StoryEditor
E-commerce
08.03.2021 00:00

Super-Pharm także w tym roku notuje wzrosty w e-commerce. Dwa pierwsze miesiące to już 300 proc.

Super-Pharm awansował do ścisłej czołówki rankingu sklepów internetowych w swojej kategorii według raportu IQVIA. Jest to efekt dynamicznego rozwoju kanału sprzedażowego online, który w 2020 r. odnotował wzrost 500 proc. względem roku 2019. Ten rok zapowiada się równie aktywnie dla superpharm.pl

Wśród najpopularniejszych segmentów w e-drogerii Super-Pharm były produkty pielęgnacyjne, w tym dermokosmetyki (tzw. PEC – 4-krotny wzrost udziału rynkowego), a najwyższy wzrost odnotował segment Nutricion (m.in. suplementy, odżywki), w których Super-Pharm zwiększył udział rynkowy aż 20 razy. Segmenty produktów higieny osobistej (PAC) oraz leków dostępnych bez recepty (OTC) również skokowo zwiększyły poziom udziału, rosnąc odpowiednio 14- i 7-krotnie.

Ogromny wzrost udziału w rynku to efekt transformacji, którą zapoczątkowaliśmy jeszcze w 2019 r., kiedy mocno postawiliśmy na rozwój naszego sklepu internetowego. Klienci docenili szeroki asortyment oraz prosty i bezpieczny dostęp do naszej oferty – mówi Remigiusz Chrzanowski, członek zarządu Super-Pharm Poland. – Dzięki ciągłemu rozwojowi kanału e-commerce, w ostatnim roku rośliśmy 10 razy szybciej od rynku. Tym samym zwiększyliśmy również niezależność naszej działalności od sytuacji zewnętrznej – takiej jak np. pandemia – dodaje.

Sieci pomogło m.in. to, że w roku 2020 Polacy częściej niż wcześniej zaczęli kupowali w internecie leki OTC, przenosząc swoje zakupy do e-aptek i e-drogerii.

Wartościowy wzrost sprzedaży na tym rynku wyniósł aż 44proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Wynik ten wpisuje się w globalny trend przyspieszonej adaptacji klientów do e-commerce, a Polska dodatkowo jest jednym z najszybciej rosnących rynków w tym obszarze w Europie. Już teraz sprzedaż produktów bez recepty przez internet stanowi w Polsce około 7 proc. ich całkowitej sprzedaży. To dwa razy więcej niż 2 lata temu – mówi Marcin Gawroński, Associate Director, Supplier Relations & Services w firmie IQVIA.

Według jego słów do najszybciej rozwijających się e-drogerii i e-aptek na rynku możemy w 2020 roku zaliczyć SuperPharm.pl.

Wyraźny trend wzrostu widać również w 2021 r. Tylko w dwóch pierwszych miesiącach Super-Pharm odnotowała 300 proc. wzrostu rok do roku.

W 2021 r. na klientów będzie czekało wiele niespodzianek, zaplanowana jest bowiem zmiana aplikacji mobilnej, która oznacza szereg nowych funkcjonalności i wiele usprawnień. Planujemy również wiele działań związanych z personalizacją oferty. Dużo z nich jest skierowanych do użytkowników aplikacji, której liczba pobrań zbliża się już do 500 tys. – komentuje Adam Kołodziejczyk, prezes zarządu Super–Pharm Poland.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
27.12.2024 12:00
Subskrypcje produktów fizycznych w Polsce: rosnący trend czy wyzwanie dla sprzedawców kosmetyków?
W Polsce model subskrypcji kosmetycznej znany jest najbardziej w formie mysteryboxów.GlossyBox

Subskrypcje kojarzą się przede wszystkim z dostępem do mediów i platform streamingowych, ale coraz częściej obejmują również produkty fizyczne. Czy Polacy są gotowi na taką formę zakupów? Przyglądamy się, jakie możliwości i wyzwania niesie za sobą ten model biznesowy.

Model subskrypcyjny zyskuje w Polsce coraz większą popularność, choć rynek ten dopiero dojrzewa. Według Borysa Skraby, CEO Strix Poland, cytowanego przez portal Wirtualne Media, najczęściej w abonamencie nabywamy żywność, kosmetyki, suplementy oraz karmę dla zwierząt. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się dostawy kawy, olejów czy produktów pielęgnacyjnych. Co ciekawe, choć trend ten jest stosunkowo młody, to jego dynamika wzrostu jest zauważalna – Polacy coraz chętniej korzystają z wygody i elastyczności oferowanej przez subskrypcje.

Eksperci, w tym Paweł Sikorski,partner inwestycyjny MCI Capital, wskazują na rosnącą rolę personalizacji w subskrypcjach. Dzięki analizie danych oraz śledzeniu aktywności użytkowników, firmy mogą lepiej dostosować oferty do indywidualnych potrzeb klientów. Przykładem są plany zdrowotne dopasowane do stylu życia lub kosmetyki dobrane do rodzaju skóry. Coraz większe znaczenie zyskuje również segment premium, obejmujący takie produkty jak wina, rzemieślnicze kawy czy niszowe kosmetyki.

