Live commerce to sposób dokonywania zakupów, który odbywa się w czasie rzeczywistym podczas transmisji internetowej, często za pośrednictwem platform społecznościowych, co umożliwia sprzedawcom bezpośrednią interakcję z klientami. Santander Consumer Bank postanowił zbadać zainteresowanie Polaków kupujących w e-commerce tą formą handlu. Wyniki raportu "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" pokazują, że live commerce nie jest jeszcze zbyt popularne wśród konsumentów.
Aż 75 proc. uczestników badania odpowiedziało, że nie miało doświadczenia z tego rodzaju zakupami. Największy odsetek osób, które nie miały kontaktu z live commerce, stanowili seniorzy w wieku 60 lat i więcej (83 proc.), oraz mieszkańcy średnich miast o liczbie ludności do 250 tysięcy mieszkańców (86 proc.). Tylko 17 proc. ankietowanych uczestniczyło w tego typu transakcjach, z czego najczęściej były to osoby w wieku 30-39 lat (22 proc.) oraz mieszkańcy wsi (25 proc.).
Santander Consumer Bank przeprowadził badanie w celu zrozumienia, jakie produkty finansowe były preferowane przez Polaków dokonujących zakupów online. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023", ankietowani najczęściej wybierali kartę kredytową (32 proc.) oraz płatności odroczone "buy now, pay later" (30 proc.) jako produkty finansowe, z których korzystali. Trzecie miejsce wśród preferowanych produktów zajmuje kredyt ratalny (24 proc.). Pozostałe produkty, takie jak limit odnawialny w konkretnym sklepie lub na platformie handlowej oraz kredyt gotówkowy, znalazły się na dalszych miejscach, z udziałem odpowiednio 21 proc. i 13 proc. ankietowanych.
Raport "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023" również zbadał, które produkty finansowe ankietowani wybraliby w pierwszej kolejności, jeśli mieliby sfinansować swoje zakupy online za pośrednictwem banku. Wyniki pokazały, że pierwsze miejsce zajęły płatności odroczone "buy now, pay later" (28 proc.), a następnie karta kredytowa (16 proc.). Na podium znalazł się także limit odnawialny dostępny w danym sklepie lub na platformie handlowej (13 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Banku przy użyciu metody telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Realizację badania powierzono Instytutowi Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) i odbyła się ona na przełomie września i października 2023 roku. W badaniu uczestniczyła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków, którzy dokonują zakupów online. Próba badawcza liczyła n = 1000 osób.
Czytaj także: Santander Consumer Bank: Polacy chętnie korzystaja z aplikacji mobilnych. Kupuja w nich głównie odzież, obuwie i kosmetyki