W aptece indywidualnej leki kupuje blisko 30 proc. pacjentów, w aptece sieciowej – 20 proc. Z zakupu leków w aptece internetowej korzysta niewiele ponad 4 proc. respondentów – wynika najnowszego, ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez agencję Biostat na zlecenie Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej.
W aptekach indywidualnych leki kupują najczęściej mieszkańcy niewielkich miast do 20 tys. mieszkańców, a także osoby zamieszkałe w miastach od 20 tys. do 100 tys. mieszkańców. Do apteki sieciowej w większości kierują swoje kroki respondenci z miast od 200 tys. do 500 tys. mieszkańców. Z kolei w aptece internetowej najczęściej robią zakupy mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców, najrzadziej zaś mieszkańcy wsi.
Głównymi czynnikami, którymi kierują się pacjenci podczas wyboru apteki są: lokalizacja (63,3 proc.), niskie ceny (60,3 proc.), asortyment/dostępność danego leku (41,6 proc.), zaufanie do farmaceuty (29,8 proc.), miła atmosfera i szybka obsługa (22,2 proc.).
Najrzadziej pacjenci kierują się takimi kryteriami jak: miejsce do parkowania w pobliżu apteki (7,8 proc), wygodne wyjście (1,5 proc.) czy wystrój apteki i organizacja przestrzeni (jedyne 0,3 proc.).