Zgodnie z badaniem Blue Media "Finanse Polaków w czasach postpandemicznych", aż 92 proc. respondentów zadeklarowało, że dokonuje zakupów produktów lub usług przez internet. Według raportu E-commerce 2022, aż 77 proc. polskich internautów preferuje zakupy w sieci, przy czym istotne dla nich są działania ekologiczne marek. Blisko połowa badanych (46 proc.) przyznała, że wpływ formy dostawy na środowisko ma dla nich duże znaczenie, zwłaszcza jeśli chodzi o wykorzystanie ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku. Warto jednak zauważyć, że niewielu ludzi zdaje sobie sprawę, że firma nie staje się automatycznie ekologiczna tylko ze względu na stosowane opakowania. Ważne jest także zwrócenie uwagi na sposób pakowania i wysyłki towaru, ponieważ transport pustej przestrzeni generuje ponad 42 tysiące ton niepotrzebnego dwutlenku węgla (CO²). W Polsce obserwuje się niekorzystne zjawisko tzw. air-commerce, które zostało objaśnione przez ekspertów z GlobalSM.
Co to jest air-commerce?
Mówimy o air-commerce, gdy wysyłamy zakupione produkty w nieodpowiednio dobranych opakowaniach. Zbyt duże kartony powodują, że oprócz samego przedmiotu, wewnątrz znajduje się również powietrze. Często nadmiarowa przestrzeń w kartonie jest wypełniana dodatkowymi materiałami, które nie są przyjazne dla środowiska i nie mają związku z ekologią.
Źródło: DS Smith
Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że oprócz zamówionych produktów, jest dostarczane ponad 40 milionów metrów sześciennych powietrza. Oznacza to, że Polacy praktycznie płacą za wysłanie powietrza, które można by zgromadzić w 13,5 tysiącach basenów olimpijskich – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez DS Smith. Taka sytuacja najczęściej jest wynikiem nieodpowiedniego użycia zbyt dużego opakowania.
– Temat plastiku i ogromnej ilości śmieci wydaje się nadbierać rozpędu. Jeżeli branża e-commerce chce nadążać za zmianami oraz trendami, to powinna przyjrzeć się opakowaniom – i nie jest tu mowa jedynie o ich wyglądzie. Nadgorliwość w zabezpieczaniu towaru, czyli wstydliwy trend w polskim e-commercie zwany air-commerce, może przynieść odwrotny skutek. Zbyt duże opakowania często sprawiają, że kurier przewozi przede wszystkim powietrze i wypełniacze. To z kolei oznacza szkody dla środowiska naturalnego, a tego konsumenci mogą nie wybaczyć – powiedziała dla portalu OCH Magazine Beata Grosicka, business development and client service director w GlobalSM.
W raporcie opracowanym na zlecenie DS Smith można odnaleźć kilka niepokojących danych. Zastosowanie nadmiernie dużych opakowań, które nie są dostosowane do rozmiaru przesyłanego przedmiotu, prowadzi według analityków do marnowania ponad 88 tysięcy ton tektury o wartości 43 milionów złotych. Dodatkowo, zużywa się 333 miliony metrów kwadratowych taśmy klejącej używanej do pakowania przesyłek, oraz wykorzystuje się 41 milionów metrów sześciennych wypełniaczy w celu odpowiedniego zabezpieczenia towaru.
– Bardzo często sklepy internetowe i przedsiębiorcy e-commerce wysyłają nam towary w zbyt dużych opakowaniach. Zdarza się, że sami dostajemy wielką przesyłkę, zastanawiamy się, czy zapomnieliśmy o jakichś zakupach, otwieramy ją, w środku mnóstwo wypełniacza i na przykład ładowarka – powiedział portalowi Newseria Damian Kuraś, dyrektor Instytutu ESG.
Czytaj także: Kosmetyk ekologiczny, naturalny, zrównoważony? Wielu konsumentów nie widzi różnicy [EKOBAROMETR]