Jakie główne wyzwania stoją przed biznesem, branżą kosmetyczną u progu 2025 r.?
Główne wyzwania stojące przed biznesem w 2025 roku wynikają z wyjątkowej nieprzewidywalności oraz zmian zachodzących na rynku.
Dynamiczny rozwój e-commerce, popularność rozwiązań mobilnych i aplikacji społecznościowych wpływają na relacje z konsumentami, ponieważ to nowoczesne technologie są wykorzystywane do unifikacji tzw. shopping experience. Dzisiaj właśnie tych doznań, przeżyć oczekuje bardzo świadomy klient, zarówno w sklepie handlu tradycyjnego, jak i w kupując w internecie. Naszym zdaniem te wszystkie zjawiska będą się nasilały w kolejnym roku.
Dlatego w ostatnich latach bardzo zdywersyfikowaliśmy swój biznes na kilka niezależnych obszarów. Błysk dzisiaj to nie tylko dystrybucja chemii gospodarczej i kosmetyków w kanale tradycyjnym, ale również własne portfolio marek, których jesteśmy producentem i zarazem dostawcą do sieci kanału nowoczesnego, m.in. do Hebe, Biedronki i wielu innych.
Eksportujemy też swoje marki na kilkadziesiąt rynków świata. Równocześnie dynamicznie działamy w e-commerce rozwijając własne sklepy oraz jesteśmy na kluczowych platformach sprzedażowych.
Jakie inwestycje były w tej sytuacji kluczowe?
Szeroko rozumiany rynek detaliczny i e-commerce bardzo dynamicznie ewoluuje, co wymusza na takich firmach jak nasza optymalizację procesów logistycznych. Szukaliśmy rozwiązania, które pomogłoby nam dostosować przede wszystkim logistykę do bieżących wymagań rynkowych.
Mając na uwadze stale rosnące koszty utrzymania, presję płacową a przede wszystkim coraz większy problem z pozyskaniem pracowników w 2023 roku podjęliśmy decyzję o wdrożeniu w pełni zautomatyzowanych rozwiązań logistycznych. Wybraliśmy system AutoStore czyli system automatycznego magazynowania i składowania produktów. Pozwala on na optymalizację przestrzeni i maksymalizuje wydajność magazynu, roboty dostarczają produkty bezpośrednio do osoby kompletującej zamówienie w myśl zasady „towar do pracownika”, co finalnie pozwala znacząco obniżyć koszty operacyjne i korzystnie wpłynąć na wskaźnik ROI.
Rozwiązanie AutoStore jest rozwiązaniem bardzo innowacyjnym nie tylko na naszym krajowym rynku, ale i w skali globalnej. W obliczu zachodzących zmian i ciągłej presji na „szybką wysyłkę” jestem przekonany, że wdrażane rozwiązania pozwolą nam zaspokoić potrzeby konsumenckie, zarówno w kanale B2B, jak i w B2C znacznie niższym kosztem aniżeli miało to miejsce do tej pory przy prowadzeniu tzw. magazynu tradycyjnego. Pełne wdrożenie systemu planujemy ukończyć w pierwszym kwartale 2025 r.
Co Pana niepokoi u progu nowego roku?
Z optymizmem patrzymy na kolejny rok, a niepokoi nas sytuacja geopolityczna, głównie wojna za naszą wschodnią granicą.