Grupa Eurocash, w której działają m.in. franczyzowa sieć drogerii Koliber, sklepy Kontigo oraz hurtownia chemiczno-kosmetyczna Ambra, odnotowała w II kwartale 2023 r. wzrost sprzedaży o niemal 7 proc. do ok 8,4 mld zł. Taki wynik to spory sukces, biorąc pod uwagę, że drugi kw. 2023 pod względem konsumpcji był gorszy od pierwszego. Warto także dodać, że w II kw. skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wyniosła 269 mln zł, czyli o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Grupa zanotowała także ponad 2,5-krotny wzrost zysku netto z 19 mln zł.
Paweł Surówka, prezes Eurocash w rozmowie z PAP Biznes przyznał, że obawia się trzeciego kwartału, bo „rynek nam nie sprzyja” i „konsument jest ciągle słaby”, a co za tym idzie wybiera tańsze zamienniki produktów i pod wpływem inflacji częściej korzysta z dyskontów. Równocześnie podtrzymał deklarację, że w całym roku wynik EBITDA i netto będą lepsze dla grupy niż w 2022 r. Nadzieja w tym, że „trzeci kwartał jest zawsze sprzedażowo mocniejszy dla handlu niezależnego i w tym roku też będzie sezonowo mocny”
Dodał też, że grupa zamierza utrzymywać konkurencyjność cenową. W tym celu prowadzone są rozmowy z dostawcami. Problemem jest natomiast inflacja kosztów. Mocny wpływ na wyniki będą miały podwyżki płacy minimalnej i czynszów czy wzrostów cen energii.
Prezentując wyniki finansowe Grupa Eurocash ujawniła także, że wzmocniła w 2023 pozycję lidera rynku hurtowego. Na koniec czerwca 2023 w ujęciu z produktami bez kodów EAN udział w tym rynku zwiększył się wobec roku poprzedniego o 0,7 pp., do 24,3 proc., a przy pominięciu takich produktów udział zwiększył się o 1 pp., do 30,1 proc.
Jednocześnie firma podkreśla, że „kluczowa rola Grupy dla sklepów niezależnych w Polsce oraz udziały rynkowe w sprzedaży poszczególnych dostawców, powodują że wykazują oni (zwłaszcza dostawcy wielkoskalowi) daleko posuniętą lojalność i zarząd uznaje, że długoterminowa współpraca z nimi nie jest zagrożona”.
Grupa w drugim kwartale 2023 roku w dalszym ciągu realizowała swoją strategię według której planuje zwiększyć udziały biznesu hurtowego z ok. 23 do 29 proc. do końca 2025 r. (bez kodów EAN). Ambitnym planom ekspansji sprzyjać będzie ponad 1 mld zł kredytów.
Czytaj też: Grupa Eurocash otworzyła linię kredytową na ponad miliard zł