StoryEditor
Hurt i dystrybucja
15.10.2024 16:05

Logistyka pomaga branży kosmetycznej działać w sposób bardziej zrównoważony

Logistyka pomaga branży kosmetycznej działać w sposób bardziej zrównoważony / fot. FM Logistic

Dynamiczny rozwój polskiej branży kosmetycznej wpływa, na wzrost znaczenia jej roli na rynku europejskim. Według raportu Kosmetyczna Polska. Raport o stanie branży kosmetycznej(1) nasz kraj jest 5 największym eksporterem kosmetyków w Unii Europejskiej. Kierunek w jakim podąża branża stawia przed producentami i podwykonawcami nowe wyzwania. Rozwijający się kanał e-commerce, a także regulacje wprowadzone w ramach europejskiego planu neutralności klimatycznej "Zielony Ład" sprawiają, że kluczowe staje się znalezienie rozwiązań, które z jednej strony nie obciążą nadmiernie budżetów firm, a z drugiej – zoptymalizują procesy operacyjne. W tej kwestii wsparciem mogą służyć firmy logistyczne, które specjalizując się w zakresie usług dodanych (Value Added Services) oraz obsługą outsourcingowanych procesów, mogą pomóc także w kwestii zrównoważonych rozwiązań w zakresie transportu i pakowania.

Wprowadzenie nowych regulacji i standardów ekologicznych stawia przed producentami w różnych branżach nowe wyzwania, ale także otwiera szereg możliwości. Dotychczasowe regulacje sektorów koncentrowały się na zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów, w tym produkcji towarów czy wprowadzania ich do obrotu. Zbliżające się jednak dyrektywy mają dotyczyć wpływu prowadzonej działalności na środowisko, w tym ochrony i adaptacji do zmian klimatu czy zapewnienie bioróżnorodności. Jedną z gałęzi, która bez wątpienia odczuje nadchodzące zmiany jest branża kosmetyczna. Producenci muszą nie tylko dostosować swoje procesy produkcyjne do bardziej ekologicznych norm, ale także przeprojektować opakowania i łańcuchy dostaw, aby spełnić narzucone wymogi. W związku z tym już teraz badają różne możliwości, podejmując m.in. rozmowy z operatorami logistycznymi, których usługi odpowiadają obecnym i przyszłym wymogom „Zielonego Ładu”.

- Firmy logistyczne mają szerokie doświadczenie w wielu rodzajach operacji. Producentom mogą doradzać także w takich kwestiach, jak dobór odpowiedniego opakowania, jego wielkość, materiał oraz wypełniacze. To istotne zwłaszcza dla obszaru e-commerce, gdzie sprzedaż wysyłkowa jest codziennością. Jeśli chodzi o kwestie związane z opakowaniami jednostkowymi to odpowiedzialność spoczywa przede wszystkim na producencie, jednak w temacie opakowań zbiorczych, firma logistyczna może zaproponować wiele zrównoważonych rozwiązań. Dzięki temu wnosi dodatkową wartość w całym łańcuch dostaw – mówi Katarzyna Gorzyńska, Senior Business Development Director, odpowiedzialna za branżę beauty w FM Logistic Central Europe.

Firmy logistyczne jako wsparcie dla branży kosmetycznej

W związku z rozporządzeniem dotyczącym opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), opakowania produktów kosmetycznych będą musiały spełniać znacznie bardziej zrównoważone standardy. Wymogi te obejmują m.in. obowiązek pełnej recyklowalności opakowań do 2030 roku, wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu pokonsumenckiego (PCR), minimalizację objętości opakowań oraz odpowiednie oznakowanie materiałów opakowaniowych. Wpływ na działalność przedsiębiorstw będą miały również takie regulacje, jak ta dotycząca granicznego podatku węglowego (CBAM) czy normy emisyjności dla pojazdów, w tym transportowych.

Zgodnie z danymi raportu o stanie branży kosmetycznej przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, eksport kosmetyków w Polsce w 2023 roku wyniósł 5,7 mld euro, co przekłada się na wzrost inwestycji branży w różne dziedziny usprawniające jej funkcjonowanie. W ciągu ostatnich 10 lat wyniosły one 3,6 mld zł, z czego 4,2 proc. dotyczyło transportu. Nowe regulacje sprawią, że producenci będą zmuszeni do inwestycji kolejnych środków w zmiany logistyczne, by dostosować swoje linie produkcyjne, a także łańcuchy dostaw. Ważną rolę odegrają w tym także firmy z branży TSL. Przede wszystkim w obszarze transportu, magazynowania, ale i pakowania.

