StoryEditor
E-commerce
17.05.2020 00:00

Sposoby i miejsca robienia zakupów zmieniły się nie do poznania

Konsumenci chcą kupować bardziej świadomie i oczekują, że ich partnerzy handlowi ułatwią im to, sprzedając produkty dobre dla naszej planety (94 proc.), rezygnując z produktów szkodliwych dla zdrowia (88 proc.) i gwarantując uczciwe ceny dla dostawców i producentów (71 proc.), wynika z badania „Retail Forward” Prosumer Report przygotowanego przez Havas Group.

W porównaniu ze stanem sprzed kilku lat, świat handlu detalicznego jest praktycznie nie do poznania. Sposób, w jaki robimy zakupy uległ zmianie, podobnie jak miejsca, w których ich dokonujemy. Amazon i Alibaba należą do świata handlu detalicznego od stosunkowo niedawna, a mimo to ponad jedna czwarta prosumentów i millenialsów twierdzi, że gdyby tylko ci dwaj detaliści pozostali w grze, byłoby to dla nich wystarczające. Serwis Alibaba zdominował handel w Chinach, a ponad 200 milionów osób odwiedza Amazon.com każdego miesiąca.

E-detaliczni giganci używają także swoich platform, by pozycjonować się jako ekosystemy, w których można swobodnie funkcjonować. Zasięg Alibaby rozciąga się na streaming muzyczny i wideo, rezerwację podróży, usługi finansowe, sztuczną inteligencję, wiadomości i wiele innych. Amazon nadal wkracza do naszego świata poprzez takie usługi, jak Amazon Dash, AmazonFresh, Amazon Pay i Amazon Alexa.

Jednak rywalizujący z nimi sprzedawcy detaliczni mogą nadal skutecznie konkurować dzięki tak istotnym cechom, jak wyznawane wartości i bycie ‘meaningful’. Choć konsumenci kochają wygodę zakupów online, chcą również czuć się dobrze z tym, co i od kogo kupują. Pragną doświadczać poczucia wspólnoty i więzi, o które trudno w świecie cyfrowym. Tradycyjne zakupy zaspokajały te potrzeby. Obecnie sklepy, poza dostarczaniem towarów, muszą być miejscami, w których ludzie mogą się gromadzić w celu zdobycia znaczących doświadczeń i interakcji.

Prosumenci chcą konsumować lepiej i bardziej świadomie. Oczekują, że ich partnerzy handlowi ułatwią im to sprzedając produkty dobre dla naszej planety (94 proc.), rezygnując z produktów szkodliwych dla zdrowia (88 proc.) i gwarantując uczciwe ceny dla dostawców i producentów (71 proc.). Współcześni konsumenci oczekują, że sprzedawcy będą wspierać wyższe dobro, jakkolwiek to określą.

Badanie Prosumer Report wskazuje pięć sposobów jakimi można to osiągnąć:

1. Dbanie o nasz stan zdrowia i dążenie do jego poprawy

2. Ochrona planety

3. Tworzenie sprawiedliwszego ekosystemu gospodarczego (np. poprzez uczciwe wynagradzanie dostawców i producentów – oczekuje tego 7 na 10 prosumentów)

4. Wywieranie nacisku na wytwórców, by byli transparentni

w kwestiach pochodzenia i sposobu produkcji towarów

5. Lokalne ugruntowanie (współcześni konsumenci szukają detalistów, którzy odgrywają bardziej znaczącą rolę w swoich społecznościach - ponad połowa twierdzi, że jedną z rzeczy, których oczekują od detalistów, jest podkreślanie znaczenia produktów lokalnych)

Ludzie coraz częściej oczekują, że zakupy online będą dostępne również w trybie offline. Z badania Prosumer Report wynika, że 75 proc. konsumentów chciałoby mieć możliwość natychmiastowego zakupu za pomocą swoich smartfonów wszystkiego, co widzi w pobliżu.

