Jakie wyzwania przynosi nowy rok dla firm dystrybucyjnych działających w sektorze kosmetycznym?
Nastąpił wyraźny odwrót koncernów od budowania dystrybucji w kanale tradycyjnym. Może to być zarówno zagrożeniem jak i szansą. Z jednej strony drastyczne ograniczenie sił sprzedaży, przesunięcie budżetów, z drugiej pojawia się przestrzeń na wypełnienie luki w łańcuchu dystrybucji, która – jak wierzymy – powinna być wypełniona.
Zmiany w popycie są bardzo zauważalne. Przesunięcie aktywności zakupowych konsumentów dotyczących towarów masowych do kanału nowoczesnego, spowodowało znaczny wzrost popytu na produkty sezonowe, okazjonalne, niszowe. To powoduje konieczność modyfikacji profilu asortymentowego firm dystrybucyjnych, poszukiwania nowego asortymentu, nowych źródeł dostaw.
Wyzwaniem w nadchodzącym roku będą zapewne zmiany w prawodawstwie. Zarówno dotyczące prawa pracy, jak i specyficznych przepisów dotyczących naszej branży, np. oznakowania produktów. Niektóre wytyczne wynikające z prawa unijnego wydają się kontrowersyjne a wręcz rodzące zagrożenie.
Wydaje się, że ostra walka między wiodącymi sieciami dyskontowymi nie osłabnie. To oczywiście będzie wyzwaniem dla tradycyjnego detalu. Zastanawiamy się, czy w obliczu bardzo realnego zagrożenia można się spodziewać ruchów konsolidacyjnych w „tradycji”, chociażby na poziomie asortymentowym. Być może jest to szansa na rozwój kanału i realne przeciwstawienie się sieciom dyskontowym.
Przyszły rok prawdopodobnie przyniesie wzrost kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw, więc ich optymalizacja stanie się jednym z kluczowych wyzwań i trzeba się na to dobrze przygotować. Optymalizacja bazy logistycznej, infrastruktury, powinna przebiegać w taki sposób, żeby utrzymać rozwój firmy i nie ograniczać jej podstawowych kompetencji.
Jakie inwestycje będą więc kluczowe dla PGD Polska?
Planujemy poważne zmiany w strukturze logistycznej. Restrukturyzacja oddziału w Warszawie i przystosowanie go do nowych funkcji związanych z rozwojem firmy pociągnęły za sobą konieczność gruntownej zmiany koncepcji funkcjonowania regionu. Ten projekt został z sukcesem wdrożony i będzie kontynuowany w przyszłym roku.
Przygotowujemy się też do rozbudowy jednego z naszych centrów logistycznych i znacznego podniesienia jego wydajności. Będzie to podstawą kolejnych zmian i budowania nowych możliwości firmy.
Będziemy inwestować w nowoczesne technologie i wiążemy z tym poważne nadzieje. Trzeba w tym obszarze zaznaczyć wykorzystanie narzędzi AI.
I wreszcie inwestycje w zasoby ludzkie. Jesteśmy po konferencji strategicznej działu sprzedaży, na której potrzeby rozwoju kompetencji miękkich zostały mocno wyartykułowane i zamierzamy iść również w tym kierunku.