StoryEditor
Hurt i dystrybucja
17.10.2024 16:05

GXO i Henkel rozszerzają współpracę o logistykę dla produktów kosmetycznych

GXO Logistics i Henkel rozszerzyły swoją współpracę we Francji / fot. Claudia ROUX

GXO Logistics i Henkel rozszerzyły swoją współpracę we Francji. Do tej pory GXO zarządzało magazynowaniem, dystrybucją, zwrotami sezonowymi i usługami dla marek koncernuw segmentach prania i pielęgnacji domowej, a teraz rozszerza swoje usługi o logistykę dla kultowych marek kosmetycznych Henkla

Firma GXO Logistics, największy na świecie operator logistyki kontraktowej ogłosił dzisiaj przedłużenie i rozszerzenie współpracy we Francji z koncernem Henkel. GXO zarządza magazynowaniem, dystrybucją, zwrotami sezonowymi i usługami o wartości dodanej dla szeregu marek Henkel w segmentach prania i pielęgnacji domowej, a teraz rozszerza swoje usługi o logistykę dla kultowych marek kosmetycznych koncernu.

GXO zarządza logistyką dla firmy Henkel w magazynie o powierzchni 60 tys. mkw. w okolicy Orleanu w środkowej Francji. Wraz z rozszerzeniem współpracy o logistykę dla produktów kosmetycznych, GXO będzie wdrażać kolejne nowoczesne technologie zapewniające stałą konkurencyjność na miejscu, takie jak rozwiązanie zapewniające widoczność zapasów oraz pick to light wspierające transformację procesów kompletacji i zwiększające wydajność.

GXO świadczy również usługi wartości dodanej w zakresie co-packingu i kontroli jakości transportu dla klientów Henkel we Francji i za granicą. Marki Henkel obsługiwane w tym magazynie to: Super Croix, Xtra, Le Chat, Persil, Mir, Maison Verte, Decolor Stop, K2r, Catch, Fa, Taft, Palette i Schwarzkopf.

Czytaj także: GXO wprowadza humanoidalne roboty do swoich magazynów

Stephane Pujol, szef operacji łańcucha dostaw, Henkel marki konsumenckie we Francji, powiedział: „Od początku naszej współpracy GXO jest naszym zaufanym partnerem. Wspólnie wdrażamy najnowsze technologie, aby jeszcze bardziej usprawnić nasz łańcuch dostaw, oferując naszym klientom najlepsze usługi”.

Henkel i GXO mają wspólne cele zrównoważonego rozwoju i redukcji emisji CO2 w całej swojej działalności. Dlatego GXO zainstalowało na terenie magazynu oświetlenie LED, z systemem wykrywania zmierzchu i ruchu, a nawet posiada stado owiec, aby utrzymać okoliczne tereny zielone w sposób zrównoważony. Aby pójść o krok dalej, Henkel i GXO planują zainstalować panele słoneczne, które mogą pokryć do 50 proc. energii elektrycznej zużywanej przez operacje.

Według Supply Chain Magazine, GXO zajmuje obecnie 2. miejsce wśród najlepszych dostawców usług logistycznych we Francji, zarządzając w 70 centrach logistyką dla klientów z różnych sektorów, w tym e-commerce, handlu detalicznego, FMCG i technologii. We Francji GXO zatrudnia blisko 10 tys. pracowników, a w samym 2023 roku przyjęło ok. tysiąc nowych osób.  

