Branża handlowa znalazła się w epicentrum zmian i zawirowań wywołanych pandemią i jej społeczno-gospodarczymi następstwami. Sieci handlowe stanęły przed wieloma wyzwaniami związanymi z organizacją sprzedaży, aby z jednej strony zaspokoić niespotykanie zmienny popyt, a z drugiej zapewnić bezpieczeństwo klientów oraz pracowników.
Jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19 branża handlowa stała przed takimi wyzwaniami, jak wrażliwość cenowa klientów, którzy zaczęli robić coraz bardziej przemyślane i rozważne zakupy, wzrost znaczenia wygody i łatwości w kupowaniu dóbr oraz większy poziom zaawansowania technologicznego konsumentów. Związana z tym była rosnąca rola e-commerce i m-commerce oraz digitalizacja fizycznych punktów sprzedaży.
- O tym, jakich zmian organizacyjnych oraz inwestycji w technologię wymaga transformacja do modelu handlu omnikanałowego, będziemy mieli okazję porozmawiać w trakcie Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji – mówi Michał Pieprzny, Country Leader w SAS Polska, jeden z uczestników panelu.
Zdaniem Michała Pieprznego pandemia tylko nasiliła widoczne już wcześniej trendy. Elastyczność w zarządzaniu doświadczeniem zakupowym konsumenta stała się kluczem do przetrwania. Umiejętność dostrzeżenia nowych zachowań, dopasowania oferty i precyzyjnej egzekucji zawsze były podstawą handlu detalicznego.
Pandemia okazała się jednak swoistym testem na sprawność detalistów w zarządzaniu tym cyklem w zupełnie nieprzewidywalnym otoczeniu znacznego przyspieszenia zmian. Organizacja środowiska analitycznego, automatyzacja decyzji dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) czy poziom integracji technologii cyfrowych z fizycznymi operacjami nagle przeszły z kategorii „ciekawych innowacji” do kategorii „niezbędnych do skutecznego konkurowania”.
- Pandemia COVID-19 stała się swoistym katalizatorem adaptacji takich rozwiązań, jak kioski self-service czy stanowiska self-payment w fizycznych punktach sprzedaży. Jednocześnie ciągle aktualne są wyzwania z czasów sprzed pandemii związane z wygodą, omnikanałową interakcją czy spersonalizowanym podejściem do klienta – dodaje Michał Pieprzny.
W trakcie dyskusji prelegenci poruszą m.in. kwestie wpływu zmian gospodarczych na funkcjonowanie rynku detalicznego w Polsce, bezpieczeństwa zakupów i ochrony pracowników w świetle standardów higienicznych i transformacji miejsc pracy, a także rozwoju nowoczesnych instrumentów płatniczych i znaczenia stosowania narzędzi analitycznych w działaniach promocyjno-sprzedażowych.
SAS Institute jest światowym liderem w zakresie analityki i AI. W marcu 2019 roku firma ogłosiła, że zainwestuje miliard dolarów w rozwój sztucznej inteligencji. Obecnie z rozwiązań SAS korzysta ponad 83 000 firm i instytucji w 147 krajach, w tym 92 przedsiębiorstwa z pierwszej setki listy Fortune Global 500. Firma istnieje od 1976 r. i zatrudnia 14 000 pracowników.