Wygoda, niższe ceny a także łatwy dostęp do opinii innych użytkowników - to najczęściej wymieniane zalety zakupów kosmetyków w sieci. W ten sposób produkty beauty kupuje już 35 proc. konsumentów w Polsce. Takie są wyniki czerwcowego badania z cyklu „Cyfrowe zwyczaje Polaków" przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie Wonga Polska.
Niektórzy internauci (16 proc.) przed zakupami w sieci wolą obejrzeć wybrany produkt w sklepie stacjonarnym, ale 17 proc. cały proces podjęcia decyzji zakupowej i zakupu realizuje już wyłącznie online. Nadal jednak na rynku kosmetycznym dominuje tradycyjna sprzedaż, choć wspierana coraz częściej cyfrową - 17 proc. klientów w sieci szuka tylko informacji i opinii o kosmetykach a kupuje je w sklepach fizycznych. Nadal ponad 40 proc. badanych opiera się wyłącznie na sprzedaży tradycyjnej.
- Wysoki wynik zakupów wyłącznie stacjonarnych może wynikać z tego, że część Polaków kupuje kosmetyki przy okazji, robiąc np. zakupy spożywcze, które najczęściej odbywają się stacjonarnie - tłumaczy Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska. Chociaż odsetek osób kupujących wyłącznie online wciąż nie jest duży, to tylko 18 proc. badanych zadeklarowało, że nigdy by nie kupiło kosmetyków w sieci.
Dla 64 proc. zwolenników zakupów online ich głównym atutem jest wygoda i czas. Niewiele mniej osób docenia możliwość oszczędzenia pieniędzy wskazując, że kosmetyki w sieci są tańsze. Zaleta niższej ceny może teraz dodatkowo zyskać na znaczeniu wobec sytuacji kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią – konieczność ograniczenia wydatków może przekonać kolejnych konsumentów do kosmetyków nabywanych w sieci.
Według badania Wonga coraz mniej obawiamy się o bezpieczeństwo swoich danych w sieci. O ile z tego powodu zakupów w internecie unikało w grudniu zeszłego roku aż 28 proc. badanych, to w marcu - 23 proc., natomiast teraz tylko 19 proc.
- Systematyczny spadek wynika prawdopodobnie z coraz większej popularności tego typu zakupów i bezpośredniego „wypróbowania” tej ścieżki przez część osób, zwłaszcza w trakcie zamrożenia gospodarki. Bardzo duże znaczenie może mieć także systematyczna edukacja społeczeństwa na tematy cyberbezpieczeństwa, co przekłada się na większą świadomość, jak bezpiecznie korzystać z internetu i niweluje wcześniejsze obawy – komentuje Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.