StoryEditor
Hurt i dystrybucja
30.04.2021 00:00

Delko podaje wyniki finansowe za 2020 rok. Sytuacja firmy jest dobra i powinna się utrzymać

Firma Delko przedstawiła najnowszy raport finansowy, z którego wynika, że jej działalność operacyjna zakończyła się zyskiem w wysokości 24.517 tys. zł i w porównaniu do 2019 r. wzrosła o 25,9 proc. Zysk brutto na działalności gospodarczej wyniósł 24.278 tys. zł, wzrósł o 42,3 proc. r/r. Zysk netto wyniósł 19.657 tys. zł, wzrósł o 47,4 proc. w porównaniu z rokiem obrotowym 2019. Zysk netto na akcję wzrósł z 2,23 zł, w 2019 r. do 3,29 zł w 2020 r.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Grupy Delko jest sprzedaż hurtowa oraz sprzedaż detaliczna dóbr FMCG – wszystkich ważniejszych światowych producentów chemii gospodarczej, artykułów higienicznych, kosmetyków oraz artykułów spożywczych głównie na terenie Polski.

Delko prowadzi również dystrybucję produktów własnych marek. Sprzedaż i dystrybucja jest prowadzona w ramach regionalnych przedstawicieli, przez sieć własnych hurtowni (zorganizowanych w formie zależnych spółek celowych), bezpośrednią obsługę dużych klientów detalicznych oraz sklepy własne.

Jak podają autorzy raportu finansowego Grupy, jej wartość księgowa na akcję wzrosła z 15,16 zł na dzień 31.12.2019 r. do 17,84 zł na dzień 31.12.2020 r., tj. o 17,7 proc. Przychody netto ze sprzedaży w 2020 r. wyniosły 818.333 tys. zł, wzrosły o 8,9 proc. w porównaniu z rokiem obrotowym 2019. Wzrost przychodów związany jest między innymi z nabyciem nowej spółki PH Waldi Sp. z o.o.

Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 33.784 tys. zł. Wysoka dodatnia wartość tych przepływów jest efektem przede wszystkim wysokiego zysku. Przepływy pieniężne netto z działalności inwestycyjnej są ujemne i wyniosły – 5.145 tys. zł. Największe znaczenie miały wydatki na nabycie rzeczowych aktywów trwałych i wydatki na nabycie udziałów w nowych spółkach.

Przepływy pieniężne netto z działalności finansowej są ujemne i wyniosły – 27.904 tys. zł. Największe znaczenie dla tej grupy przepływów miały: spłata kredytów bankowych 15.914 tys. zł, płatności z tytułu rat leasingowych w kwocie 7.842 tys. zł.

Środki pieniężne na koniec roku obrotowego 2020 wynosiły 5.946 tys. zł. i wzrosły o 14,1 proc. do 2019 roku.

"W 2020 r. nie wystąpiły żadne czynniki czy zdarzenia o nietypowym charakterze, które miałyby znaczący wpływ na osiągane wyniki lub które miałyby znaczący wpływ na działalność oraz wyniki finansowe Grupy Kapitałowej w następnych okresach. Spółki Grupy Kapitałowej konsekwentnie realizowały zadania w ramach swoich podstawowych działalności" - napisała spółka w raporcie.

Perspektywy rozwoju działalności i opis istotnych czynników ryzyka i zagrożeń

Wśród szans rynkowych firma wymieniła m.in.:

Rozwój własnej sieci detalicznej w branży chemiczno- drogeryjnej

- Rozwój sieci franczyzowych w obszarze detalicznym w branży chemiczno- drogeryjnej

- Dalszy rozwój sprzedaży produktów chemiczno-drogeryjnych oraz spożywczych pod markami

własnymi DELKO

Działania konsolidacyjne na rynku hurtowym

Wprowadzenie nowoczesnych technik logistycznych

Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w czasie epidemii koronawirusa

Z kolei wśród zagrożeń rynkowych wymieniono:

Wzrost udziału w rynku drogerii sieciowych i dyskontów wpływających negatywnie na sprzedaż w

handlu tradycyjnym

Nagłe zmiany przepisów prawa

-  Brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników

Epidemia koronawirusa  i jej wpływ na gospodarkę na świecie

Brak towaru u dostawców z powodu przerwania łańcucha dostaw

Aktualnie grupa kapitałowa współpracuje z ponad 200 dostawcami chemii gospodarczej, kosmetyków, artykułów higienicznych spożywczych i przemysłowych. Z większością z nich Delko SA jako dostawca do dystrybutorów posiada podpisane umowy handlowe.

