Światowy Dzień Konsumenta obchodzimy co roku w rocznicę wystąpienia prezydenta USA Johna F. Kennedy’ego. 15 marca 1962 r. ogłosił on, że wszyscy jesteśmy konsumentami i sformułował cztery podstawowe prawa każdego z nas: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.
– Niezwykle ważne jest, aby konsumenci byli świadomi swoich praw i umieli je egzekwować. Ten rok zaczęliśmy dużymi zmianami przepisów. Ich celem jest jeszcze lepsza ochrona konsumentów, także w świecie cyfrowym, w którym coraz częściej zawieramy transakcje. Nie wiesz, jak korzystać z nowych przepisów? Wskazówki znajdziesz na odświeżonym portalu prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Poznaj, korzystaj i podaj dalej! – zachęca Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Portal prawakonsumenta.uokik.gov.pl powstał w 2014 r. Odnotował już ponad 13 mln odsłon. Po badaniach użyteczności został bardziej dopasowany do potrzeb konsumentów. Zmieniona została szata graficzna. Wyeksponowano informacje o reklamacjach i pomocnych instytucjach. Ponadto uaktualniono treści z uwzględnieniem najnowszych zmian przepisów.
Portal ma w zamyśle stanowić praktyczny przewodnik po najważniejszych prawach konsumenta: do informacji, reklamacji czy odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Oprócz wiedzy w pigułce znalazły się tu także wzory pism, infografiki, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz kontakty do instytucji udzielających bezpłatnych porad konsumenckich.