StoryEditor
Hurt i dystrybucja
19.12.2023 10:49

Katarzyna Szafraniec-Leśniak, Orbico Salon Professional: Rynek fryzjerski boryka się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Odbija się to na wyborze marek do pracy w salonach [Trendy w biznesie 2024]

Katarzyna Szafraniec-Leśniak, managing director area Salon Professional w Orbico, odpowiedzialna między innymi za biznes w Polsce (trzecia z lewej). Na zdjęciu także (od lewej): Robert Grzyb, prezes Orbico Polska, Mariusz Latos, dyrektor zarządzający Orbico Suply, Tomasz Czuchnowski, dyrektor zarządzający Orbico Beauty, Anna Szpitalny, dyrektor operacyjna Orbico Polska oraz Eddy Malky, dyrektor zarządzający Orbico Style   ,     / mat. prasowe Orbico
Salony fryzjerskie borykają się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności. Część z nich, myśląc o zredukowaniu tych obciążeń, rozważa przejście na tańsze produkty, na bazie których będą świadczyć swoje usługi. Z jednej strony poprzez platformę B2B oraz nową platformę e-learningową będziemy je lojalizować i pokazywać korzyści z pracy na markach, które oferujemy, a z drugiej – zgodnie ze strategią potwierdzoną z Wella Company – będziemy wprowadzać profesjonalne produkty do kanału drogeryjnego – zdradza Katarzyna Szafraniec-Leśniak, managing director area Salon Professional, odpowiedzialna między innymi za biznes w Polsce.

Jakich wyzwań i zagrożeń biznesowych spodziewacie się Państwo w nadchodzącym roku?

 

Rynek fryzjerski to głównie drobny biznes, który boryka się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności i to niestety odbija się też na wyborze marek do pracy w salonach. Nadchodzący rok nie przyniesie tu zmian na lepsze. Właściciele zakładów szukają oszczędności i zdarza się, że podejmują decyzje o zmianie marek na tańsze, czasem w ramach naszego portfolio, a czasem niestety tracimy salon jako klienta.

Wyzwaniem i zarazem naszą rolą jako dystrybutora Wella Company jest nieustanne pokazywanie przewagi jakościowej marek z portfolio firmy i uzmysławianie, że salony powinny budować swoją przewagę jakością świadczonych usług. A wtedy na lojalnego i zadowolonego klienta dużo łatwiej jest przenieść część kosztów wynikających ze wzrostu cen opłat za wynajem, energię czy za produkty, z których korzystają podczas wykonywania usług. I takie właśnie postępowanie rekomendujemy naszym klientom – stawianie przede wszystkim na jakość po stronie usług i produktów.

 

W roku turbulencji gospodarczych dużym wyzwaniem jest umiejętne zarządzanie asortymentem, cenami i budowanie marż. Jak firma będzie pracowała nad tymi obszarami biznesu?

 

Z pewnością będziemy dostosowywać się do sytuacji i w miarę możliwości wprowadzać nowe marki. Jednak nie rezygnujemy z naszej podstawowej zasady, którą jest niepodejmowanie współpracy z markami konkurencyjnymi w stosunku do tych, które już mamy w portfolio.

Duże nadzieje wiążemy z rozwojem platformy sprzedażowej B2B, która pozwala na automatyzację zarządzania różnymi kanałami sprzedaży oraz optymalizację w zakresie marży.

 

Co będzie priorytetem dla firmy w nadchodzącym roku? Jaki macie plan na wypadek, jeśli nie uda się Wam zatrzymać przy sobie części salonów, które ograniczając koszty, zdecydują się jednak na wybór tańszych produktów spoza Waszego portfolio?

 

Pomimo tych zagrożeń wciąż widzimy sporo szans na rozwój w 2024 roku. Jedną z nich będzie wejście do nowych kanałów sprzedaży. Zgodnie ze strategią ustaloną z naszym kluczowym partnerem – firmą Wella Company – będziemy wprowadzać profesjonalne produkty także do kanału drogeryjnego.

Jednak w obszarze Salon Professional nieustannie skupiamy się na bezpośredniej współpracy z salonami i na pozyskiwaniu nowych klientów. Taki plan dotyczy również przyszłego roku. Ważny dla nas będzie dalszy rozwój platformy B2B, stworzenie platformy e-learningowej dla salonów oraz modyfikacja aktualnego programu lojalnościowego. Mamy nadzieję, że wszystkie te działania wzmocnią lojalność naszych dotychczasowych klientów profesjonalnych i przyciągną wielu nowych.    

 

Orbico Salon Professional jest dystrybutorem marek: Wella Professionals, Londa Professional, Nioxin, System Professional, Sebastian Professional, Sebman, Valera, Fromm i OPI. Oprócz oferty dla salonow Orbico jest też dystrybuterem marek drogeryjnych, takich jak Clarins, Isa Dora czy Tangle Teezer.