Zarząd Delko przewiduje, że dobra sytuacja finansowa Grupy w 2021 roku utrzyma się.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Sieci i centra handlowe
21.01.2025 12:25
Kosmetyki Rihanny zyskują nowego dużego dystrybutora online
Od 22 stycznia klienci Cult Beauty będą mogli kupować bestsellery z Fenty Beautyfentyskin

Marki kosmetyczne Rihanny: Fenty Beauty, Fenty Skin i Fenty Eau de Parfum będą od 22 stycznia dostępne online w brytyjskim sklepie kosmetycznym Cult Beauty.

Rihanna, czyli była piosenkarka, która odniosła globalny sukces dzięki swoim działaniom w biznesie kosmetycznym, wciąż nie ustaje w ekspansji. Marki Fenty Beauty, Fenty Skin i Fenty Eau de Parfum Rihanny wchodzą już 22 stycznia do oferty internetowego sklepu kosmetycznego Cult Beauty.

Rihanna stworzyła Fenty Beauty w 2017 roku, skupiając się początkowo na niezwykle szerokiej, bogatej gamie odcieni podkładów. Dodatkowo opracowane przez Fenty formuły chwalone były przez użytkowniczki o różnych typach i rodzajach cer, zyskując popularność na całym świecie dzięki swojej uniwersalności.

W 2020 roku Fenty wprowadziło na rynek swoją czystą, wegańską i przyjazną dla środowiska linię kosmetyków do pielęgnacji skóry Fenty Skin, jeszcze bardziej wzmacniając swój przekaz dostarczania „prostych i skutecznych rozwiązań kosmetycznych dla wszystkich”. Niedługo potem, w 2021 roku, na rynek trafił kolejny produkt – Fenty Eau de Parfum.

Obecnie kosmetyki Rihanny dostępne są na brytyjskim rynku w sieciach Selfridges, Sephora i Boots. Teraz przez wprowadzenie ich do oferty Cult Beauty staną się jeszcze bardziej przystępne, mając szansę dotrzeć do jeszcze większej liczby konsumentów na całym świecie.

Kiedy tworzyliśmy Fenty Beauty, Fenty Skin i Fenty Eau de Parfum, naprawdę chodziło o przełamanie globalnych granic, dotyczących piękna. Odcienie, które mówią same za siebie, wyjątkowa dostępność, i produkty, które zawsze spełniają oczekiwania – komentuje Rihanna wprowadzenie swojej marki do Cult Beauty. – Zawsze było dla mnie ważne, aby Fenty było dostępne dla jak największej liczby konsumentów, przez rozwijanie naszej wyjątkowej społeczności.

Od 22 stycznia klienci Cult Beauty będą mogli kupować bestsellery z Fenty Beauty, w tym Pro Filt’r Soft Matte Longwear Foundation, Gloss Bomb Universal Lip Luminizer, olejki nawilżające i wzmacniające do ust Fenty Treatz Hydrating, produkty do pielęgnacji skóry, a także ciepły, kwiatowy zapach Fenty Eau de Parfum.

Czytaj też: Marki kosmetyczne celebrytów, które przyciągały uwagę w 2024 roku

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.01.2025 10:20
Chemia gospodarcza liderem drożyzny w polskich sklepach [dane za grudzień 2024]
Wzrost cen chemii gospodarczej w grudniu to wynik m.in. sezonu przedświątecznych porządkówshutterstock

W grudniu artykuły chemii gospodarczej były droższe aż 10,3 proc. w stosunku do grudnia 2023, co pozwoliło tej kategorii zająć pierwsze miejsce w najnowszym rankingu drożyzny. Powody tego drastycznego skoku cen wyjaśniają eksperci.

