StoryEditor
Apteki
27.01.2021 00:00

Apteki Dr Max zapłacą karę za zachęcanie do telefonowania

Siedem lubuskich aptek Dr Max zostało ukaranych za kampanię informacyjną „Zadzwoń, Zamów, Odbierz”. Każda zapłaci 15 tys. zł – podał portal mgr.farm.

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w Gorzowie Wielkopolskim wydał siedem identycznych decyzji dotyczących naruszenia zakazu reklamy aptek. Wszystkie dotyczą lubuskich aptek sieci Dr.Max – podał portal mgr.farm.

Każda z aptek ma zapłacić po 15 tys. zł. Jest to kara za przeprowadzoną w ubiegłym roku kampanię „Zadzwoń, Zamów, Odbierz”. Lubuskie apteki zachęcały w niej, by w czasie pandemii, pacjenci dzwonili do apteki, by uzyskać poradę na temat leków i zamówić medykamenty.

Przedstawiciel spółki prowadzącej apteki wyjaśnił, że w związku z panującą sytuacją epidemiczną, zależało mu na zminimalizowaniu czasu pobytu pacjentów w aptece. Przekonywał też, że celem akcji było utrwalenie w świadomości pacjentów faktu, że aby uzyskać informację –  zamiast iść do apteki – można do niej zatelefonować.

Na plakacie oprócz hasa wiodącego widniały wskazówki wyjaśniające: „W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo skorzystaj z porad telefonicznych”.

A dalej: „Zadzwoń – Zostań w domu – dostępność swoich leków możesz sprawdzić dzwoniąc. Skonsultuj i zamów – farmaceuta doradzi, telefonicznie udzieli porady o stosowanych przez Ciebie lekach, skompletuje i zarezerwuje Twoją kurację. Odbierz w ustalonym terminie, skracając wizytę w aptece. Bezpiecznie i szybko odbierz przygotowaną terapię – nie narażaj siebie i innych”.

Plakaty wisiały w aptekach od  20 maja do 1 października 2020 r.

Zdaniem lubuskiego WIF akcja miała na celu jedynie uatrakcyjnienie oferty aptek oraz pozyskanie nowych klientów.

W ocenie organu, forma prezentowanego plakatu(…) stanowi jawną reklamę apteki – czytamy w decyzji WIF.

Jako dowód inspekcja wskazała między innymi dysproporcje w wielkości czcionki między hasłem „Zadzwoń, Zamów, Odbierz”, które zajmowało 1/4 plakatu, a numerem telefonu, który „został zmarginalizowany”. Zdaniem WIF osoba starsza widziała jedynie zachętę by „zadzwonić”, czyli wywołać personel dzwonkiem przywoławczym zainstalowanym przy drzwiach, czyli skorzystać właśnie z usług tej, a nie innej apteki.

Inspekcji nie podał się także tryb rozkazujący użyty w haśle. W jej ocenie taki zabieg obliguje pacjenta do wykonania telefonu, zamówienia towaru oraz odbioru.

Poza tym w ocenie lubuski WIF, gdyby rząd widział sens w telefonowaniu do aptek celem zamówienia leków, przeprowadziłby stosowną akcję informacyjną.

Tymczasem możliwość wykonania telefonu do apteki jest oczywista i wynika z wieloletniej tradycji funkcjonowania aptek – napisano w opinii do decyzji.

W związku ze stwierdzonym naruszeniem inspekcja farmaceutyczna wydała siedem decyzji stwierdzających naruszenie zakazu reklamy aptek. W każdej z nich nałożono na aptekę karę w wysokości 15 tys. zł.

Spółka prowadząca apteki odwołała się do Głównego Inspektora Farmaceutycznego.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
28.10.2024 09:30
Super-Pharm alarmuje o wycieku danych osobowych swoich klientów
Super-Pharm w Galerii Mokotów, Warszawa. Nowy koncept 2021Super-Pharm

W ubiegłą sobotę do zainteresowanych osób została rozesłana informacja, że 21 października 2024 roku doszło do naruszenia ochrony danych w serwisie internetowym Super-Pharm, spowodowanego atakiem hakerskim. W wyniku incydentu potencjalnie wyciekły dane osobowe klientów, a firma natychmiast podjęła działania mające na celu zabezpieczenie systemów i ochronę użytkowników.

Atak hakerski, który miał miejsce 21 października 2024 roku, wykorzystał lukę w oprogramowaniu sklepu internetowego Adobe Commerce (Magento), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę. Skutkiem incydentu był potencjalny wyciek danych klientów serwisu Super-Pharm, obejmujący imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła do konta. W przypadku części użytkowników mogły również zostać pobrane informacje takie jak data urodzenia i płeć. Firma zapewnia, że hasła były zabezpieczone za pomocą kryptograficznego haszowania, co utrudnia ich nieautoryzowane wykorzystanie.

W odpowiedzi na incydent Super-Pharm podjęło natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia systemu oraz ochrony danych klientów. Firma zablokowała dostęp do systemu atakującemu i we współpracy z dostawcą usunęła lukę, która umożliwiła przeprowadzenie ataku. Dodatkowo wzmocniono zabezpieczenia oraz wdrożono narzędzia mające na celu ochronę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Incydent został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, policji oraz CERT Polska – zespołu reagującego na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie.

Super-Pharm apeluje do swoich klientów o zachowanie ostrożności i zaleca zmianę haseł używanych w serwisie oraz w innych miejscach w Internecie, gdzie stosowane były te same dane uwierzytelniające. Firma sugeruje również szczególną uwagę na podejrzane wiadomości e-mail, które mogą zawierać próby phishingu. Klienci mogą kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta lub inspektorem ochrony danych w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat incydentu.

Czytaj także: Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.10.2024 10:06
IQVIA: Wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce we wrześniu 2024 roku wyniosła 4,6 miliarda złotych
shutterstock

Rynek aptek w Polsce wciąż się rozwija, a dane za wrzesień 2024 roku pokazują istotne zmiany zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i e-commerce. Wzrosty wartości sprzedaży oraz zmiany w strukturze rynku wskazują na rosnącą rolę największych graczy, takich jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm.

We wrześniu 2024 roku wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce wyniosła 4,6 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie rynek e-commerce w segmencie produktów zdrowotnych osiągnął wartość 185 milionów złotych, co przekłada się na wzrost o 15,6 proc.. Te dane wskazują na dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży farmaceutycznej.

Analiza dynamiki rynku Consumer Health (CH) pokazuje, że sprzedaż w aptekach stacjonarnych spadła o 4,6 proc., podczas gdy średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła 127,79 zł. Udział sprzedaży online w rynku produktów CH osiągnął 12,7 proc., co podkreśla rosnące zainteresowanie zakupami przez internet w tej kategorii. W Polsce działa obecnie 13 sieci aptek wirtualnych, co stanowi 2,0 proc. wzrost w porównaniu do zeszłego roku.

W czołówce firm dominujących na rynku CH znalazły się takie korporacje jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm, które odnotowały wzrosty odpowiednio o 13,9 proc., 25,8 proc. i 11,9 proc.. Najlepiej sprzedające się produkty to Magne B6 Forte (+15,3 proc.), IbuVit D3 (+53,7 proc.) oraz Rutinoscorbin (+11,1 proc.). Te wyniki wskazują na znaczący wpływ marek premium oraz specjalistycznych suplementów diety na wzrost wartości rynku aptek w Polsce.

Czytaj także: Farmaceuta jak lekarz. Pacjenci idą do apteki po poradę nie tylko po leki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. listopad 2024 10:12