Model subskrypcyjny to jednak nie tylko szansa, ale i wyzwanie. Sprzedawcy muszą dbać o stałą jakość produktów, terminowe dostawy i odpowiednie zarządzanie logistyką. Tutaj z pomocą przychodzi technologia – aplikacje mobilne oraz programy lojalnościowe pozwalają budować więź z klientami i monitorować ich potrzeby. Dodatkowo coraz więcej firm rozważa wdrażanie subskrypcji jako benefitu pracowniczego, co może być kolejnym krokiem w rozwoju tego rynku w Polsce.

Na polskim rynku subskrypcyjnych pudełek kosmetycznych dostępne były i nadal są różnorodne oferty, które przyciągają zarówno entuzjastów pielęgnacji, jak i miłośników makijażu. Jednym z pionierów tego modelu w Polsce było Glossybox, które oferowało klientom możliwość odkrywania nowych marek i produktów w formie pięknie zapakowanego zestawu kosmetyków co miesiąc. Popularnością cieszyły się również boxy takie jak BeGlossy czy ShinyBox, które skupiały się na dostarczaniu różnorodnych produktów, często o wartości przekraczającej cenę subskrypcji. Obecnie na rynku można znaleźć także bardziej wyspecjalizowane oferty, np. boxy z naturalnymi kosmetykami, jak Naturalnie z Pudełka, czy premium subskrypcje zawierające luksusowe produkty pielęgnacyjne. Cechą charakterystyczną tych boxów jest element niespodzianki – klienci często nie wiedzą, co dokładnie znajdą w środku, co zwiększa ich atrakcyjność.

Czytaj także: Gen Z nie wierzy w luksus. Czy dupe culture szkodzi drogim markom?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2024 13:11
Wielka Brytania: branża kosmetyczna przeżywa boom, konsumenci nie żałują pieniędzy na urodę
W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatkifot. La Prairie mat.pras.

Uroda jest dla konsumentów istotną wartością, a mijający rok pokazał wzrost tego trendu – wynika z badania Barclays Consumer Spend. Brytyjski przemysł kosmetyczny w 2024 roku przeżywa prawdziwy boom, a konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe i coraz chętniej kupują luksus online.

Dane Barclays, zebrane w lipcu i sierpniu bieżącego roku wskazują, że branża produktów kosmetycznych i zdrowotnych jest w rozkwicie. W sierpniu wydatki konsumentów wzrosły o 7,3 proc. rok do roku.

Blisko połowa (46 proc.) konsumentów jest przekonanych, że produkty kosmetyczne i zdrowotne są dla nich niezbędne, w związku z tym są gotowi na wydatki na te cele. 

Karen Johnson, szefowa ds. sprzedaży detalicznej w Barclays UK potwierdziła, że dane wskazują jednoznacznie na kluczową rolę mediów społecznościowych. Mają one duży wpływ na decyzje konsumentów podczas zakupów dokonywanych online, co jest dowodem na ciągle rosnące znaczenie tych platform w aspekcie handlu. 

W ciągu ostatnich trzech lat można było zaobserwować zmianę priorytetów konsumentów, jeśli chodzi o wydatki, co jest wynikiem ogólnego wzrostu cen i kosztów utrzymania. Konsumenci skupiają się na produktach, mających poprawić ich samopoczucie (wellness, self-care). Nie zamierzają też oszczędzać na artykułach farmaceutycznych, perfumach oraz produktach do pielęgnacji włosów oraz ciała.

Analizując ten boom na rynku kosmetycznym, firma konsultingowa McKinsey przewiduje, że sektory produktów luksusowych z najwyższych półek cenowych (np. La Mer i Byredo) oraz super luksusowych (Guerlain, La Prairie) mogą wzrosnąć z ok. 15,7 mld funtów (20 mld dolarów) w 2023 roku do ok. 31,4 mld funtów (40 mld dolarów) do 2027 roku.

Sklepy online, oferujące kosmetyki luksusowe, potwierdzają ciągły wzrost konsumentów, którzy szukają produktów wyższej jakości i przystępnych cenowo do użycia w zaciszu domowym. Klienci uważają, że kosmetyki kupowane przez internet są dla nich bardziej przystępne, niż w przypadku tradycyjnych sklepów detalicznych.

Media społecznościowe odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu zwyczajów zakupowych konsumentów w sektorze kosmetycznym. Dzięki social mediom wzrosła sprzedaż tańszych, “alternatywnych” odpowiedników drogich kosmetyków (tzw. dupes) dzięki konsumentom, którzy chcą zaoszczędzić. 

Zakupy dokonywane bezpośrednio z platform społecznościowych rosną. Wg Barclays, 27 proc. respondentów kupiło już w ten sposób produkty kosmetyczne i pielęgnacyjne, a 17 proc. zakupiło perfumy na platformach takich jak Facebook czy Instagram.

Z badania wynika, że zmieniające się potrzeby konsumentów mają wpływ na przeobrażenia w branży kosmetycznej. Zdaniem ekspertów, marki będą musiały odpowiednio zareagować i dostosowywać się do tych zmian. Wg Barclays, marki kosmetyczne powinny maksymalnie wykorzystywać platformy internetowe i oferować kupującym różne możliwości dokonywania zakupów. Te zachodzące w branży zmiany powinny być uwzględniane również przez sprzedawców detalicznych, którzy chcą nadążać za nowymi potrzebami i zachowaniami konsumentów. 

Czytaj też: Kosmetyki i szampan – luksus w przystępnej cenie przyciąga klientów w czasach kryzysu

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
07. styczeń 2025 03:25