Z ostatniej edycji raportu „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych” wynika, że chemia gospodarcza podrożała w grudniu (w ujęciu rdr.) bardziej, niż produkty tłuszczowe - w tym masło. Ceny produktów tłuszczowych rdr. poszły w górę o 8,8 proc. a warzyw – o 8,6 proc. To większe wzrosty, niż ogólny skok cen na rynku, który w grudniu 2024 wyniósł 5,6 proc. rdr. 

Komentujący te dane eksperci uważają, że drożyzna dalej będzie rosła, ale trudno im wskazać kategorie, jakie mogą zaskoczyć konsumentów podwyżkami w przyszłości. Sytuacja na rynku zmienia się dość dynamicznie. Pewne jest natomiast to, że w sklepach nie ma co liczyć na spadek cen.

Z raportu „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych” wynika, że w grudniu na 17 monitorowanych kategorii podrożały wszystkie – w przedziale od 0,2 proc. do 10,3 proc. rdr. Podobnie wyglądało to w listopadzie, kiedy wzrosty wyniosły od 0,2 do 16,6 proc. rdr. Jednak był to okres specyficzny dla handlowców i samych konsumentów.

image
Na wzrost cen chemii gospodarczej wpływ miały rosnące koszty surowców i logistyki 
archiwum WK

Przed świętami z reguły obserwujemy większą zmienność cen, co sprawia, że rośnie amplituda wahań cenowych pomiędzy kategoriami. Zmniejszenie różnicy, jeśli chodzi o górną wartość pomiaru w grudniu w porównaniu do poprzedniego miesiąca, wynika z ustabilizowania się cen warzyw, które w listopadzie 2024 roku wzrosły aż o 16,6 proc. rdr. – ocenia dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito.

Ogółem z raportu wynika, że w grudniu ceny w sklepach poszły w górę średnio o 5,6 proc. rdr. Dla porównania można wskazać, że wcześniejsze analizy, przeprowadzone według tej samej metody, wykazały wzrost rdr. w listopadzie o 5,5 proc., a w październiku – o 5,4 proc. 

Wzrost cen chemii gospodarczej wynika z sezonu przedświątecznych porządków oraz przygotowywań dostawców do nowych regulacji w zakresie ochrony środowiska, mających wchodzić w życie w 2025 r. Przez to mogły drożeć np. opakowania. Do tego oczywiście dodały swój wpływ koszty surowców, logistyki i tym podobne kwestie – wyjaśnia dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD.

Chemia gospodarcza, która najmocniej zdrożała w grudniu (tj. o 10,3 proc. rdr.), w listopadzie była jedną z najmniej drożejących kategorii z podwyżką wynoszącą zaledwie 0,6 proc. rdr.

Dr hab. Sławomir Jankiewicz, prof. UWSB Merito, zauważa, że przed świętami sprzedaż chemii gospodarczej z reguły rośnie o kilkadziesiąt procent. Handlowcy wykorzystują tę sytuację, by zwiększyć zyski. Ponadto miał miejsce wzrost cen energii elektrycznej i gazu, które w 2025 roku będą mocno rosnąć. Ich znaczenie w pozycji kosztów w przypadku tej kategorii jest duże i przełożyło się na skok cen produktów.

Przypomnieć należy, że duże przedsiębiorstwa nie podlegają ochronie państwa, dzięki której np. konsumenci mają zamrożone ceny, a dokładnie różnice między ceną rynkową a zamrożoną płaci państwo. Jednak najpierw ściąga te pieniądze z gospodarstw domowych przy pomocy podatków – wskazuje prof. UWSB Merito.

Czytaj też: Karolina Szałas, PMR: Udział sklepów internetowych w sprzedaży kosmetyków i chemii gospodarczej nadal rośnie

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. styczeń 2025 12:13