opracowania własnego GfK „Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce – edycja 2017” oraz prowadzonego od ponad 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Liczba aptek w polskich gminach