StoryEditor
Hurt i dystrybucja
03.12.2024 14:47

ID Logistic: Wysokie koszty barierą we wdrażaniu AI w logistyce kontraktowej

Ponad połowa firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion & beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej, dostrzega w AI narzędzie do usprawnienia operacji, a 40 proc. zwraca uwagę na możliwość obniżenia wydatków – wynika z najnowszego raportu ID Logistics „Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?”. Mimo to, jedynie co piąta firma aktywnie korzysta z rozwiązań opartych na AI, głównie ze względu na wysokie koszty wdrożeń, które dla 55 proc. respondentów stanowią główną barierę.

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wykorzystuje tylko 21 proc. badanych firm. Wśród aktywnie wykorzystujących tę technologię dominują przedstawiciele sektora e-commerce (28 proc. firm z tej branży). Do wdrażania tej technologii bardziej skłonne są też przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku przychody powyżej 20 mln zł, a swoją działalność prowadzą w Polsce i Unii Europejskiej (33 proc.).

Korzyści z wdrażania AI

Zdaniem większości ankietowanych przedstawicieli firm, wdrożenie sztucznej inteligencji nie jest warunkiem decydującym o ich przetrwaniu na rynku. Co trzeci pytany uważa jednak, że firma, w której pracuje powinna stale inwestować w oparte o tę technologię rozwiązania, ponieważ redukują one koszty operacyjne firmy.

– Sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie, wywierając znaczący wpływ na wszystkie sektory gospodarki, w tym także logistykę. Dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań, firmy mogą uzyskać wyraźny wzrost efektywności operacyjnej. Takie oczekiwania widzimy także w odpowiedziach respondentów biorących udział w badaniu na potrzeby naszego raportu. Jednocześnie, kluczowe dla logistyki jest wprowadzanie niezawodnych rozwiązań, które gwarantują stabilność i bezpieczeństwo łańcuchów dostaw – komentuje Marcin Smoła, dyrektor operacyjny ID Logistics Polska.

Jak wynika z odpowiedzi przedstawicieli branż badanych na potrzeby raportu, najważniejszą korzyścią płynącą z wdrażania sztucznej inteligencji jest przyspieszenie procesów (57 proc.) oraz redukcja kosztów (40 proc.). Taka automatyzacja powtarzalnych zadań pozwala firmom na efektywniejsze zarządzanie zasobami, wpływając na poprawę wydajności operacyjnej. Dodatkowo, 37 proc. przedsiębiorstw widzi duży potencjał AI w optymalizacji ich logistyki. Do innych zalet wdrożeń AI zaliczają się dokładniejsze statystyki i raportowanie (32 proc.), zmniejszenie liczby błędów (31proc.), zwiększenie bezpieczeństwa (22 proc.) oraz lepsze pozyskiwanie danych (22 proc.).

Co hamuje wdrażanie AI?

Wysokie koszty są największą barierą we wdrażaniu AI dla 55 proc. przedsiębiorstw biorących udział w badaniu. Wydatki często wiążą się z koniecznością modernizacji istniejącej infrastruktury oraz integracji nowych rozwiązań z aktualnymi procesami.

39 proc. firm ma problem z implementacją AI w dotychczasowych strukturach operacyjnych.

44 proc. respondentów wyraża obawy związane ze zbyt szybkim rozwojem sztucznej inteligencji. Taki pogląd podzielają badani, z wszystkich branż, niezależnie od wielkości firmy czy rynku, w którym działają. Niepewność rodzi w nich wpływ AI zarówno na przyszłość zatrudnienia, jak i w kontekście długofalowych konsekwencji wdrożeń.

Raport "Czy AI wspiera logistykę kontraktową w Polsce?" został zrealizowany na zlecenie ID Logistics, w trzecim kwartale 2024 roku, przez agencję badawczą K+ Research by Insight Lab. Projekt został przeprowadzony z wykorzystaniem triangulacji metod badawczych. W jego ramach zrealizowano badania ilościowe oraz jakościowe klientów B2B metodą ankiety telefonicznej wspomaganej komputerowo (CATI). W badaniu ilościowym wzięło udział 400 przedstawicieli firm z branż FMCG, retail, e-commerce oraz fashion&beauty, specjalizujących się w obszarze logistyki kontraktowej. Dobór próby badawczej miał charakter losowo-kwotowy. Założenie kwot dotyczyło branży oraz zakresu obowiązków respondentów w ramach firmy, w której pracują.

