StoryEditor
Perfumerie
29.08.2019 00:00

Katarzyna Bielecka, Sephora: Internet zmienił rynek kosmetyczny

-  Dynamika rynku kosmetycznego w Polsce jest coraz większa, bo rośnie wraz z dostępem do internetu. Sieć zmieniła i wciąż zmienia ten rynek - mówi Katarzyna Bielecka, dyrektor generalna Sephora w Polsce, która była gościem programu "Rzecz o biznesie" Pawła Rożyńskiego.

W tym roku Sephora świętuje 20 lat obecności na polskim rynku. Katarzyna Bielecka, dyrektor generalna Sephora opowiedziała w rozmowie z Rzeczpospolitą, jak wygląda klient tej sieci, jakie ma upodobania, specyfikę i jak zmienił się przez te dwie dekady.

- Każdy rynek ma swoją specyfikę i ona związana z zachowaniami konsumentów. Polska konsumentka jest konsumentką bardzo świadomą, która dąży do zdobywania wiedzy o produktach kosmetycznych i trendach. Specyficzna dla polskiego rynku jest siła produktów do pielęgnacji, które stanowią ok. 50 proc. rynku beauty  - mówi Katarzyna Bielecka.

Odważne i świadome Polki

Według dyrektor generalnej, Polki lubią kolor, są odważne i chętnie sięgają po nowości - zdecydowanie nie są konserwatywne. Ich zwiększająca się wrażliwość na cenę jest związana z rosnącą świadomością i dostępem do wiedzy, bo porównują co jest dostępne w Polsce i na świecie. Ale profil klienta sieci Sephora cały czas się zmienia.

- Klienci Sephora to głównie kobiety, choć mamy też ofertę dla panów. Mamy coraz więcej młodych klientek dzięki ofercie popularnej w blogosferze. Stawiamy na różnorodność w ofercie i cenach - podkreśla Katarzyna Bielecka.

W jej opinii dynamika rynku kosmetycznego w Polsce jest coraz większa, bo rośnie wraz z dostępem do internetu. Sieć zmieniła i wciąż zmienia ten rynek. - Wykorzystujemy ten potencjał jaki niesie internet. Dostęp do produktów oraz do wiedzy i informacji zmienia się co stanowi wyzwanie dla naszych konsultantek. Chcemy, aby nasza konsultantka była partnerem w dyskusji z wyedukowanym klientem - tłumaczy.

Zwrot ku naturze

Oczekiwania, świadomość i portfel klienta  zmieniły się przez te 20 lat. Kiedyś zapachy były dominującą kategorią w perfumeriach sieci, teraz  intensywnie rośnie kategoria pielęgnacji, zwłaszcza naturalnej.

- Część kosmetyków premium rośnie proporcjonalnie do zamożności polskiego konsumenta. Oczekiwania wzrostu są bardzo obiecujące. Do tej pory najszybciej rozwijającą się kategorią był make-up, teraz następuje przesunięcie do pielęgnacji, gdzie od dwóch lat obserwuje się rosnący potencjał. Klientka chce dbać o siebie, używa o wiele więcej produktów, podąża za wiedzą, która jest coraz bardziej dostępna - mówi Katarzyna Bielecka.

Sprzedaż kategorii premium rośnie wprost proporcjonalnie do wzrostu zamożności Polaków. Według Katarzyny Bieleckiej w tej chwili wartość polskiego rynku kosmetycznego jest szacowana na 24 mld zł. Do 2023 roku może wzrosnąć o 60 proc. - do 39 mld zł.

Sephora, należąca do grupy LVMH, to największa na świecie sieć perfumerii. Pierwszy sklep w Polsce otwarto w Bydgoszczy w 1999 roku. Dziś Sephora Polska to 94 stacjonarne sklepy oraz perfumeria on-line, która wystartowała 5 lat temu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
17.07.2024 16:37
Douglas podnosi prognozy sprzedaży, która rośnie we wszystkich kanałach
Douglas prowadzi w Polsce 150 perfumerii i sklep internetowywiadomoscikosmetyczne.pl
Douglas podnosi prognozę sprzedaży na bieżący rok obrotowy z 7 proc. do około 8,5 proc. To skutek dobrych wyników całej Grupy za kolejny kwartał, zarówno jeśli chodzi o sprzedaż w sklepach stacjonarnych, jak i w e-commerce.

Douglas opublikował prognozy sprzedaży za trzeci kwartał obrotowy, który firma liczy od kwietnia do czerwca 2024 r.

Sprzedaż Grupy netto wzrosła w tym okresie o 7,3 proc., napędzały ją zarówno sklepy stacjonarne (+7,2 proc.), jak i działalność w e-commerce (+7,5 proc.).

Zadowolony z tych wyników detalista podnosi swoje roczne prognozy z 7 proc. do ok. 8,5 proc.