GXO Logistics, Inc. jest największym na świecie operatorem logistyki kontraktowej. Siedziba GXO znajduje się w Greenwich, Conn, USA. GXO zatrudnia ok. 130 tys. pracowników w ponad 970 centrach logistycznych o łącznej powierzchni 20 mln mkw. W regionie Europy Środkowej  (Niemcy, Polska, Czechy i Rumunia) GXO działa od ponad 20 lat, obsługując klientów z branży e-commerce, mody, FMCG i DIY. Specjalizuje się w zaawansowanych rozwiązaniach i usługach logistycznych, takich jak: magazynowanie, przygotowanie zamówień, e-fulfilment, co-packing, zarządzanie zwrotami, zarządzanie naprawami oraz logistyka w kontrolowanej temperaturze, zarówno w obiektach dedykowanych, jak i współdzielonych. W regionie Europy Środkowej.GXO zatrudnia obecnie około 4 tys. pracowników w ponad 30 lokalizacjach o łącznej powierzchni 800 tys. mkw. 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Hurt i dystrybucja
15.10.2024 16:05
Logistyka pomaga branży kosmetycznej działać w sposób bardziej zrównoważony
Logistyka pomaga branży kosmetycznej działać w sposób bardziej zrównoważonyMateriał Partnera

Dynamiczny rozwój polskiej branży kosmetycznej wpływa, na wzrost znaczenia jej roli na rynku europejskim. Według raportu Kosmetyczna Polska. Raport o stanie branży kosmetycznej(1) nasz kraj jest 5 największym eksporterem kosmetyków w Unii Europejskiej. Kierunek w jakim podąża branża stawia przed producentami i podwykonawcami nowe wyzwania. Rozwijający się kanał e-commerce, a także regulacje wprowadzone w ramach europejskiego planu neutralności klimatycznej "Zielony Ład" sprawiają, że kluczowe staje się znalezienie rozwiązań, które z jednej strony nie obciążą nadmiernie budżetów firm, a z drugiej – zoptymalizują procesy operacyjne. W tej kwestii wsparciem mogą służyć firmy logistyczne, które specjalizując się w zakresie usług dodanych (Value Added Services) oraz obsługą outsourcingowanych procesów, mogą pomóc także w kwestii zrównoważonych rozwiązań w zakresie transportu i pakowania.

Wprowadzenie nowych regulacji i standardów ekologicznych stawia przed producentami w różnych branżach nowe wyzwania, ale także otwiera szereg możliwości. Dotychczasowe regulacje sektorów koncentrowały się na zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów, w tym produkcji towarów czy wprowadzania ich do obrotu. Zbliżające się jednak dyrektywy mają dotyczyć wpływu prowadzonej działalności na środowisko, w tym ochrony i adaptacji do zmian klimatu czy zapewnienie bioróżnorodności. Jedną z gałęzi, która bez wątpienia odczuje nadchodzące zmiany jest branża kosmetyczna. Producenci muszą nie tylko dostosować swoje procesy produkcyjne do bardziej ekologicznych norm, ale także przeprojektować opakowania i łańcuchy dostaw, aby spełnić narzucone wymogi. W związku z tym już teraz badają różne możliwości, podejmując m.in. rozmowy z operatorami logistycznymi, których usługi odpowiadają obecnym i przyszłym wymogom „Zielonego Ładu”.

- Firmy logistyczne mają szerokie doświadczenie w wielu rodzajach operacji. Producentom mogą doradzać także w takich kwestiach, jak dobór odpowiedniego opakowania, jego wielkość, materiał oraz wypełniacze. To istotne zwłaszcza dla obszaru e-commerce, gdzie sprzedaż wysyłkowa jest codziennością. Jeśli chodzi o kwestie związane z opakowaniami jednostkowymi to odpowiedzialność spoczywa przede wszystkim na producencie, jednak w temacie opakowań zbiorczych, firma logistyczna może zaproponować wiele zrównoważonych rozwiązań. Dzięki temu wnosi dodatkową wartość w całym łańcuch dostaw – mówi Katarzyna Gorzyńska, Senior Business Development Director, odpowiedzialna za branżę beauty w FM Logistic Central Europe.