Warto jednak podkreślić, że zakupy są dziś o wiele bardziej skomplikowane niż kiedyś. Ludzie są rozdarci między wartościami wyznawanymi a wartością produktów. Podczas, gdy ponad połowa konsumentów twierdzi, że odmówi zakupu towarów u detalistów, którzy nie podzielają ich wartości, prawie tyle samo osób przyznaje, że w przypadku zakupów cena zawsze będzie ważniejsza od ich osobistych przekonań. I choć, jak wynika z badania z roku 2017, 71 proc. konsumentów uważa, że najlepszym sposobem na uratowanie planety jest mniejsze spożycie, 66 proc. twierdzi, że kupowanie nowych rzeczy sprawia im przyjemność. Sprzedawcy muszą ostrożnie poruszać się po tych emocjonalnych labiryntach.

W czasie kryzysu spowodowanego koronawirusem byliśmy świadkami wielu wyzwań związanych z zaopatrzeniem społeczeństwa konsumpcyjnego. Te wyzwania i niedobory na nowo zdefiniowały nasze podstawowe potrzeby, począwszy od żywności i wyżywienia po zdrowie i higienę. Zagwarantowanie zaopatrzenia przeniosło detalistów na pierwszą linię frontu, wzmacniając znaczenie ich obecności i ich zobowiązań, a także niebezpieczeństwa świata rządzonego przez logistycznych gigantów, takich jak Amazon.

W następstwie pandemii pojawią się nowe pytania. Siła nabywcza, nadszarpnięta przez spowolnienie gospodarcze, będzie w centrum zainteresowania konsumentów bardziej niż kiedykolwiek. Bycie aktywnym konsumentem stanie się obywatelskim obowiązkiem w celu ożywienia gospodarki; pojawią się także nowo ukształtowane zachowania nabywcze, uwzględniające ostatnie wymagania sanitarne i społeczne.

„Retail Forward” to najnowsza edycja badania Prosumer Report przeprowadzonego przez Havas Group na grupie 15 903 kobiet i mężczyzn w 37 krajach, także w Polsce. Wśród uczestników badania zdefiniowano grupę określaną jako prosumenci. Są oni influencerami mającymi wpływ na rozwój rynku, wybory marek oraz zachowania konsumpcyjne innych. Cokolwiek prosumenci robią dzisiaj, konsumenci głównego nurtu będą prawdopodobnie robić za 6 do 18 miesięcy.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
07.11.2024 12:57
Nowy trend w zakupach online: lokalne e-commerce zaczyna królować w Polsce
Canva

Handel internetowy zyskuje nowy wymiar – Polacy coraz chętniej wybierają e-sklepy zlokalizowane w najbliższym otoczeniu. Badania pokazują, że ten segment rynku zyskuje na popularności dzięki szybkości obsługi i możliwości wsparcia lokalnych przedsiębiorstw.

Z badań przeprowadzonych przez TrustMate.io wynika, że lokalny e-commerce staje się istotną częścią zakupowych przyzwyczajeń Polaków. Aż 40,57 proc. respondentów szuka najczęściej lokalnych restauracji i hoteli, natomiast 29,01 proc. zwraca się ku pobliskim sklepom z odzieżą i tekstyliami. Na trzecim miejscu znalazły się sklepy z artykułami RTV-AGD (27,48 proc.). Tego rodzaju zakupy pozwalają konsumentom na szybszy odbiór zamówienia i uniknięcie kosztów przesyłki.

Dane pokazują również, że 18,19 proc. Polaków przegląda informacje o lokalnych firmach kilka razy w tygodniu, a 16,7 proc. co najmniej kilka razy w miesiącu. Trend ten wpisuje się w szerszy kontekst strategii „phygital”, łączącej zakupy online i offline. Modele takie jak BOPIS (kupowanie online z odbiorem osobistym) czy BORIS (zwrot zakupionych towarów do sklepu stacjonarnego) stają się popularne, zwłaszcza po pandemii, gdy zmieniły się nawyki zakupowe.

