Respondenci badania Santander Consumer Bank stwierdzili, że oszczędność czasu jest na pierwszym miejscu wśród zalet marketplace'ów. Parametr ten jest ważny dla wszystkich grup wiekowych, zwłaszcza osób w przedziale 40-49 i 50-59 (odpowiednio 51 proc. i 48 proc.). Konkurencyjne ceny produktów znalazły się na drugim miejscu wśród pożądanych cech marketplace i ich zalet (37 proc. ankietowanych). Preferencja ta była najczęściej obserwowana wśród osób w wieku 18-29 lat i powyżej 60 roku życia (odpowiednio 40 proc. i 56 proc). W dalszej kolejności respondenci, którzy kupowali w marketplace, wskazywali na wygodę braku konieczności szukania danego produktu na stronach internetowych czy sklepach różnych producentów (36 proc. ankietowanych). Osoby po 50. roku życia (45 proc.) najbardziej cenią sobie ten aspekt.
Oprócz zalet, w badaniu Santander Consumer Bank respondenci, którzy robią zakupy na platformach handlowych, zostali poproszeni o wskazanie największych wad takich marketplace'ów. Prawie połowa wskazała produkty niskiej jakości oferowane przez niektórych sprzedawców jako największą bolączkę (47 proc.). Najbardziej dokucza ta wada osobom w wieku 50-59 lat (57 proc.). W dalszej kolejności ankietowani wskazywali na ograniczony kontakt ze sklepem, w którym zamówiono produkt (25 proc.), co najbardziej doskwiera osobom w wieku 40-49 lat (33 proc.). Zdarza się też, że klienci czy klientki miewają problem z rozróżnieniem poszczególnych sprzedawców przy okazji poszukiwania kilku produktów naraz, czy przeglądania ofert w ogóle (25 proc.). Tę trudność zauważyło również najwięcej osób w wieku 50-59 lat (39 proc.). Ankietowani wskazywali również na niedogodności związane z różnymi terminami dostaw produktów zamawianych jednocześnie (24 proc.). W tej grupie najliczniej reprezentowane były osoby młodsze niż 30 i 40 lat (odpowiednio 29 proc. i 31 proc.).
Polacy kupujący w marketplace’ach doceniają również dostępność wielu metod opłacania zamówień takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay (29 proc.). – powiedział Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Poza tym 28 proc. użytkowników platform zakupowych zwróciło uwagę na dostępność towarów z różnych kategorii w jednym miejscu. Tę zaletę doceniali najbardziej ankietowani w wieku 50-59 i powyżej 60 lat (w obu przypadkach po 36 proc.). Co czwarty Polak kupujący w marketplace’ach zwrócił uwagę na większe poczucie bezpieczeństwa w kwestiach płatności i weryfikacji sprzedawców przez platformę (24 proc.). Miało to największe znaczenie dla 40-latków (33 proc.).
Czytaj także: Santander: kosmetyki to trzecia najpopularniejsza kategoria zakupowa online