Firmy logistyczne jako wsparcie dla branży kosmetycznej

W związku z rozporządzeniem dotyczącym opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), opakowania produktów kosmetycznych będą musiały spełniać znacznie bardziej zrównoważone standardy. Wymogi te obejmują m.in. obowiązek pełnej recyklowalności opakowań do 2030 roku, wykorzystanie tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu pokonsumenckiego (PCR), minimalizację objętości opakowań oraz odpowiednie oznakowanie materiałów opakowaniowych. Wpływ na działalność przedsiębiorstw będą miały również takie regulacje, jak ta dotycząca granicznego podatku węglowego (CBAM) czy normy emisyjności dla pojazdów, w tym transportowych.

Zgodnie z danymi raportu o stanie branży kosmetycznej przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, eksport kosmetyków w Polsce w 2023 roku wyniósł 5,7 mld euro, co przekłada się na wzrost inwestycji branży w różne dziedziny usprawniające jej funkcjonowanie. W ciągu ostatnich 10 lat wyniosły one 3,6 mld zł, z czego 4,2 proc. dotyczyło transportu. Nowe regulacje sprawią, że producenci będą zmuszeni do inwestycji kolejnych środków w zmiany logistyczne, by dostosować swoje linie produkcyjne, a także łańcuchy dostaw. Ważną rolę odegrają w tym także firmy z branży TSL. Przede wszystkim w obszarze transportu, magazynowania, ale i pakowania.

- Oprócz doboru optymalnych opakowań, ważne jest również ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko podczas transportu. By to zrobić, należy odpowiednio zaplanować łańcuch dostaw. Jednym z rozwiązań może być lokowanie magazynów blisko dużych miast. Pozwala to skrócić czas dostaw, a także drogi, jaką muszą pokonać ciężarówki. FM Logistic wdrożył już takie rozwiązania na terenie Europy. Dzięki optymalnemu rozmieszczeniu magazynów, możliwa jest szybka dostawa towaru do miejsc docelowych. Krótszy dystans do pokonania oznacza natomiast mniejszą emisyjność transportu – tłumaczy Katarzyna Gorzyńska.

Sposoby na zrównoważone opakowanie

Współczesny rynek oferuje szereg rozwiązań, dzięki którym dostawa produktów może stać się bardziej zrównoważona. Kartonowe opakowania docinane na wymiar są już standardem. Plastik można wyeliminować nawet w takich elementach jak folia stretch czy folia bąbelkowa, które mają swoje papierowe zamienniki. Kluczowe staje się maksymalne wykorzystanie materiałów do pakowania, np. wypełniaczy papierowych, a także stawianie na opakowania wykonane z surowców z recyklingu i poddające się recyklingowi lub nadające się do ponownego użycia. Nawet, jeśli nie wszędzie możliwe jest całkowite odejście od plastiku, wiele zrównoważonych rozwiązań daje się zaadoptować.

- Specyfiką branży kosmetycznej jest to, że dużą rolę w kontakcie z klientem odgrywa estetyka, także w zakresie pakowania. Użycie papierowych ścinków czy perforowanego kartonu jako wypełniacza może więc tutaj nie być najlepszym rozwiązaniem. Ze względu na lepszą ochronę przed wilgocią, konieczne staje się czasem zastosowanie plastikowej folii. Jednak i tu wiele się zmienia, a coraz częściej zauważane jest wykorzystanie tworzyw biodegradowalnych. Obserwujemy także trend, w którym całkowicie eliminowane jest opakowanie jednostkowe. Opracowany przez nas raport „Unpacking the question of packaging-free” wskazuje, że zwłaszcza w przypadku sypkich produktów spożywczych, upowszechnia się zakup do własnego opakowania. Widać to jednak także w branży kosmetycznej i produktów typu refill n sprzedawanych w opakowaniach do ponownego napełnienia – dodaje Katarzyna Gorzyńska z FM Logistic.