Główne motywy wyboru lokalnych dostawców to atrakcyjne ceny (70,4 proc.) oraz pozytywne opinie klientów (64,03 proc.). Klienci doceniają również niewielką odległość od miejsca zamieszkania (45,28 proc.), co pozwala na wygodne i szybkie odbiory zamówień. Dzięki temu wspierane są lokalne przedsiębiorstwa, co przekłada się na rozwój sąsiedzkich społeczności oraz miejsc pracy.

Czytaj także: TrustMate.io: Blisko 2 tysiące sklepów internetowych w Polsce regularnie kupuje fałszywe opinie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
06.11.2024 11:50
Obroty w e-handlu rosną wbrew ogólnym trendom spadku sprzedaży w handlu detalicznym

Opublikowana niedawno informacja o wrześniowym spadku sprzedaży w całym handlu detalicznym zelektryzowała rynek. Na tym tle dobrze wygląda sprzedaż w kanale e-commerce, która rośnie w ujęciu rok do roku i miesiąc do miesiąca.

Obroty w e-handlu we wrześniu 2024 roku stanowiły 8,9 proc. obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (76,788 mld zł) i osiągnęły wartość 6,834 mld zł. Były one o 4,6 proc. większe niż w sierpniu. Wzrost, choć miał charakter sezonowy, zwraca uwagę na tle asezonowego spadku sprzedaży w całym handlu detalicznym – czytamy w raporcie opublikowanym przez Krajową Izbę Gospodarczą.

Obroty w e-handlu były o 4,9 proc. wyższe niż przed rokiem. Na ogólny wzrost sprzedaży w tym kanale we wrześniu wpłynęły wyższe niż miesiąc wcześniej wyniki w niemal wszystkich analizowanych przez GUS kategoriach w tym w szczególności: żywność, napoje i wyroby tytoniowe o 11,3 proc.; pojazdy samochodowe, motocykle, części o 10,2 proc.; tekstylia, odzież i obuwie o 9,1 proc.; farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny o 4,5 proc. (kategorie ujmowane są w jednej grupie); prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach o 3,1 proc.; meble, rtv, agd o 2,1 proc. Spadła jedynie sprzedaż w grupie pozostałe o 8,1 proc.

image
Obroty w e-handlu w kategoriach farmaceutyki kosmetyki sprzęt ortopedyczny. Comiesięczny przegląd wyników e-handlu, Krajowa Izba Gospodarcza
źródło: KIG
Wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym był efektem również lepszych niż we wrześniu 2023 r. wyników sprzedaży w grupach: pojazdy samochodowe, motocykle, części (o 55,2 proc.); tekstylia, odzież i obuwie (o 17,3 proc.); żywność, napoje, wyroby tytoniowe (o 15,4 proc.); meble, rtv, agd (o 10,7 proc.); farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 10,6%). Spadła jedynie sprzedaż w kategoriach prasa, książki oraz pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 0,6 proc.).

W sumarycznej kwocie 6,834 mld zł obrotów zrealizowanych w e-handlu we wrześniu 2024 r., farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny miały 4,9 proc. udział (0,337 mld zł). Największy 15,7 proc. wkład wniosły kategorie  meble, rtv, agd (1,071 mld zł).

Czytaj także: Strategy&: Konkurencja w e-commerce zaostrza się. Polski rynek osiągnął dojrzałość

Obroty ogółem w e-handlu w ostatnich dwunastu miesiącach (październik 2023 – wrzesień 2024) stanowiły 8,9 proc. obrotów ogółem handlu detalicznego w sektorze przedsiębiorstw (948,029 mld zł  i wyniosły 84,431 mld zł. Były one o 5,2 proc. większe niż rok wcześniej. W tym ujęciu wkład kategorii  farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny wyniósł 5,3 proc., co daje kwotę  4,441 mld zł.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. listopad 2024 08:27