We wszystkich 7 przygotowanych przez PMR scenariuszach rozwoju e-commerce w ciągu najbliższych pięciu lat zakładane jest znaczące wyhamowanie dynamiki w porównaniu do rekordowego 2020 r. Pomimo tego, udział sprzedaży internetowej w rynku detalicznym już w 2023 r. wzrośnie o ponad 5 p.p. w porównaniu do 2020 r.
Wartość rynku internetowej sprzedaży detalicznej w 2020 r., według szacunków PMR, wyniosła 88,7 mld zł. Prognozy pokazują, że w scenariuszu bazowym rynek ten będzie wciąż rósł w tempie dwucyfrowym przez najbliższe dwa lata i o 7-9 proc. przez trzy kolejne, a w sumie do 2026 roku zwiększy się o 89 proc.
Oprócz scenariusza bazowego, PMR przygotował sześć alternatywnych scenariuszy rozwoju rynku. Najbardziej optymistycznym jest scenariusz „wysokiej cyfrowej aktywności”. W tym scenariuszu założono, że odsetek użytkowników internetu w wieku 55-74 wzrośnie do ponad 94 proc. w 2026 r., w porównaniu do 87 proc. w scenariuszu bazowym.
Z roku na rok wzrasta zainteresowanie internetem wśród osób w starszym wieku, które częściej również decydują się na zakupy przez internet. Szybko postępująca cyfryzacja, ograniczenia związane z nieużytkowaniem internetu (np. brak możliwości pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym, społecznym i kulturalnym) skłania do częstszego używania internetu już w każdej grupie wiekowej. Ponadto, dodatkowym czynnikiem napędzającym ten trend okazała się być pandemia koronawirusa i związane z nią restrykcje. Osoby w starszym wieku, nawet jeśli wcześniej posiadały umiejętność korzystania z internetu, nie były skłonne dokonywać zakupów online. Kolejne lockdowny niejako wymusiły na nich takie działania.
Okazuje się też, że jednym z najbardziej obiecujących sektorów dla handlu elektronicznego jest rynek urody i kosmetyków. Polscy internauci wydają coraz więcej na produkty oferowane przez e-drogerie – wynika z raportu PayU o e-handlu na świecie. Oczekuje się, że do końca 2021 r. wydatki na kosmetyki i inne produkty związane z dbałością o urodę sięgną 720 mln dolarów, co stanowi wzrost o 34 proc. w porównaniu do wyników za rok 2019 oraz o 13 proc. w porównaniu do 2020 r.
Prognozowany wzrost wydatków online w Polsce w analizowanej kategorii zakupowej w latach 2019-2021 jest wyższy niż w Rosji (32 proc.) i Czechach (23 proc.), ustępując w regionie jedynie Rumunii (47 proc.).
Przeczytaj również: E-commerce będzie najważniejszym kanałem sprzedaży kosmetyków [PROGNOZA]