- Oprócz doboru optymalnych opakowań, ważne jest również ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko podczas transportu. By to zrobić, należy odpowiednio zaplanować łańcuch dostaw. Jednym z rozwiązań może być lokowanie magazynów blisko dużych miast. Pozwala to skrócić czas dostaw, a także drogi, jaką muszą pokonać ciężarówki. FM Logistic wdrożył już takie rozwiązania na terenie Europy. Dzięki optymalnemu rozmieszczeniu magazynów, możliwa jest szybka dostawa towaru do miejsc docelowych. Krótszy dystans do pokonania oznacza natomiast mniejszą emisyjność transportu – tłumaczy Katarzyna Gorzyńska.

Sposoby na zrównoważone opakowanie

Współczesny rynek oferuje szereg rozwiązań, dzięki którym dostawa produktów może stać się bardziej zrównoważona. Kartonowe opakowania docinane na wymiar są już standardem. Plastik można wyeliminować nawet w takich elementach jak folia stretch czy folia bąbelkowa, które mają swoje papierowe zamienniki. Kluczowe staje się maksymalne wykorzystanie materiałów do pakowania, np. wypełniaczy papierowych, a także stawianie na opakowania wykonane z surowców z recyklingu i poddające się recyklingowi lub nadające się do ponownego użycia. Nawet, jeśli nie wszędzie możliwe jest całkowite odejście od plastiku, wiele zrównoważonych rozwiązań daje się zaadoptować.

- Specyfiką branży kosmetycznej jest to, że dużą rolę w kontakcie z klientem odgrywa estetyka, także w zakresie pakowania. Użycie papierowych ścinków czy perforowanego kartonu jako wypełniacza może więc tutaj nie być najlepszym rozwiązaniem. Ze względu na lepszą ochronę przed wilgocią, konieczne staje się czasem zastosowanie plastikowej folii. Jednak i tu wiele się zmienia, a coraz częściej zauważane jest wykorzystanie tworzyw biodegradowalnych. Obserwujemy także trend, w którym całkowicie eliminowane jest opakowanie jednostkowe. Opracowany przez nas raport „Unpacking the question of packaging-free” wskazuje, że zwłaszcza w przypadku sypkich produktów spożywczych, upowszechnia się zakup do własnego opakowania. Widać to jednak także w branży kosmetycznej i produktów typu refill n sprzedawanych w opakowaniach do ponownego napełnienia – dodaje Katarzyna Gorzyńska z FM Logistic.

Zrównoważony rozwój nie dotyczy tylko największych

Rynek kosmetyczny wyróżnia to, że w większości stanowią go małe przedsiębiorstwa. W Polsce jest zarejestrowanych 1310 firm z sektora produkcji kosmetyków, z czego 94 proc. stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Oznacza to, że nowe regulacje w zakresie zrównoważonego rozwoju będą dotyczyły nie tylko największych. Każda firma branży kosmetycznej musi opracować swoją własną strategię w tym zakresie. W obszarze transportu i pakowania nieocenionym wsparciem mogą być jednak działający na rynku operatorzy logistyczni.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Opakowania
19.12.2024 10:12
Notino wysłało w tym roku klientom 25 mln zamówień – to stan na początek grudnia
Największe zapotrzebowanie na usługę elegackiego opakowania zakupu w Notino jest właśnie teraz, w okolicach świąt Bożego Narodzeniafot. Notino IG

Mimo że Święta Bożego Narodzenia jeszcze przed nami i wiele prezentów zostanie jeszcze wysłanych, Notino przedstawiło już w pierwszej połowie grudnia swoj podsumowanie mijającego roku z perspektywy działu logistyki i opakowań.

Notino w swoim komunikacie, podsumowującym tegoroczne osiągnięcia działu logistyki i opakowań, opublikowanym na platformie LinkedIn, podkreśla, że rok 2023 był dla firmy niezwykle udany.  

“Z dumą informujemy, że w 2023 roku zrealizowaliśmy prawie 25 milionów zamówień we wszystkich naszych centrach dystrybucyjnych” – podało Notino. Z tej liczby większość zamówień (prawie 20 mln) spakowano i wysłano z magazynu Notino w czeskim Rajhradzie.

