StoryEditor
E-commerce
14.07.2023 12:59

Rzeczpospolita: wzrosła liczba transakcji online, spadła wartość koszyka

Efekty spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych są widoczne w sektorze handlu internetowego, chociaż w warunkach trudnej sytuacji gospodarczej radzi on sobie nadal dobrze. Według danych operatora płatniczego Tpay, udostępnionych po raz pierwszy dla Rzeczpospolitej, sklepy współpracujące z nimi zanotowały wzrost sprzedaży o 15 proc. w pierwszym półroczu. Ogólna liczba transakcji wzrosła o 33 proc., jednak średnia wartość koszyka zakupowego spadła o 13 proc.

Analiza danych BaseLinker wskazuje, że e-handel osiągnął najlepsze wyniki w maju. Chociaż średnia wartość koszyków zakupowych nieznacznie spadła o 2 proc., liczba zamówień wzrosła o 10 proc. Dobre wyniki sprzedaży w tym miesiącu są wynikiem większej aktywności klientów, wpływ na to mają okres komunijny, Dzień Dziecka oraz wiosenne wydatki na wyposażenie domu, ogród i przygotowania do wakacji. Porównując również wyniki z poprzednich lat, można zauważyć ogólny trend wzrostowy: konsumenci coraz chętniej korzystają z zakupów online ze względu na szybkość, wygodę i przede wszystkim niższe ceny.

 

image

Dane dotyczące sprzedaży online

Rzeczpospolita

 

Maj był również rekordowym miesiącem dla ERLI, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży — platforma odnotowała wzrost liczby transakcji o ponad 180 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Dawid Cichy, dyrektor sprzedaży w Tpay, stwierdza, że pomimo wzrostu liczby zakupów online, koszyki zakupowe stają się skromniejsze, a Polacy wykazują większą skłonność do oszczędzania. Zauważa również, że zmieniające się oczekiwania i zachowania konsumentów w zakresie zakupów wymagają od właścicieli sklepów internetowych aktualizacji strategii sprzedażowych. W obliczu rosnącej inflacji, obniżki cen lub atrakcyjne promocje mogą być trudnym tematem, jednak ważne jest również zwrócenie uwagi na to, że coraz bardziej świadomi konsumenci online cenią sobie prosty i intuicyjny proces zakupowy oraz szybkie i wygodne metody płatności, jak podkreśla Cichy.

 

Joanna Mróz, kierowniczka ds. projektów e-commerce w Miraculum, zauważa: zauważyliśmy rosnące zainteresowanie naszymi cyklicznymi promocjami, co sugeruje, że klienci poszukują oszczędności. W odpowiedzi na to zwiększone zapotrzebowanie wprowadziliśmy do naszej oferty produkty tzw. outletowe. Miraculum zaobserwowało również, że klienci są skłonni do zakupu produktów o krótkim terminie ważności oraz produktów dostępnych w ramach wyprzedaży. To potwierdza obserwacje Dawida Cichego. Eksperci przewidują, że w najbliższym czasie wzrośnie zainteresowanie różnymi formami płatności, w tym płatnościami ratalnymi i odroczonymi, poszukując wszystkich możliwych źródeł oszczędności.

 

Czytaj także: Miraculum znacząco zwiększa eksport – jego wartość wzrosła o niemal 50 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Handel
13.02.2025 12:44
Shein przenosi część produkcji do Wietnamu, chce złagodzić konsekwencje ceł Trumpa
Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na obecny model biznesowyShutterstock

Chińska platforma internetowa zwiększa swoją bazę produkcyjną w Wietnamie, aby złagodzić spodziewane skutki rosnących amerykańskich ceł na swój łańcuch dostaw.

Gigant fast fashion, chcąc zminimalizować skutki zapowiedzi Donalda Trumpa, przenosi część swojej produkcji poza Chiny. To efekt usunięcia przez amerykańskiego prezydenta zasady „de minimis”, która zezwalała na bezcłowy import towarów o niskiej wartości. 

Shein ma nadzieję, że ekspansja w Wietnamie pomoże złagodzić wpływ amerykańskich ceł na swój model biznesowy, który w znacznym stopniu opiera się na produkcji w Chinach. Konkurencyjne koszty pracy i obecna infrastruktura produkcyjna Wietnamu sprawiają, że jest to dla chińskiego giganta opłacalna alternatywa.

