Prognozowane tempo wzrostu tego rynku jest wyższe, niż w przypadku reszty rynku FMCG, ze względu na korzystne trendy, takie jak starzenie się społeczeństw czy rosnąca świadomość prozdrowotna konsumentów.
Najszybszy wzrost będziemy obserwować w kanale e-commerce oraz w sieciach omnichannel, ponieważ konsumenci coraz więcej kupują online. Operatorzy sieci drogerii będą coraz bardziej korzystać z tego trendu, rozwijając i zwiększając swój potencjał cyfrowy.
Ameryka Północna może się w bieżącym roku pochwalić największą sprzedażą w sektorze zdrowie i uroda, ale w a najbliższej pięciolatce to region Azji-Pacyfiku będzie rósł najszybciej.
Starzenie się społeczeństw nie tylko kreuje dodatkowy popyt na produkty z tej kategorii, ale także zwiększa oczekiwania najstarszych konsumentów w zakresie wygody zakupów i bliskości placówek detalicznych. Jednocześnie rosną dochody rozporządzalne ludności, co szczególnie na rynkach wschodzących będzie napędzać wzrost sprzedaży.
Z kolei na rozwiniętych rynkach, takich jak Stany Zjednoczone czy Europa Zachodnia, koszty ochrony zdrowia stają się coraz wyższe, co zmniejsza możliwości zakupowe konsumentów.
Kanał aptek i drogerii jest zdominowany przez nielicznych kluczowych graczy – czołowa 10. sieci odpowiada aż za 70 proc. sprzedaży ogółem. To bardzo wysoki poziom koncentracji, wyższy jest tylko w przypadku firm działających wyłącznie w kanale e-commerce, gdzie czołowa 10. detalistów ma aż 96 proc. udziałów rynku, przy czym dominują zaledwie dwie firmy – Alibaba i Amazon – które łącznie mają 63 proc. udziałów w sprzedaży ogółem.
W skali globalnej największą sprzedaż generują Walgreens Boots Alliance oraz CVS Health, które łącznie odpowiadają za 46 proc. sprzedaży całego kanału aptek i drogerii. Graczem numer 1. jest Walgreens Boots Alliance, który dzięki konsolidacjom uzyskał w USA pozycję największej sieci drogeryjnej i 5. pod względem sprzedaży detalisty – po przejęciu w 2017 r. ok. 2 tys. drogerii sieci Aid Stores firma zwiększyła liczbę swoich placówek do ponad 9 tys.
W miarę jak sieci Walgreens rośnie konkurencja w Azji, firma koncentruje się na rozwoju kompetencji cyfrowych i omnichannel.
Najszybszy wzrost w najbliższej pięciolatce będą notować, według prognoz Edge by Ascential, sieci AEON oraz AS Watson – ta druga działa szczególnie aktywnie w obszarze technologii i innowacji, nawiązując współpracę z takimi ekspertami, jak Microsoft oraz takimi dostawcami, jak L'Oreal – celem jest pozyskanie i analiza danych o konsumentach. AS Watson stawia także na szybką ekspansję sieci stacjonarnej – obecnie firma otwiera średnio jedną nową drogerię co siedem godzin!
Źródło: Edge by AscentialRetail Insight, Drugstore & Pharmacy Channel Report, 2019