Jakie usługi pakowania cieszyły się największym zainteresowaniem klientów Notino w 2024 roku?

image
Prawie co czwarta paczka w magazynach Notino została przygotowana na automatycznych liniach pakujących
fot. Notino LinkedIn

Najwięcej, bo prawie dwie trzecie zamówień (16,7 mln paczek) było zapakowane w standardową folię bąbelkową. Automatycznie zapakowano ponad 6 mln zamówień – czyli prawie co czwarta paczka została przygotowana na automatycznych liniach pakujących. Jak zaznacza Notino, w nadchodzących latach ta proporcja powinna wzrastać.

1,7 mln paczek (7 proc. z ogółu zamówień) zostało opakowanych w sposób ekologiczny, czyli w materiały pochodzące z recyklingu, nie zawierające plastiku. Obecnie klienci sklepu internetowego Notino przy wyborze przesyłki eko dopłacają 4,90 zł.

Natomiast ponad 420 tys. zamówień (1,7 proc.) zostało na życzenie klientów opakowane w wersji prezentowej. W przypadku tej usługi dodatkowy koszt dla klienta to 24 zł. Jak zdradza Notino, największe zapotrzebowanie na taką usługę jest właśnie teraz, w okolicach świąt Bożego Narodzenia, a także w lutym przy okazji Walentynek.

Jak podsumowuje Notino, do końca roku pozostały jeszcze dwa gorące, obfitujące w zamówienia tygodnie, które wpłyną na końcowe wyniki.

Czytaj też: Bartosz Kliś, Notino: Dla nas nie ma granicy między online a offline

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
16.12.2024 08:00
Jarosław Tabienko, Delko: Rośnie znaczenie wartości, które reprezentuje marka
Mamy obecnie nasycenie sklepów i mniejszą dynamikę rozwoju, zatem walka cenowo-promocyjna będzie jeszcze bardziej natężona i będzie dominować w przekazach sieci handlowych - uważa Jarosław TabienkoLinkedIn

Rok 2025 rysuje się jako okres dynamicznych zmian na rynku FMCG, napędzanych zarówno czynnikami gospodarczymi, jak i ewoluującymi oczekiwaniami konsumentów i inflacją - mówi Jarosław Tabienko, członek zarządu Delko SA.

Jak wyglądają scenariusze i największe wyzwania dla rynku FMCG na 2025 rok? 

Tempo wzrostu cen może nieco wyhamować, ale inflacja prawdopodobnie pozostanie na poziomie zbliżonym do lat poprzednich, co wpłynie na siłę nabywczą konsumentów i skłoni ich do poszukiwania tańszych alternatyw.

Jeśli chodzi o dostawców, wielu z nich napotyka na barierę popytową, co hamuje inflację, a nawet obniża ceny na wybrane grupy produktów. Dla nich wyzwanie nadal stanowić będą zakłócenia w łańcuchach dostaw, spowodowane m.in. pandemią i konfliktami geopolitycznymi. Jednocześnie obserwujemy, że będziemy musieli inwestować w dywersyfikację źródeł zaopatrzenia i budowanie bardziej odpornych modeli logistycznych.

2025 będzie rokiem rosnących kosztów produkcji przez takie czynniki, jak wzrost cen surowców, energii i pracy. Dlatego pracujemy nad  poszukiwaniem nowych rozwiązań optymalizacyjnych, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów.

Czy można spodziewać się w nadchodzącym roku poprawy koniunktury?

Obserwowany trend powrotu konsumentów do marek producenckich jest z pewnością interesujący i wskazuje na kilka istotnych zmian, zachodzących na rynku. Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę nie tylko na cenę, ale również na jakość, pochodzenie produktu, a także wartości, które reprezentuje marka. To może oznaczać, że są gotowi zapłacić więcej za produkt, który spełnia ich oczekiwania pod względem jakości i odpowiada ich przekonaniom. 

Konsument jest dziś bardziej świadomy, wymagający i skłonny do porównań. Jednocześnie jest też bardziej emocjonalny i kieruje się nie tylko racjonalnymi argumentami, ale także wartościami, które dana marka reprezentuje. 

Konsumenci będą coraz bardziej świadomi ekologii i zdrowia, preferując produkty naturalne, organiczne i lokalne. Dlatego, aby sprostać zmieniającym się trendom i oczekiwaniom klientów, mamy w swojej ofercie ponad 20 tys. produktów. 