Obecne umowy o wolnym handlu, takie jak funkcjonujące porozumienie między Wietnamem a krajami UE, dają na razie Shein możliwość ominięcia kosztownych ceł przy jednoczesnym zachowaniu dostępu do rynków zachodnich i azjatyckich.

Shein nadal bazuje produkcyjnie w głównym stopniu na Chinach, a jego ekspansja do Wietnamu jest przykładem szerszego trendu w branży modowej w kierunku dywersyfikacji łańcuchów dostaw w celu zmniejszenia ryzyka, związanego ze wzrostem taryf i niestabilnością geopolityczną - ocenia portal retailgazette.com.uk.

Działania Shein, mające na celu dywersyfikację łańcucha dostaw, odbywają się w trakcie  rosnącej presji na wycenę. Shein prawdopodobnie rozważa obniżenie wyceny przed planowanym IPO w Londynie, a szacunki wskazują na możliwość redukcji z 90 do 50 mld dolarów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
10.02.2025 14:56
Mastercard: Produkty kosmetyczne i zdrowotne w topie zakupów online Polaków
Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo - wynika z badania Mastercardshutterstock

Polscy konsumenci na tle 12 krajów europejskich znaleźli się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy przez internet - wynika z badania Mastercard. Online najczęściej kupowane są książki, odzież, elektronika i kosmetyki.

Przeciętny ankietowany Polak kupuje w e-commerce ponad pięć pozycji miesięcznie (średnia wynosi 5,4). Jednocześnie (częściej niż respondenci z innych krajów) irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów (69 proc. vs 62 proc. średnia). Aż co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.

Polscy respondenci poświęcają na zakupy w sieci średnio 2 godziny tygodniowo, wyprzedzając średni czas dla europejskich badanych (1,7 godziny). 

Wśród najpopularniejszych kategorii zakupów online nad Wisłą znalazły się: 

  • książki (58 proc.), 
  • elektronika i technologie (49 proc.), 
  • ubrania (43 proc.), 
  • zdrowie i produkty kosmetyczne (35 proc.). 

Przez internet kupujemy również usługi turystyczne (64 proc.) czy ubezpieczenia (53 proc.). Co ciekawe, polscy konsumenci wciąż rzadko robią zakupy spożywcze online (5 proc.), w porównaniu np. do 22 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii.

Respondenci z Polski są też najbardziej otwarci na zakupy w różnych sklepach internetowych. W ubiegłym roku kupili średnio u 7,6 różnych detalistów – najwięcej spośród wszystkich krajów objętych badaniem (6,6 średnia). Może wynikać to z rosnącej różnorodności oferty i zaufania do nowych e-sklepów w Polsce. 

image
Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe
mat.pras.

Nasze dane pokazują, że Polska jest jednym z najbardziej dynamicznych rynków zakupów online w Europie, zarówno pod względem aktywności, jak i wykorzystania nowoczesnych technologii. Mimo wyzwań, takich jak potrzeba zapewnienia wyższego bezpieczeństwa i uproszczenia procesów zakupowych, polscy konsumenci wykazują się innowacyjnością i otwartością na zmiany. Te trendy prognozują dalszy rozwój e-commerce w Polsce oraz potrzebę dostarczania jeszcze bardziej zaawansowanych i bezpiecznych rozwiązań zakupowych – komentuje Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. 

Połowa ankietowanych (50 proc.) w Polsce twierdzi, że zapisuje dane swojej karty tylko u sprzedawców, u których kupuje często, podczas gdy dwóch na pięciu kupujących (39 proc.) przyznaje, że zachowuje je tylko u dużych firm. Polscy ankietowani częściej niż pozostali Europejczycy korzystają też z limitów transakcji kartą, jako środka ochrony przed oszustami (41 vs 23 proc. średnia).

Wprowadzanie szeregu danych osobowych, w tym wpisywanie adresu zamieszkania i numeru kart płatniczych, to czynności, które respondenci wskazują jako najbardziej irytujące podczas zakupów internetowych. W efekcie 31 proc. rezygnuje z zakupu, gdy proces jego finalizacji wymaga zbyt wielu danych (23 proc. średnia europejska). Polscy badani jako jedyni wskazywali to jako główny powód porzucania koszyka, z kolei większość europejskich ankietowanych wybrała nieoczekiwane koszty dostawy (29 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. luty 2025 12:30