Tegoroczny raport Grupy Ebeltoft „Global Retail Innovations 2024” prezentuje 52 przykłady innowacyjnych rozwiązań branży retail z trzech obszarów: wysokiej efektywności, kreowania wyjątkowych doświadczeń oraz działań na rzecz lepszego jutra.
Jednym z zaprezentowanych przykładów jest perfumeria Douglas w centrum Dusseldorfu doceniona za kreowanie wyjątkowych doświadczeń. Jest ona zlokalizowana przy Königsallee, ekskluzywnej ulicy handlowej. O jej luksusowym charakterze świadczą wysokiej jakości elementy w stylu Art Deco oraz niestandardowe meble. Klientów zaprasza do odpoczynku, relaksu i regeneracji. Ma bogatą ofertę zabiegów upiększających i wellness. Odbywają się one w profesjonalnie wyposażonych kabinach zapewniających prywatność podczas usługi manicure, pedicure, robienia makijażu czy zabiegów pielęgnacyjnych.
Oprócz interakcji z doświadczonymi doradcami, klienci mogą Douglasie testować produkty w wirtualnych lustrach opartych na rozszerzonej rzeczywistości.
– podsumowują eksperci grupy Ebeltoft.
W raporcie znalazła się też odzieżowa marka Stradivarius, która w sklepie w Barcelonie na 2 tys. mkw. ma m.in. Laboratorium Zapachów. Jest to strefa relaksu z możliwością testowania zapachów. Klienci otwierają małe przesuwane drzwiczki umieszczone na wysokości twarzy, aby poczuć zapach oferowanych przez markę perfum.
Za kreowanie wyjątkowych doświadczeń doceniona została też marka Two L(I)Ps z Singapuru. Otworzyła ona luksusowy sklep z kosmetykami do pielęgnacji intymnej. Jego ideą jest normalizacja tabu poprzez niekonwencjonalne doświadczenia zakupowe za pomocą interaktywnych instalacji wykorzystujących kremy, maseczki, serum i środki oczyszczające do intymnych części ciała. Produkty ukryte są za zasłonami, zachęcając kupujących do eksperymentowania z zapachami i konsystencjami na ich własnych warunkach.
– oceniają autorzy raportu.
Otwarte w marcu 2023 roku flagowe studio fryzur marki Wells w Porto również zostało wyróżnione w kategorii: Kreowanie wyjątkowych doświadczeń. Oprócz profesjonalnych usług strzyżenia i koloryzacji zapewnia ono dostosowaną do indywidualnych potrzeb diagnostykę włosów i zalecenia pielęgnacyjne, ale nie tylko. Studio zlokalizowane w NorteShopping ma dwa piętra i zajmuje powierzchnię ponad 500 mkw. To nie tylko salon fryzjerski, ale i concept store z kolekcją ponad 400 marek oraz spersonalizowanymi poradami i wskazówkami ekspertów wyspecjalizowanych nie tylko w tematach włosowych. W sklepie klienci mogą eksperymentować z makijażami takich marek jak Clinique, Esteé Lauder, Pupa czy Lancôme. Poza tym pielęgnacja skóry i pielęgnacji ciała zyskały na znaczeniu wraz z wprowadzeniem Mask Bar – sekcji oferującej gamę 100 masek od wyselekcjonowanych marek. Sklep oferuje również usługę Click & Collect.
– mówią autorzy raportu.
Dodają, że oferowane tu wciągające doświadczenie piękna wykracza poza tradycyjny handel detaliczny.
Klienci mogą nie tylko kupować produkty kosmetyczne i wellness, ale także korzystać ze spersonalizowanych usług. Włączenie do tej przestrzeni studia fryzjerskiego i sekcji z maskami stanowi kolejną innowację, tworzącą miejsce, w którym klienci mogą otrzymać dostosowane do potrzeb zalecenia i porady dotyczące pielęgnacji włosów i zapoznać się z szeroką gamą opcji pielęgnacji skóry. To przełomowe podejście podnosi poziom doświadczenia w handlu detalicznym kosmetykami, czyniąc flagowy sklep Wells miejscem docelowym dla entuzjastów urody poszukujących kompleksowych i wciągających wrażeń.
Natomiast studio Oz Hair & Beauty otwarte w budynku QVB w Sydney zostało docenione za wysoką efektywność. Markę Oz Hair stworzył w 1986 roku na przedmieściach Sydney fryzjer Elio Nappa wraz z żoną Venessą. Ich pasja doprowadziła do powstania całej sieci salonów, których wyróżnikiem jest stała jakość obsługi klienta. Natomiast w 2012 r. syn założycieli marki, Anthony Nappa, dostrzegł szansę w rozszerzeniu asortymentu oraz działalności. Tak powstała firma Oz Hair & Beauty, która łączy sprzedaż stacjonarną i e-commerce z konsultacjami online.
Okazało się, że oddani klienci salonów chcieli kupować produkty, na których pracują styliści ich fryzur. Asortyment został jednak rozbudowany na pozostałe kategorie kosmetyczne, a zakupom towarzyszą fachowe porady. Wszyscy kupujący mogą skorzystać z darmowej 30-minutowej wirtualnej konsultacji dotyczącej włosów, skóry lub makijażu.
Konsultacja może być prowadzona w formie rozmowy telefonicznej, spotkania na platformie Zoom lub na innych kanałach. Po jej zakończeniu do klienta wysyłana jest wiadomość e-mail zawierająca linki do omawianych produktów, dzięki czemu sam może zdecydować, czy chce dokonać zakupu online.
– ocenili twórcy raportu Global Retail Innovations 2024.