W czasie pandemii sieci handlowe podjęły działania na rzecz wdrożenia procedur bezpieczeństwa klientów i pracowników i w tym celu poniosły w okresie marzec-wrzesień 2020 wydatki na poziomie 350 mln zł. - Wdrożone procedury wykraczały dalece poza wytyczne GIS - przypomina POHID.
Wskaźnik zachorowań w handlu nie przekracza 0,4%, przy czym wskaźnik zachorowań poziomych jest znikomy i nie przekracza 0,05 proc. Dzięki wdrożonym procedurom i rygorystycznemu przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa klienci i pracownicy sklepów mogą czuć się bezpiecznie.
Wdrożone dodatkowe procedury wykraczające poza wytyczne GIS:
- Egzekwowanie przez agentów ochrony wymogu dezynfekcji rąk i zasłaniania ust i nosa przez klientów na wejściu do sklepu
- Konsekwentne niewpuszczanie i odmowa obsługi osób, które nie zakrywają ust i nosa na terenie sklepu
- Zamknięcie miejsc zabaw dla dzieci
- Możliwość ograniczania, na podstawie decyzji kierownika zmiany, liczby osób w sklepie, jeśli nie są zachowywane bezpieczne odległości
- Wydłużone godziny otwarcia sklepów, by zapewnić większą wygodę zakupów dla klientów i utrzymanie większego dystansu interpersonalnego
- Przeprowadzanie badań przesiewowych w biurze i magazynach. Monitorowanie i natychmiastowe izolowanie (odsuwanie od pracy, przesuwanie do pracy zdalnej) pracowników z podejrzeniami lub zgłaszającymi kontakt z osobami pozytywnymi. Pilne testowanie tych osób
- Dodatkowe, prewencyjne kwarantanny dla pracowników (np. udział w weselu, pogrzebie itd.)
- Zapewnienie dystansu w strefie socjalnej. Obowiązek zakrywania ust i nosa także w przestrzeniach socjalnych i biurowych, gdzie nie ma obowiązku wynikającego z rozporządzenia
- Praca rotacyjna, zapobiegająca stykowi zmian
- Osłony pleksi zamontowane przy każdej kasie
- Pracownicy na kasach wyposażeni w przyłbice i rękawiczki
- Współpraca z lokalnymi Sanepidami
- Przeprowadzanie dodatkowych profesjonalnych dezynfekcji całych sklepów
- Ułatwienia w pracy dla pracowników 55+ i grupy ryzyka, w zależności od bieżących potrzeb
- Zapewnienie środków czystości i nieustanne komunikowanie wymogu reżimu sanitarnego pracownikom i sklepom
- Szkolenia dla pracowników z zasad bezpieczeństwa i standardów obsługi w okresie pandemii
- Informowanie na bieżąco pracowników o zmieniających się przepisach oraz wytycznych w zakresie zachowania wymogów sanitarnych
- Opracowanie, wraz z TUV Nord, normy BIH+ „Bezpieczeństwo i Higiena Plus”. Wdrażanie tych wymagań we współpracy ze sklepami, dostawcami i magazynami. Sklepy certyfikowane przez TUV Nord.
Swoimi dotychczasowymi działaniami handel dowiódł, iż stoi na straży bezpieczeństwa Polaków.
Wprowadzanie ewentualnych dodatkowych ograniczeń w ruchu klientów odniosłoby negatywne skutki: 1.Zmniejszone limity klientów, w połączeniu z godzinami dla seniorów, to wzrost zagrożenia epidemicznego. Mała przepustowość handlu skutkuje gromadzeniem się przed wejściem do sklepów klientów, co wiąże się z podwyższonym ryzykiem transmisji wirusa i prowadzi do infekcji, zwłaszcza w tak niekorzystnych warunkach pogodowych.
2.Ograniczenie swobodnego dostępu do żywności i niezbędnych artykułów. Perspektywa długiego oczekiwania w kolejkach przed sklepami powoduje, że wielu klientów rezygnuje z najpilniejszych zakupów.
3.Dalsze zaostrzenie restrykcji uderza w firmy handlowe, które nie odrobiły jeszcze strat po wiosennym lockdownie. Apelujemy do rządu, aby z należytą powagą i roztropnością odniósł się do podnoszonych przez handel postulatów i żeby wszelkie dalsze decyzje opierały się na rzetelnych i wnikliwych analizach oraz na konsultacjach z branżą.