Wobec rosnącej niechęci do zakupów związanej z przymusem zaciskania pasa, niemiecka firma modowa ecommerce Zalando planuje znaczne redukcje zatrudnienia. „Kilkaset” z łącznej liczby 17 000 miejsc pracy musiałoby zostać utraconych, napisał internetowy sprzedawca odzieży w okólniku skierowanym do pracowników, który trafił do redakcji Der Spiegel. Wcześniej informowały o tym inne media, w tym agencja informacyjna Reuters i Financial Times. W liście dwóch założycieli Zalando zwróciło się bezpośrednio do pracowników („Drodzy Zalandos”). Według oficjalnej informacji problemy firmy wynikają z tego, że „niektóre obszary naszej firmy za bardzo się rozwinęły w ostatnich latach. To bardzo trudny, ale konieczny krok, aby jak najlepiej wykorzystać wyzwania i szanse, jakie niesie ze sobą przyszłość".
Zalando oświadcza, że pandemia pobudziła biznes w 2020 i 2021 roku, ale te wiatry osłabły od 2022 roku, a otoczenie makroekonomiczne stało się trudniejsze. „Zdecydowaliśmy się rozpocząć program, który zamknie kilkaset ogólnych ról w wielu naszych zespołach” – podała firma we wtorkowym oświadczeniu.
Zalando, które zatrudnia około 17 000 pracowników, nie podało dokładnych szczegółów na temat obszarów, które miałyby zostać dotknięte cięciami. „Ten program obejmie wiele działów Zalando, w tym na wyższym szczeblu kierowniczym” - czytamy w oświadczeniu. Firma powiedziała jednak, że nie wpłynie to na role operacyjne pierwszej linii w centrach logistycznych, obsłudze klienta i sklepach outletowych, a także stanowiska w Zalando Studios. Planowane redukcje miejsc pracy zostały po raz pierwszy zgłoszone przez Financial Times, który powiedział, że siła robocza internetowego sprzedawcy zmniejszy się nawet o 5 proc. Akcje Zalando spadły wskutek tego o 1,6 proc o godzinie 14:48 GMT.
Zalando to jedna z największych platform modowego ecommerce dostępnych w Polsce; w ofercie sklepu znajduje się aktualnie ok. 16 tysięcy produktów z działu beauty, w tym kosmetyki do makijażu, pielęgnacji, stylizacji włosów, higieny jamy ustnej, manicure oraz szeroki wybór perfum i wód toaletowych.
Czytaj także: Zalando wygrywa inkluzywnością; inwestycje w produkty dla OZN