Jest to podyktowane również tym, że tendencje wzrostowe Douglasa są trwałe.

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy (październik 2023 – czerwiec 2024) sprzedaż Grupy (netto) wzrosła o 8,7 proc. do 3,5 miliarda euro (poprzedni rok: 3,2 miliarda euro). Sprzedaż w sklepach w sklepach wzrosła o 8,2 proc., a  w handlu elektronicznym jeszcze mocniej i wyniosła 9,8 proc. Jak zaznacza firma w komunikacie, udowadnia to udany omnichannelowy model działania Grupy.

– W ostatnich latach i miesiącach poczyniliśmy ogromne postępy, a w trzecim kwartale ponownie zwiększyliśmy naszą sprzedaż. Rośniemy w siłę, niż oczekiwano, i stale poprawiamy naszą rentowność. Dokładnie tak chcemy kontynuować – skomentował Sander van der Laan, dyrektor generalny grupy Douglas.

Douglas prowadzący perfumeryjną sieć podkreśla, że koncentruje się w pełni na swojej podstawowej działalności, czyli kosmetykach premium. Do końca lipca br. ma zostać zamknięta transakcja sprzedaży apteki internetowej Disapo, którą od detalisty przejmie MYA Health B.V.

Douglasa to omnichannelowy (sklepy stacjonarne i sprzedaż online) sprzedawca kosmetyków. Największymi rynkami firmy są Niemcy, Francja, Włochy, Holandia oraz Polska (na podstawie danych sprzedażowych z 2022 roku). W roku finansowym 2023 Douglas osiągnął sprzedaż netto w wysokości 4,1 miliarda euro. W Polsce Douglas ma 150 perfumerii. Na świecie ok. 1860 placówek.

Czytaj także: Douglas modernizuje swoje perfumerie w największych miastach. Tu nasycenie rynku i konkurencja są najwięsze

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Perfumerie
04.07.2024 16:54
Douglas modernizuje swoje perfumerie w największych miastach. Tu nasycenie rynku i konkurencja są najwięsze
Douglas prowadzi 150 drogerii w Polsce. Otwiera nowe placówki i modernizuje już istniejącefot. Douglas
Zgodnie z zapowiedziami, Douglas modernizuje swoje najważniejsze perfumerie wprowadzając do nich nowe rozwiązania i unowocześniając wnętrza. Rewitalizację przeszła perfumeria w poznańskim centrum handlowym Avenida.

Sieć Douglas po otwarciu 150 perfumerii w Polsce zapowiedziała, że pojawią się kolejne jej salony, ale także będą modernizowane już istniejące placówki. Inwestycje dotyczą przede wszystkim najlepszych perfumerii w większych miastach.

Modernizację przeszła ostatnio perfumeria w centrum handlowym Avenida w Poznaniu. W drogerii zostały zamontowane m.in. podwieszane sufity, oświetlenie LED oraz elementy identyfikacji wizualnej. Przestrzeń została odświeżona i dostosowana do najbardziej aktualnego wyglądu i konceptu perfumerii.

Avenida w Poznaniu zajmuje przestrzeń o powierzchni 189 mkw., wyposażoną w multimedialne ekrany, które zwiększają jej funkcjonalność i estetykę.

– Zjawisko nasycenia rynku jest szczególnie widoczne w większych aglomeracjach miejskich i metropoliach oraz centrach handlowych. Ponieważ preferencje konsumentów w wyniku pandemii uległy pewnym zmianom, w tych lokalizacjach stawiamy na modernizację już istniejących perfumerii. Doskonale wiemy, że istotną rolę dla wszystkich klientów, oprócz szerokiego i różnorodnego asortymentu, ma także architektura, która jest żywą i dynamiczną częścią perfumerii. Przestrzeń w perfumerii Avenida Poznań została odświeżona i prezentuje najbardziej aktualny koncept perfumerii. Nie tylko cieszy oczy klientów, ale też znacznie zwiększa funkcjonalność sklepu – mówi Magdalena Przybysz, dyrektor ds. ekspansji CEE w Douglas Polska.

Douglas działa w modelu omnichannel i wdraża rozwiązania wspierające oba kanały sprzedaży, by zapewnić sobie synergię działania, a klientom spójne doświadczenia zakupowe.  Klienci mogą składać zamówienia w e-sklepie także i konsultantek w drogerii, a zakupy odbierać w sklepie lub w domu. Nową usługą jest  Click & Collect Express, które umożliwia zamówienie produktu online z odbiorem perfumerii w ciągu 2 godzin.

Douglas oferuje kosmetyki światowych marek, konsultacje a także zabiegi gabinetowe.  

Czytaj więcej: Douglas ma już blisko 40 gabinetów SPA w swoich perfumeriach. Ekskluzywne marki wykonują zabiegi także w gabinetach mobilnych

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. lipiec 2024 14:05