StoryEditor
E-commerce
14.07.2023 12:59

Rzeczpospolita: wzrosła liczba transakcji online, spadła wartość koszyka

Efekty spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych są widoczne w sektorze handlu internetowego, chociaż w warunkach trudnej sytuacji gospodarczej radzi on sobie nadal dobrze. Według danych operatora płatniczego Tpay, udostępnionych po raz pierwszy dla Rzeczpospolitej, sklepy współpracujące z nimi zanotowały wzrost sprzedaży o 15 proc. w pierwszym półroczu. Ogólna liczba transakcji wzrosła o 33 proc., jednak średnia wartość koszyka zakupowego spadła o 13 proc.

Analiza danych BaseLinker wskazuje, że e-handel osiągnął najlepsze wyniki w maju. Chociaż średnia wartość koszyków zakupowych nieznacznie spadła o 2 proc., liczba zamówień wzrosła o 10 proc. Dobre wyniki sprzedaży w tym miesiącu są wynikiem większej aktywności klientów, wpływ na to mają okres komunijny, Dzień Dziecka oraz wiosenne wydatki na wyposażenie domu, ogród i przygotowania do wakacji. Porównując również wyniki z poprzednich lat, można zauważyć ogólny trend wzrostowy: konsumenci coraz chętniej korzystają z zakupów online ze względu na szybkość, wygodę i przede wszystkim niższe ceny.

 

image

Dane dotyczące sprzedaży online

Rzeczpospolita

 

Maj był również rekordowym miesiącem dla ERLI, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży — platforma odnotowała wzrost liczby transakcji o ponad 180 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Dawid Cichy, dyrektor sprzedaży w Tpay, stwierdza, że pomimo wzrostu liczby zakupów online, koszyki zakupowe stają się skromniejsze, a Polacy wykazują większą skłonność do oszczędzania. Zauważa również, że zmieniające się oczekiwania i zachowania konsumentów w zakresie zakupów wymagają od właścicieli sklepów internetowych aktualizacji strategii sprzedażowych. W obliczu rosnącej inflacji, obniżki cen lub atrakcyjne promocje mogą być trudnym tematem, jednak ważne jest również zwrócenie uwagi na to, że coraz bardziej świadomi konsumenci online cenią sobie prosty i intuicyjny proces zakupowy oraz szybkie i wygodne metody płatności, jak podkreśla Cichy.

 

Joanna Mróz, kierowniczka ds. projektów e-commerce w Miraculum, zauważa: zauważyliśmy rosnące zainteresowanie naszymi cyklicznymi promocjami, co sugeruje, że klienci poszukują oszczędności. W odpowiedzi na to zwiększone zapotrzebowanie wprowadziliśmy do naszej oferty produkty tzw. outletowe. Miraculum zaobserwowało również, że klienci są skłonni do zakupu produktów o krótkim terminie ważności oraz produktów dostępnych w ramach wyprzedaży. To potwierdza obserwacje Dawida Cichego. Eksperci przewidują, że w najbliższym czasie wzrośnie zainteresowanie różnymi formami płatności, w tym płatnościami ratalnymi i odroczonymi, poszukując wszystkich możliwych źródeł oszczędności.

 

Czytaj także: Miraculum znacząco zwiększa eksport – jego wartość wzrosła o niemal 50 proc.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
16.12.2024 00:00
TikTok Shop podbija rynek: 45 proc. Amerykanów i Amerykanek robi zakupy na platformie
MART PRODUCTION

Nowe badanie przeprowadzone przez Coefficient Capital i The New Consumer ujawnia, że niemal połowa amerykańskich konsumentów dokonała zakupów za pośrednictwem TikTok Shop. Największą popularnością cieszą się kategorie mody i urody, co wskazuje na rosnące znaczenie handlu społecznościowego w USA.

Raport dotyczący trendów konsumenckich na 2025 rok, opracowany przez Coefficient Capital i The New Consumer, pokazuje, że aż 45 proc. ankietowanych Amerykanów korzystało z TikTok Shop do zakupu produktów. W badaniu uwzględniono 11 ankiet przeprowadzonych wśród ponad 3 tysięcy konsumentów z USA. Najnowszy etap badań zrealizowano w grudniu tego roku.