Zrównoważony rozwój nie dotyczy tylko największych

Rynek kosmetyczny wyróżnia to, że w większości stanowią go małe przedsiębiorstwa. W Polsce jest zarejestrowanych 1310 firm z sektora produkcji kosmetyków, z czego 94 proc. stanowią mikroprzedsiębiorstwa. Oznacza to, że nowe regulacje w zakresie zrównoważonego rozwoju będą dotyczyły nie tylko największych. Każda firma branży kosmetycznej musi opracować swoją własną strategię w tym zakresie. W obszarze transportu i pakowania nieocenionym wsparciem mogą być jednak działający na rynku operatorzy logistyczni.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
GXO wprowadza humanoidalne roboty do swoich magazynów
Robot Reflex w magazynach logistycznej firmy GXOfot. GXO

Humanoidalne roboty będą kompletowały zamówienia w magazynach GXO. To efekt podpisanej umowy międzynarodowego operatora logistyki kontraktowej ze startupem humanoidalnym Reflex Robotics.

Wielofunkcyjny humanoid Reflex może płynnie przechodzić między wykonywaniem różnych powtarzalnych zadań takich jak np.: przenoszenie pojemników, wspieranie rozwiązań automatyzacji, czy kompletacja produktów. Tak GXO opisuje zadania robota Reflex, który będzie pracował w magazynach tej globalnej firmy logistycznej.

Wdrożenie robotyki jest wynikiem umowy, którą GXO podpisało z Reflex Robotics –  nowoczesnym startupem humanoidalnym. Wdrożenie ma charakter pilotażowy.

Robot Reflex osiąga zdolność operacyjną w ciągu 60 minut od wdrożenia i może stać się w pełni samodzielny po zademonstrowaniu danego procesu przez człowieka.  

 

– Wiele się nauczyliśmy pracując na miejscu wraz z zespołem GXO i przyspieszyliśmy produkcję naszych robotów, aby wspierać procesy kompletacji i realizacji zamówień oraz podnosić jakość obsługi – stwierdził Ritesh Ragavender, dyrektor generalny Reflex Robotics.

Długoterminowym celem umowy jest wdrożenie robota Reflex na szeroką skalę w operacjach GXO. Logista twierdzi, że ma to zwiększyć przepustowość magazynów i „umożliwić pracownikom GXO wykonywanie bardziej satysfakcjonujących zadań”.

– Cieszymy się z możliwości współpracy z firmą Reflex w celu opracowania aplikacji dla jej robota Reflex do różnych zadań w naszych magazynach. Dzięki naszemu programowi inkubatora operacyjnego wdrażamy najbardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne, które tworzą nową wartość dla naszych klientów, naszej firmy i naszych pracowników – skomentował Adrian Stoch, dyrektor ds. automatyzacji w GXO

GXO wykorzystuje swój program „inkubatora operacyjnego” do  współpracy z wiodącymi programistami i testowania najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych w magazynie stanowiącym laboratorium doświadczalne. Jak poinformowała firma, obecnie robot Reflex pilotażowo pracuje w magazynie, w którym prowadzona jest  wielokanałowa obsługa zamówień dla sprzedawcy detalicznego z listy Fortune 100.  

GXO działa w Europie Środkowej, która obejmuje Niemcy, Polskę, Czechy i Rumunię, od ponad 20 lat, obsługując klientów z branży e-commerce, mody, FMCG i DIY. Specjalizuje się w zaawansowanych rozwiązaniach i usługach logistycznych, takich jak: magazynowanie, przygotowanie zamówień, e-fulfilment, co-packing, zarządzanie zwrotami, zarządzanie naprawami oraz logistyka w kontrolowanej temperaturze, zarówno w obiektach dedykowanych, jak i współdzielonych. GXO zatrudnia obecnie około 4 tys. pracowników w ponad 30 lokalizacjach o łącznej powierzchni 800 tys. mkw. w regionie Europy Środkowej.

Czytaj także: GXO na FBK 2024: Czy tylko Gen Z? Logistyczne odpowiedzi na oczekiwania klientów branży kosmetycznej

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. październik 2024 17:06