Rynek aptek odnotował w lutym dwucyfrową dynamikę zarówno w segmencie stacjonarnym, jak i e-commerce. Sprzedaż aptek stacjonarnych wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym o 15 proc. osiągając 3,7 mld zł. Natomiast kanał e-commerce wzrósł o 14 proc. do 144 mld zł – wynika z najnowszych danych IQVIA.
Mino rosnącej sprzedaży, utrzymuje się trend spadkowy jeśli chodzi o liczbę placówek. W lutym zamkniętych zostało 36 aptek, z czego 6 należało do sieci. W efekcie liczba aptek i punktów aptecznych wyniosła 12 851.
W ujęciu rocznym liczba aptek indywidualnych spadła o 284. Natomiast sieciowych przybyło o 43. I to właśnie te ostatnie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na rynku. Ponad 3 tys. aptek wchodzących w skład największych sieci (50+) generuje aż 36 proc. całej sprzedaży na rynku stacjonarnym.
Średnia cena kosmetyku sprzedanego w lutym w aptece wyniosła 16,47 zł, a leku OTC (ta kategoria to 37 proc. sprzedaży) – 21,51 zł. Średnio obrót miesięczny apteki wyniósł w lutym 198 tys. zł w przypadku aptek indywidualnych oaz 395 tys. zł dla aptek sieciowych (5+).