Według raportu największym zainteresowaniem w TikTok Shop cieszą się produkty z kategorii mody i urody. Dominacja tych segmentów podkreśla kluczową rolę platformy w promowaniu trendów i wyznaczaniu kierunków zakupowych, szczególnie wśród młodszych pokoleń, takich jak Generacja Z i Millenialsi. Popularność zakupów na TikTok Shop jest kolejnym dowodem na zmianę preferencji konsumentów w kierunku tzw. handlu społecznościowego.

Wzrost popularności TikTok Shop odzwierciedla globalny trend integracji mediów społecznościowych z platformami zakupowymi. Badanie Coefficient Capital potwierdza, że social commerce staje się jednym z głównych motorów rozwoju handlu online. W 2025 roku można się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia tego kanału sprzedaży, szczególnie w kontekście intensywnej aktywności młodych użytkowników platformy.

Czytaj także: TikTok wprowadza zakaz beauty filtrów dla niepełnoletnich: ochrona młodzieży czy początek nowej ery w social media?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
12.12.2024 13:24
BaseLinker Index: e-commerce pod znakiem Black Friday, zdrowie i uroda z największym wzrostem
W listopadzie 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 2,8 procdaviles - stock.adobe.com

Wyniki 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce pokazują, że ich sprzedaż w internecie w listopadzie 2024 była wyższa od tej przed rokiem o 2,8 proc. Na ten wynik składa się blisko 7-procentowy wzrost liczby zamówień oraz spadek średniej wartości zamówienia. Zdrowie i uroda – ponownie kategorią z największym wzrostem.

W listopadzie br. wartość BaseLinker Index, czyli wskaźnika mierzącego kompleksową kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 154 pkt. Wartość wyjściowa ze stycznia 2022 r. wynosi 100 pkt. Przed miesiącem odczyt wynosił 156 pkt, a rok temu - 150 pkt.

Analiza danych indeksu, oparta na zagregowanych wynikach 3 tys. czołowych e-commerce’ów w Polsce, pokazuje, że ich sprzedaż w internecie w listopadzie 2024 r. była wyższa od tej przed rokiem o 2,8 proc. Na ten wynik składa się 6,7 proc. wzrost liczby zamówień (r./r.) oraz spadek średniej wartości zamówienia do 190,2 zł (-3,3 proc. r./r.).

W relacji do października 2024 roku, listopadowy odczyt indeksu wyróżnia się spadkiem sprzedaży o 1,2 proc. Składa się na to wzrost liczby zamówień o 4,8 proc. przy spadku średniej wartości zamówienia o 5,7 proc.

Sprzedaż krajowa r./r. wzrosła o 2,2 proc., natomiast sprzedaż cross-border w tym samym okresie wzrosła o 5,3 proc., a jej udział w sprzedaży polskich sprzedawców wyniósł 18 proc. – nieco więcej, niż w październiku i przed rokiem.

Największe wzrosty rok do roku wykazały kategorie: zdrowie i uroda oraz supermarket.

Analitycy platformy BaseLinker – największego w regionie CEE systemu do zarządzania i automatyzacji sprzedaży online – opracowali najnowszy odczyt BaseLinker Index. W listopadzie 2024 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 154 punkty. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce. Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest delikatnie niższy niż przed miesiącem (w październiku 2024 r. wynosił on 156 pkt).

image
Sprzedaż w listopadzie stała pod znakiem Black Friday
M.Szulc wiadomoscikosmetyczne.pl

Czytaj też: Polski e-commerce w bardzo dobrej kondycji. Kategoria zdrowie i uroda w czołówce

Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, że w listopadzie 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 2,8 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 6,7 proc. Średnia wartość ich koszyka spadła jednak o 5,7 proc. (r./r.) i wyniosła 190,2 zł.

Patrząc w ujęciu rocznym, polski e-commerce urósł o 2,8 proc. Polscy sprzedawcy zanotowali więcej transakcji niż przed rokiem, choć średnia wartość koszyka była niższa 3,3 proc. Wynika to z faktu, że Cyber Monday wypadł dopiero w grudniu, a to na ten właśnie dzień przypadają zwykle największe zamówienia z kategorii elektronika, cechujące się wyższą wartością koszyka. Dla porównania: ubiegłoroczny Cyber Monday wypadł 27 listopada, dlatego był ujęty jeszcze w listopadowych statystykach. Jeśli natomiast chodzi o same kategorie, to w listopadzie, tak jak przed miesiącem, największe wzrosty rok do roku wykazały “zdrowie i uroda” oraz “supermarket” – komentuje Łukasz Juśkiewicz, head of strategy w BaseLinker.

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 17:42