 

Czytaj też: Tomasz Czuchnowski, Orbico: Nie unikniemy kolejnych podwyżek cen, co wzmocni marki własne i najtańszą ofertę kosmetyczną

 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
18.02.2025 15:10
Tesori D’Oriente podsumowało sprzedaż na platformie Allegro za 2024 rok
Dla nas kluczowym czynnikiem stanie się integracja obu kanałów – offline i online – i stworzenie takiego doświadczenia zakupowego, które zaspokoi potrzeby obu grup konsumentów – uważają Paweł Szuba, prezes zarządu spółki Corri (z lewej) i Łukasz Młynarczyk, członek zarządu CorriCorri mat.prasowe

Marka Tesori D’Oriente podsumowała swoje wyniki sprzedaży na platformie Allegro za cały 2024 rok. Szczególnie dobre wyniki włoska marka osiągnęła w kategorii płynów do płukania tkanin, zajmując drugie miejsce tuż za popularnym od lat na polskim rynku Lenorem. Warto podkreślić też dobre wyniki Tesori w innych “pachnących kategoriach”.

Poniższa tabela pokazuje sprzedaż w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku produktów z kategorii płynów do płukania na Allegro – najpopularniejszej platformie zakupowej w Polsce, i zarazem jednej z największych firm e-commerce w Europie. Każdego miesiąca zakupy robi tam ok. 17 mln użytkowników, zestawienie daje zatem znakomity obraz popularności konkretnych produktów i marek na rynku.  

image
Płyny do płukania, zestawienie za 2024 rok
źródło: Allegro

Jeśli chodzi o płyny do płukania, to w rocznym zestawieniu pod względem udziału w liczbie transakcji Tesori d’Oriente uplasowało się na drugiej pozycji z wynikiem 19,67 proc., osiągając minimalnie gorszy wynik od zdobywcy pierwszego miejsca, czyli Lenora (19,73 proc.). Trzecie w kolejności Coccolino zdobyło niecałe 11 proc.

Jeśli chodzi o udział w wartości sprzedaży, Lenor może się pochwalić wynikiem 27,74 proc., Tesori d’Oriente – 15,77 proc., a Coccolino – 14,29 proc.

Tesori próbuje zawojować polski rynek równie skutecznie także w innych kategoriach produktowych, w których dla konsumenta ważnym kryterium wyboru jest piękny, jakościowy i przyjemny zapach.

W kategorii odświeżaczy powietrza (gdzie wliczone zostały również patyczki zapachowe) niekwestionowanym liderem sprzedaży na platformie Allegro okazał się w 2024 roku Air Wick – marka ta zgarnęła prawie ćwierć całego tortu w tej pachnącej kategorii (26,66 proc. udziału w liczbie transakcji). Do top10 w kategorii odświeżaczy trafiło również Tesori d’Oriente z wynikiem 3,54 proc. (dla porównania: popularny Ambi Pur znalazł się zaledwie o jedno miejsce wyżej, zdobywając 4,34 proc.).

Trzecia pachnąca kategoria, w której Tesori d’Oriente osiągnęło zadowalające wyniki sprzedaży na Allegro, to płyny, emulsje, olejki i pianki do kąpieli. Tu włoska marka znalazła się w topie sprzedaży wśród takich graczy, jak Avon (18,01 proc. udziału w liczbie transakcji), Ziaja (9,99 proc.), Malizia (9,03 proc.) czy Biały Jeleń (4,46 proc.). 

Tesori d’Oriente w kategorii pachnących kosmetyków do kąpieli uzyskał w 2024 roku 7,55 proc. udziału w liczbie transakcji, natomiast udział tej marki w wartości sprzedaży wyniósł 5,98 proc.

Bardzo nas cieszy rosnąca popularność oferowanych przez nas produktów. Oczywiście jesteśmy pozytywnie zaskoczeni skalą zainteresowania klientów między innymi płynami do płukania marki Tesori d’Oriente. Widzieliśmy w dotychczasowych danych sprzedażowych, że możemy w rynku e-commerce powalczyć o podium. Teraz skupiamy się bardzo mocno na rozszerzeniu dostępności produktów w sklepach stacjonarnych –  komentuje wyniki sprzedaży na platformie Allegro Paweł Szuba, prezes zarządu spółki Corri, będącej dystrybutorem marki Tesori d’Oriente. –  Tak naprawdę miejsce w rankingu ma drugorzędne znaczenie. Najważniejsze jest zadowolenie klientów, bo gdy oni wracają po dany produkt, to o miejsce w rankingu można być spokojnym – podkreśla prezes.