Grupa ID Logistics, zarządzana przez Erica Hémara, jest międzynarodowym operatorem logistyki kontraktowej, z przychodami na poziomie 2,75 mld EUR w 2023 r. ID Logistics zarządza 400 lokalizacjami w 18 krajach, dysponuje 8 mln mkw. powierzchni magazynowej w Europie, Ameryce, Azji i Afryce. Zespół ID Logistics tworzy 38 000 pracowników.  

ID Logistics Polska S.A. specjalizuje się w logistyce kontraktowej dla branży retail, FMCG, e-commerce, beauty, fashion i dóbr luksusowych. Zarządza obecnie 29 centrami logistycznymi i 14 centrami przeładunkowymi, o powierzchni magazynowej ponad 1,2 mln mkw., przeznaczonej dla realizacji projektów: B2B, e-commerce oraz multichannel.  

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
09.12.2024 11:00
Marcin Bartoszyński, Wojciech Kuchnowski, PGD Polska: Dystrybutorzy będą szukać nowych źródeł dostaw [SONDA: Prognozy 2025]
Marcin Bartoszyński, członek zarządu PGD Polska, wiceprezes zarządu Drogerie Jasmin (z prawej) i Wojciech Kuchnowski, członek zarządu PGD Polska.fot. PGD

Odwrót koncernów od budowania dystrybucji w kanale tradycyjnym, wojna prowadzona przez dyskonty – to działania, które mają istotny wpływ na funkcjonowanie handlu detalicznego i firm dystrybucyjnych. Być może pojawią się ruchy konsolidacyjne w „tradycji”, przynajmniej na poziomie asortymentowym – mówią Marcin Bartoszyński, członek zarządu PGD Polska, wiceprezes zarządu Drogerie Jasmin i Wojciech Kuchnowski, członek zarządu PGD Polska.

Jakie wyzwania przynosi nowy rok dla firm dystrybucyjnych działających w sektorze kosmetycznym?

Nastąpił wyraźny odwrót koncernów od budowania dystrybucji w kanale tradycyjnym. Może to być zarówno zagrożeniem jak i szansą. Z jednej strony drastyczne ograniczenie sił sprzedaży, przesunięcie budżetów, z drugiej pojawia się przestrzeń na wypełnienie luki w łańcuchu dystrybucji, która – jak wierzymy – powinna być wypełniona.

Zmiany w popycie są bardzo zauważalne. Przesunięcie aktywności zakupowych konsumentów dotyczących towarów masowych do kanału nowoczesnego, spowodowało znaczny wzrost popytu na produkty sezonowe, okazjonalne, niszowe. To powoduje konieczność modyfikacji profilu asortymentowego firm dystrybucyjnych, poszukiwania nowego asortymentu, nowych źródeł dostaw.

Wyzwaniem w nadchodzącym roku będą zapewne zmiany w prawodawstwie. Zarówno dotyczące prawa pracy, jak i specyficznych przepisów dotyczących naszej branży, np. oznakowania produktów. Niektóre wytyczne wynikające z prawa unijnego wydają się kontrowersyjne a wręcz rodzące zagrożenie.

Wydaje się, że ostra walka między wiodącymi sieciami dyskontowymi nie osłabnie. To oczywiście będzie wyzwaniem dla tradycyjnego detalu. Zastanawiamy się, czy w obliczu bardzo realnego zagrożenia można się spodziewać ruchów konsolidacyjnych w „tradycji”, chociażby na poziomie asortymentowym. Być może jest to szansa na rozwój kanału i realne przeciwstawienie się sieciom dyskontowym.

Przyszły rok prawdopodobnie przyniesie wzrost kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw, więc ich optymalizacja stanie się jednym z kluczowych wyzwań i trzeba się na to dobrze przygotować. Optymalizacja bazy logistycznej, infrastruktury, powinna przebiegać w taki sposób, żeby utrzymać rozwój firmy i nie ograniczać jej podstawowych kompetencji.

Jakie inwestycje będą więc kluczowe dla PGD Polska?

Planujemy poważne zmiany w strukturze logistycznej. Restrukturyzacja oddziału w Warszawie i przystosowanie go do nowych funkcji związanych z rozwojem firmy pociągnęły za sobą konieczność gruntownej zmiany koncepcji funkcjonowania  regionu. Ten projekt został z sukcesem wdrożony i będzie kontynuowany w przyszłym roku.

Przygotowujemy się też do rozbudowy jednego z naszych centrów logistycznych i znacznego podniesienia jego wydajności. Będzie to podstawą kolejnych zmian i budowania nowych możliwości firmy.

