Pandemia i zakaz handlu w galeriach mocno uderzyły w sieci perfumerii, ale giganci tego segmentu zwiększyli swoje udziały w rynku. Jednak kryzys, zapoczątkowany w minionym roku, spowodował stratę ponad pół miliarda złotych ze stabilnie rosnącego w ostatnich latach rynku zapachów.
Jak zauważa gazeta, to w dużej mierze skutek restrykcji sanitarnych, które odbiły się na całym handlu specjalistycznym, w kosmetycznym. Z danych Euromonitora wynika, że na rynku kosmetycznym nieco lepiej radziła sobie sprzedaż kosmetyków w aptekach i drogeriach, choć i ona w zeszłym roku spadła o 9 proc. w porównaniu z 2019 r. – do niespełna 48 mld zł.
Najważniejszym powodem spadku była zmiana stylu życia konsumentów – w tym izolacja w domu i zdalna praca. Dlatego kryzys COVID-19 był pierwszym od lat, który nie wywołał tzw. efektu szminki, czyli wzrostu sprzedaży kosmetyków kolorowych.
Spadek sprzedaży artykułów z kategorii urody odczuł nawet lider drogerii w Polsce, czyli sieć Rossmann. Jednak pandemia może być dla niej okazją do zwiększenia udziału w rynku. W zeszłym roku sieć otworzyła prawie setkę sklepów i ma już 1500 placówek. Zwiększyła też przychody ze sprzedaży do 10,4 mld zł, czyli o 0,6 mld zł w porównaniu z 2019 r.
Jak podaje agencja badania rynku, udziały w rynku zwiększyli w 2020 roku dwaj główni gracze w Polsce - sieci perfumerii Sephora i Douglas. Do ok. 31 proc., prawie o 1 pkt proc., wzrósł udział firmy Douglas, która w 2020 r otworzyła pięć nowych placówek, zwiększając ich liczbę do 145. Tymczasem w innych krajach Europy Douglas do jesieni 2022 r. planuje zamknąć około 500 swoich perfumerii, czyli 20 proc. wszystkich. Pisaliśmy o tym tutaj.
Do ponad jednej czwartej (27 proc.) wzrósł udział drugiego lidera branży, Sephory, która ma 90 perfumerii i akurat w marcu 2020 r. uruchomiła nową platformę online. Katarzyna Bielecka, dyrektor generalna Sephora Poland and Czech Republic poinformowała, że w najbliższych miesiącach sieć planuje zamknięcie trzech perfumerii stacjonarnych, jednak w planach na ten rok ma również otwarcia nowych sklepów.
Przeczytaj też Tina Muller, CEO Douglas: Stawiamy na e-commerce