Czytaj teżRadosław Jonas, Błysk: Nieprzewidywalność i zmienność rynku to główne wyzwania [SONDA: Prognozy 2025]

Jak widzi Pan przyszłość wojen cenowo-promocyjnych w 2025 roku? Czy klienci mogą spodziewać się tu spadku intensywności?

Pytanie o intensywność wojny cenowo-promocyjnej w 2025 roku jest niezwykle istotne dla przedsiębiorców, konsumentów i analityków rynku. Odpowiedź zależy od wielu czynników, które wciąż podlegają zmianom – kluczowe są tu przede wszystkim  sytuacja gospodarcza, tempo wzrostu gospodarczego, inflacja, stopy procentowe, kursy walut. Wszystko to ma bezpośredni wpływ na siłę nabywczą konsumentów i zdolność firmy do prowadzenia agresywnych działań promocyjnych. 

Mamy obecnie nasycenie sklepów i mniejszą dynamikę rozwoju, zatem walka cenowo-promocyjna będzie jeszcze bardziej natężona i będzie dominować w przekazach sieci handlowych.

Konsument jest dziś bardziej świadomy, wymagający i skłonny do porównań. Jednocześnie jest też bardziej emocjonalny i kieruje się nie tylko racjonalnymi argumentami, ale także wartościami, które dana marka reprezentuje. 

Czego nauczył firmę rok 2024? I jak wykorzystacie te doświadczenia w nadchodzącym roku? 

Rok 2024 był dla branży okresem intensywnych zmian, które zmusiły naszą firmę do szybkiej adaptacji i poszukiwania nowych rozwiązań. Kluczowe trendy, takie jak rosnąca presja pracowników na podwyżki czy rosnące dynamicznie koszty działalności miały znaczący wpływ na strategie biznesowe. 

Dywersyfikujemy bazę dostawców, aby zapewnić ciągłość oferty, będziemy również stawiać na długoterminową współpracę z partnerami biznesowymi.

Czytaj też: Marcin Bartoszyński, Wojciech Kuchnowski, PGD Polska: Dystrybutorzy będą szukać nowych źródeł dostaw [SONDA: Prognozy 2025]

Jakie trendy konsumenckie będą kształtowały branżę FMCG? 

Branża FMCG jest niezwykle dynamiczna i podlega ciągłym zmianom, które napędzane są przez ewoluujące potrzeby konsumentów, postęp technologiczny oraz globalne wydarzenia. Konsumenci coraz bardziej świadomie podchodzą do swojego zdrowia i wpływu swoich wyborów na środowisko: poszukują produktów naturalnych, organicznych, wegańskich i bezglutenowych. 

Rosnąca popularność zakupów online oraz oczekiwanie konsumentów na spójne doświadczenie zakupowe zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online, napędzają rozwój strategii omnichannel.

Jak wyglądają plany rozwojowe i inwestycyjne Delko na 2025 rok? 

Delko SA będzie skupiać się na automatyzacji procesów biznesowych, wykorzystaniu danych oraz optymalizacji kosztów działalności organizacji. Aby utrzymać konkurencyjność, będziemy intensywniej wprowadzać na rynek nowe produkty i poszerzać swoją ofertę o nowe kategorie. 

Rozwój sieci dystrybucji hurtowej oraz rozwój sieci sprzedaży detalicznej to kolejne obszary, które mogą być przedmiotem zainteresowania Delko. W kolejnych latach chcielibyśmy umacniać swoją pozycję na rynku hurtowym jako lider dystrybucji w branży poprzez  zrównoważony rozwój oraz nowe produkty i kategorie. 

Materiał został opublikowany w skróconej wersji w najnowszym wydaniu magazynu "Wiadomości Handlowe" (nr 6/2024)

Delko SA jest firmą handlową produktów FMCG, w swojej ofercie ma m.in. środki czystości, chemię gospodarczą, artykuły przemysłowe, kosmetyki, produkty higieniczne oraz opakowania. Wśród dystrybuowanych producentów znajdziemy takie firmy, jak GSK, Coty, Bielenda, Eveline Cosmetics, Garnier, Henkel, L’Oreal, Nivea, Pharma CF, Zeva czy Unilever.

Sprzedaż towarów prowadzona jest przez kanał hurtowy, detaliczny oraz e-commerce.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. grudzień 2024 20:24