Jak dodaje Łukasz Młynarczyk, członek zarządu Corri, dostępność produktów na półkach stacjonarnych może wpływać na dynamikę sprzedaży w e-commerce, zwłaszcza w branży kosmetycznej i chemicznej, gdzie klienci często wolą osobiście zobaczyć i dotknąć produkt przed zakupem. 

Dla nas kluczowym czynnikiem stanie się integracja obu kanałów – offline i online – i stworzenie takiego doświadczenia zakupowego, które zaspokoi potrzeby obu grup konsumentów. Jeśli chodzi o Tesori d’Oriente, to niesamowite, jak marka potrafi rozszerzać swoją ofertę i tworzyć produkty, które stają się synonimem luksusu i wyjątkowego doświadczenia. To wspaniale, że klienci coraz bardziej doceniają całą gamę, nie tylko koncentraty do płukania, ale i kosmetyki do pielęgnacji ciała. Wyjątkowe zapachy inspirowane orientem mają coś magicznego, i łatwo się w nich zakochać!

– mówi prezes Corii, Paweł Szuba.

Jak zwracają uwagę specjaliści od rynku, dobre samopoczucie (wellbeing) nabiera coraz większego znaczenia przy wyborze przez konsumentów kosmetyków, a nawet produktów do domu czy chemii gospodarczej.

Coraz częściej dla klienta to zapach staje się kluczowym czynnikiem wyboru – nie tylko w przypadku kategorii pod tym względem oczywistych (perfumy, aromatyczne patyczki i zapachy do pomieszczeń), ale też takich, gdzie przez lata wydawało się, że zapach stanowi dla klienta mniej ważny czynnik wyboru (płyny do kąpieli, płyny do płukania, a nawet chemia gospodarcza). Dlatego wielu konsumentów jest skłonnych zapłacić przysłowiowe kilka złotych więcej i zakupić produkt, który dodatkowo wpłynie swoim przyjemnym zapachem na poprawę samopoczucia i wellbeing osoby, czyszczącej kuchnię, myjącej wannę lub podłogę w mieszkaniu. 

W przypadku płynów do płukania długotrwały, intensywny zapach staje się obecnie kluczowym parametrem dla większości klientów, stojących przed półką z dziesiątkami porównywalnych (jeśli chodzi o działanie, skład czy ceny) produktów. Dlatego coraz więcej marek wypuszcza nowe warianty zapachowe swoich produktów, nawiązujących np. do ekskluzywnych, wysokopółkowych perfum.

Trend wellbeingu wpływa na rozwój chemii gospodarczej (z płynami do płukania na czele), produkty są wzbogacane np. o olejki eteryczne i nuty relaksacyjne, które mają pozytywny wpływ na samopoczucie użytkowników. 

Czytaj też:

Santander: 41 proc. Polaków częściej wybierało w 2024 r. zakupy stacjonarne niż internetowe

Wyniki sprzedażowe Unilever za 2024 ze wzrostem – to zasługa segmentów beauty i wellbeing

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
13.02.2025 12:44
Shein przenosi część produkcji do Wietnamu, chce złagodzić konsekwencje ceł Trumpa
Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na obecny model biznesowyShutterstock

Chińska platforma internetowa zwiększa swoją bazę produkcyjną w Wietnamie, aby złagodzić spodziewane skutki rosnących amerykańskich ceł na swój łańcuch dostaw.

Gigant fast fashion, chcąc zminimalizować skutki zapowiedzi Donalda Trumpa, przenosi część swojej produkcji poza Chiny. To efekt usunięcia przez amerykańskiego prezydenta zasady „de minimis”, która zezwalała na bezcłowy import towarów o niskiej wartości. 

Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na swój model biznesowy, który w znacznym stopniu opiera się na produkcji w Chinach. Konkurencyjne koszty pracy i obecna infrastruktura produkcyjna Wietnamu sprawiają, że jest to dla chińskiego giganta opłacalna alternatywa.

Obecne umowy o wolnym handlu, takie jak funkcjonujące porozumienie między Wietnamem a krajami UE, dają na razie Shein możliwość ominięcia kosztownych ceł przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do rynków zachodnich i azjatyckich.

Shein nadal bazuje produkcyjnie w głównym stopniu na Chinach, a jego ekspansja do Wietnamu jest przykładem szerszego trendu w branży modowej w kierunku dywersyfikacji łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia ryzyka, związanego ze wzrostem taryf i niestabilnością geopolityczną - ocenia portal retailgazette.com.uk.

Działania Shein, mające na celu dywersyfikację łańcucha dostaw, odbywają się w trakcie  rosnącej presji na wycenę. Shein prawdopodobnie rozważa obniżenie wyceny przed planowanym IPO w Londynie, a szacunki wskazują na możliwość redukcji z 90 do 50 mld dolarów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 11:07