Będziemy inwestować w nowoczesne technologie i wiążemy z tym poważne nadzieje. Trzeba w tym obszarze zaznaczyć wykorzystanie narzędzi AI.

I wreszcie inwestycje w zasoby ludzkie. Jesteśmy po konferencji strategicznej działu sprzedaży, na której potrzeby rozwoju kompetencji miękkich zostały mocno wyartykułowane i zamierzamy iść również w tym kierunku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
09.12.2024 10:00
Radosław Jonas, Błysk: Nieprzewidywalność i zmienność rynku to główne wyzwania [SONDA: Prognozy 2025]
Radosław Jonas, wiceprezes zarządu, Błyskfot. Błysk

Rozwój e-commerce, presja na szybkie dostawy, wchodzące nowe technologie, popularność aplikacji społecznościowych wpływają na biznes i relacje z konsumentem. Wszystkie te czynniki nasilą się w kolejnym roku, co wymusza inwestycje w optymalizacje procesów i dywersyfikację biznesów – mówi Bartosz Jonas, wiceprezes firmy Błysk.

Jakie główne wyzwania stoją przed biznesem, branżą kosmetyczną u progu 2025 r.?

Główne wyzwania stojące przed biznesem w 2025 roku wynikają z wyjątkowej nieprzewidywalności oraz zmian zachodzących na rynku.

Dynamiczny rozwój e-commerce, popularność rozwiązań mobilnych i aplikacji społecznościowych wpływają na relacje z konsumentami, ponieważ to nowoczesne technologie są wykorzystywane do unifikacji  tzw. shopping experience. Dzisiaj właśnie tych doznań, przeżyć oczekuje bardzo świadomy klient, zarówno w sklepie handlu tradycyjnego, jak i w kupując w internecie. Naszym zdaniem te wszystkie zjawiska będą się nasilały w kolejnym roku.

Dlatego w ostatnich latach bardzo zdywersyfikowaliśmy swój biznes na kilka niezależnych obszarów. Błysk dzisiaj to nie tylko dystrybucja chemii gospodarczej i kosmetyków w kanale tradycyjnym, ale również własne portfolio marek, których jesteśmy producentem i zarazem dostawcą do sieci kanału nowoczesnego, m.in. do Hebe, Biedronki i wielu innych.

Eksportujemy też swoje marki na kilkadziesiąt rynków świata. Równocześnie dynamicznie działamy w e-commerce rozwijając własne sklepy oraz jesteśmy na kluczowych platformach sprzedażowych.

Jakie inwestycje były w tej sytuacji kluczowe?

Szeroko rozumiany rynek detaliczny i e-commerce bardzo dynamicznie ewoluuje, co wymusza na takich firmach jak nasza optymalizację procesów logistycznych. Szukaliśmy rozwiązania, które pomogłoby nam dostosować przede wszystkim logistykę do bieżących wymagań rynkowych.

Mając na uwadze stale rosnące koszty utrzymania, presję płacową a przede wszystkim coraz większy problem z pozyskaniem pracowników w 2023 roku podjęliśmy decyzję o wdrożeniu w pełni zautomatyzowanych rozwiązań logistycznych. Wybraliśmy system AutoStore czyli system automatycznego magazynowania i składowania produktów. Pozwala on na optymalizację przestrzeni i maksymalizuje wydajność magazynu, roboty dostarczają produkty bezpośrednio do osoby kompletującej zamówienie w myśl zasady „towar do pracownika”, co finalnie pozwala znacząco obniżyć koszty operacyjne i korzystnie wpłynąć na wskaźnik ROI.

Rozwiązanie AutoStore jest rozwiązaniem bardzo innowacyjnym nie tylko na naszym krajowym rynku, ale i w skali globalnej. W obliczu zachodzących zmian i ciągłej presji na „szybką wysyłkę” jestem przekonany, że wdrażane rozwiązania pozwolą nam zaspokoić potrzeby konsumenckie, zarówno w kanale B2B, jak i w B2C znacznie niższym kosztem aniżeli miało to miejsce do tej pory przy prowadzeniu tzw. magazynu tradycyjnego. Pełne wdrożenie systemu planujemy ukończyć w pierwszym kwartale 2025 r.

Co Pana niepokoi u progu nowego roku?

Z optymizmem patrzymy na kolejny rok, a niepokoi nas sytuacja geopolityczna, głównie wojna za naszą wschodnią granicą.

Czytaj także: Żaneta Gortat-Stanisławska, MG Evolution: Konsumenckie trendy przekładają się na rynek produkcji kontraktowej [SONDA: Prognozy 2025]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. grudzień 2024 13:02